Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wypożyczalnia aut na wzór rowerów miejskich. Sprawdzi się?

Jan Both
Mariordo (Mario Roberto Durán Ortiz)
Miejskie rowery to za mało. Teraz Wrocław chce mieć też sieć miejskich wypożyczalni samochodów elektrycznych. O tym pomyśle wrocławscy urzędnicy mówili od lat. Teraz oficjalnie rozpoczęli negocjacje z firmami, które są gotowe podjąć się stworzenia sieci wypożyczalni. W całym mieście będzie do wypożyczenia 200 samochodów. Będą miały przywileje na ulicach. Być może będą mogły na przykład korzystać z buspasów.

Wypożyczalnia aut elektrycznych we Wrocławiu ma ruszyć już na przełomie 2016 i 2017 roku. Będzie to pierwsza taka sieć w Polsce. Elektryczne pojazdy z powodzeniem jeżdżą już m.in. we Francji, Niemczech i Norwegii. I rozwiązują wielu mieszkańcom problemy komunikacyjne w dużych miastach.

Jak działa taka wypożyczalnia? W Paryżu, w ramach projektu Autolib, jeździ aż 2000 ogólnodostępnych aut elektrycznych marki Bluecar, wyprodukowanych przez firmę Bollore. Wypożyczający mają do dyspozycji ponad 800 stacji ładowania (na każdej 4-6 miejsc postojowych).

Aby zacząć korzystać z takiego samochodu, należy udać się do jednego z 29 specjalnych punktów, z prawem jazdy i dowodem osobistym. Do wyboru jest kilka opcji abonamentu – od jednodniowego po roczny. Ich cena jest zróżnicowana, bo od... 0 euro aż do 120 euro. Obowiązuje też opłata: kilkanaście euro za godzinę użytkowania pojazdu. Komfort jazdy zaskoczy niejednego kierowcę, bo pojazdy prawie nie hałasują, wyposażono je w specjalny sygnał ostrzegający pieszych.

O podobnym systemie myślą we Wrocławiu.

W mieście ma się pojawić 200 pojazdów i 400-500 miejsc postojowych (liczby stacji doładowania na razie nie są znane). Władze Wrocławia dokonują teraz wyboru wykonawcy tego systemu. Trwają rozmowy z potencjalnymi partnerami, bo wypożyczalnie poprowadzi operator zewnętrzny. Podobnie jak to jest z rowerem miejskim.
Dzisiaj trudno powiedzieć, ile trzeba będzie zapłacić we Wrocławiu za wypożyczenie elektrycznego auta. Jednak w ratuszu zdają sobie sprawę, że aby interes był opłacalny, ceny nie mogą być wyższe niż za korzystanie z taksówek.

– Rozważamy również zapewnienie dodatkowych przywilejów dla użytkowników systemu, np. możliwość korzystania z buspasów, wyłączonych z ruchu kołowego ulic – informuje Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki we wrocławskim ratuszu.

Film promocyjny wypożyczalni samochodów Autolib w Paryżu

– Właścicielem systemu wypożyczalni, w tym floty pojazdów elektrycznych, oprogramowania, infrastruktury będzie partner prywatny. Miasto, zamawiając usługę uruchomienia i zarządzania miejską wypożyczalnią samochodów, udostępni konkretne miejsca postojowe i będzie współpracować na rzecz przywilejów dla korzystających z pojazdów elektrycznych. Przychody z opłat od użytkowników będzie pobierał partner prywatny, który jednak także będzie pokrywał gros kosztów – mówią w ratuszu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto