Nowy autobus miejski Mercedes jest produkowany od około półtorej roku. Jest to nowatorski model z hybrydowym napędem - co oznacza, że jest napędzany elektrycznie.
Elektryczne cacko
Wyposażony jest w bardzo niewielki silnik diesla, który napędza generator, wytwarzający prąd elektryczny. Ten prąd z kolei ładuje akumulatory umieszczone na dachu autobusu. Model ten wykorzystuje do jazdy nawet energię, powstającą w trakcie hamowania. Citaro G BlueTec-Hybrid powstaje w niemieckiej fabryce EvoBus (część firmy Daimler, właściciela marki Mercedes) w Mannheim. Oprócz Wrocławia testowany był już m.in. w Rotterdamie i Hamburgu.
- Modele hybrydowe praktycznie nie emitują spalin, są przyjazne dla środowiska, oszczędniejsze w utrzymaniu i bardziej komfortowe dla pasażerów - tłumaczy Adam Kempiński z firmy EvoBus. - Razem z zakupem autobusu oferujemy pełen firmowy pakiet. Obejmuje on szkolenia dla pracowników, usługi serwisowe, wyposażenie według życzenia nabywcy i dostęp do części zamiennych - zapewnia.
We Wrocławiu na stałe?
Być może niedługo ekologiczny rarytas wyjedzie na ulice Wrocławia.
- W przyszłym roku przy przetargu na zakup kolejnych kilkadziesiąt autobusów miejskich weźmiemy nowego Mercedesa pod uwagę. Na razie podziwiamy ten testowy model - mówi Witold Turzański, prezes MPK. - Co prawda kosztuje on o połowę więcej niż tradycyjny Mercedes, ale pali około 20% mniej paliwa. W przeciągu pięciu do sześciu lat ta różnica powinna nam się zwrócić. W grę wchodzi kupno jednego albo dwóch sztuk i reprezentacyjne użytkowanie ich w centrum miasta. Także ze względów prestiżowych dobrze byłoby puścić taki hybrydowy rarytas w trakcie Euro 2012 na drodze dojazdowej do stadionu na Maślicach - dodaje.
Komfortowa i spokojna jazda
Wzięliśmy udział w próbnej jeździe tego motoryzacyjnego cudeńka. Przejechaliśmy od zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej 131 przez Most Milenijny do placu Jana Pawła II i z powrotem.
Hybrydowy Mercedes ma napęd na cztery koła, z chwilą ruszenia osiąga od razu pełny moment obrotowy. W kabinie kierowcy szczególną uwagę przykuwa brak skrzyni biegów. Autobus jest niezwykle cichy. Pojazd sunie po drodze bardzo gładko i płynnie. Komfortu jazdy dodają spora i nowocześnie urządzona przestrzeń w środku maszyny, wygodne siedzenia i tak rzadka we wrocławskich autobusach - klimatyzacja.
Czytaj też:
- Ekologiczny autobus jeździ po Wrocławiu
- 19,54 metry na wrocławskich ulicach
- Fryderyk w barwach Wrocławia na ulicach miasta
- Nowoczesny monitoring w autobusach i tramwajach
Ale obciach! Czego wstydzi się Wrocław | Wratislavia Cantans 2010 Wrocław [program] |
Wrocław: Obchody 30-lecia Solidarności [program] |
MECZ Z PERSPEKTYWY PSA. Wizyta psów z Fundacji Labrador
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?