Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: inwestycje w mieście podsumowanie 2009 roku

Kinga Czernichowska
Kinga Czernichowska
Sprawdzamy jakie inwestycje się udały, a co okazało się klapą. Budowy uprzykrzają życie wrocławianom, dlatego wobec kolejnych zmian w przestrzeni miejskiej mają oni duże oczekiwania.

Trudno zaliczyć wszystkie wrocławskie inwestycje na plus. Wrocławianie odczuwają niedogodności związane z utrudnieniami komunikacyjnymi spowodowanymi przez liczne budowy. Zacznijmy jednak od sukcesów.
** Budowa stadionu na Euro 2012**
- To największa budowa w tysiącletniej historii miasta. Mieścimy się w harmonogramie prac - zapewniał prezydent Rafał Dutkiewicz podczas ostatniej wizyty Michela Platiniego we Wrocławiu.

I rzeczywiście, na razie nie mamy się o co martwić. Stanęły już fundamenty stadionu i  prace cały czas idą do przodu.

Czytaj też: Budowa stadionów na Euro 2012

Przyspieszenie budowy obwodnicy
Autostrada A8, czyli Autostradowa Obwodnica Wrocławia będzie miała dwie sześciopasmowe jezdnie na odcinku węzeł Nowa Wieś-węzeł Widawa i czteropasmowe na pozostałych fragmentach.

Wszystko wskazuje na to, że inwestor zakończy prace już w połowie 2012 roku. To znaczy, że autostrada zostanie udostępniona szybciej niż wcześniej przewidywano.

Czytaj też: Za Muchoborem rośnie autostrada

IBM we Wrocławiu
Firma IBM, gigant branży informatycznej, będzie miała swój ośrodek we Wrocławiu. To oznacza dodatkowe trzy tysiące miejsc pracy. Jest się więc z czego cieszyć.

IBM będzie zatrudniać głównie inżynierów, informatyków i programistów ze znajomością języków obcych. Centrum ma zostać otwarte wiosną 2010 roku.

Czytaj też: IBM szuka pracowników

Nowy terminal na lotnisku
**
Prace budowlane rozpoczęły się w sierpniu. Terminal nie wyszedł jeszcze z poziomu -1, ale budowa nie ma żadnych opóźnień i pierwsi pasażerowie powinni byc z niego odprawieni w kwietniu 2011.

Czytaj też: Budowa terminala lotniczego pod ziemią [wideo, foto]

Przywrócenie połączenia kolejowego między Wrocławiem a Trzebnicą

Po 18 latach przerwy do Wrocław uruchomił połączenie kolejowe z Trzebnicą, gdzie nie jeździły nawet pociągi towarowe. Na tej linii kursują szynobusy. Podróż trwa niecałą godzinę, a bilet kosztuje 5 zł.

Czytaj również: Z Wrocławia do Trzebnicy szynobusem

Porażki

Konflikt z Krzywdami
Cała sytuacja po ponad roku negocjacji zaczęła przypominać konflikt między Kargulem i Pawlakiem. Żadna ze stron nie chciała ustąpić. Działka Kacpra Krzywdy znajdowała się dokładnie tam, gdzie miałby stanąć stadion. W końcu miasto zaczęło się zastanawiać, czy działki nie da się po prostu obejść...

Czytaj też:Przejąć lub obejść działkę Krzywdów przy stadionie

Budowa Biblioteki Uniwersyteckiej

Po trzech latach przerwy wznowiono budowę. I chociaż właściwie należałoby to uznać za sukces, cała sytuacja nie napawa optymistycznie. Z nowoczesnej biblioteki będą mogli korzystać dopiero ci, którzy studiów nie ukończą przed 2012 rokiem.

Do tego czasu spora część żaków pożegna się z murami renomowanej wrocławskiej uczelni. Może to i jednak dobrze? W końcu stare mury Biblioteki Uniwersyteckiej przy ul. Szajnochy mają swój urok, a na dodatek to rzut beretem od wrocławskiego Rynku.

Czytaj też:Budowa Biblioteki Uniwersyteckiej w końcu ruszyła do przodu

__Spór o EIT
16 listopada prof. Tadeusza Lutego, byłego rektora PWr, nagrodzono za zasługi dla wrocławskiego środowiska akademickiego. Okazało się jednak, że nie wszyscy zgadzali się z tą decyzją. Spór mógł zaważyć na realizacji projektu EIT+.

Czytaj też:Politechnika grozi wycofaniem się z EIT+

Opóźnienie budowy Sky Tower
Było groźnie. Budowa drapacza chmur została wstrzymana w 2008 roku ze względu na kryzys na rynku nieruchomości i brak chętnych na zakup mieszkań. Leszek Czarnecki potwierdził już wznowienie inwestycji.

- Budynek będzie mierzył ponad 200 metrów. Projekt znacznie się nie zmieni. Wizualnie nie będzie właściwie żadnej różnicy. Jedynie jego kubatura będzie mniejsza, niż planowaliśmy pierwotnie - wyjaśnia Czarnecki.

Na przełomie lutego i marca 2010 roku uprawomocni się pozwolenie na kontynuowanie inwestycji i dowiemy się, kiedy znowu ruszą prace.

Czytaj też: Sky Tower z niewielkimi zmianami

Zmiany w projekcie Tramwaj Plus
Termin rozpoczęcia budowy węzła przesiadkowego między dworcami PKP i PKS został przesunięty i nie rozpocznie się szybciej niż w 2013 r. Wiemy już także, że Tramwaj Plus nie dojedzie do Leśnicy, jak pierwotnie przewidywał projekt.

Te zmiany na pewno utrudnią życie mieszkańców, którzy liczyli, że ten niezwykły tramwaj będzie antidotum na wszystkie problemy komunikacji miejskiej Wrocławia.


Czytaj też: Tramwaj Plus skraca trasę i przyspiesza

Kładka nad Fosą Miejską

Może być zaliczona również jako sukces, bo skróciła drogę pieszym na linii Dworzec Świebodzki - Rynek, ale jej otwarcie było wielokrotnie przesuwane i choć już była gotowa nie można było jej długo używać. Mała przeprawa była również bardzo droga, kosztowała 3,5 mln zł. W sumie mozna powiedzieć, że inwestycja wyszła na zero.

Czytaj również: Kładka nad Fosą Miejską otwarta


Jeśli macie własne propozycje sukcesów i porażek inwestycyjnych Wrocławia, to zapraszamy do przedstawienia ich w komentarzu pod tym tekstem.

Sylwester we Wrocławiu [serwis specjalny]

Czytaj też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto