Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rowerowe zmiany w Prawie o Ruchu Drogowym

Maciej Kisiel
Maciej Kisiel
Posłowie przychylni rowerzystom chcą jeszcze do końca tego roku zmienić przepisy dotyczące jazdy rowerem. Nowelizacja ustawy ma zlikwidować sprzeczności polskiego prawa z obowiązującą Konwencją Wiedeńską.

- Zmiana przepisów jest czynnikiem koniecznym, ale nie stanowi panaceum na obecne problemy - twierdzi Marcin Hyła z Ogólnopolskiej Sieci Organizacji Rowerowych Miasta dla Rowerów. - Aktualnie trudno nawet projektować infrastrukturę rowerową, aby była ona zgodna z prawem. Przykładem mogą być śluzy rowerowe, które na razie nie mają odzwierciedlenia w polskim prawie.

Znane w większości państw zachodnich śluzy stanowią strefę dla rowerzystów na wlocie skrzyżowania i mają zapewnić im pierwszeństwo wjazdu na skrzyżowanie.

- Ma to ułatwiać lewoskręt cyklisty, który w tym momencie graniczy niemal z cudem - tłumaczy Hyła. - Zresztą przykłady potrzebnych zmian można mnożyć. Weźmy choćby przyczepki dla dzieci. Mimo że przewożenie dzieci w fotelikach jest bardziej niebezpieczne niż w specjalnych przyczepkach, polskie prawo w dalszym ciągu przewiduje, że jedynie traktory mogą wozić ludzi w ten sposób - dodaje.

Najwięcej emocji wzbudzają wątpliwe przepisy określające zachowanie na przejazdach rowerowych.

- Przesadzona troska o bezpieczeństwo doprowadziła do sytuacji, w której rowerzysta musi ustąpić pierwszeństwa nawet jadąc drogą główną lub na skrzyżowaniu przy zielonym świetle. Zgodnie z przepisami obaj uczestnicy powinni ustąpić pierwszeństwa lub, w zależności od interpretacji, żaden - tłumaczy.


Organizacja Miasta dla Rowerów oprócz konkretnych zmian samej ustawy zaproponowała parlamentarzystom zmianę definicji samego roweru, który uwzględniłaby rowery wspomagane napędem elektrycznym do 250W i wózki rowerowe, czyli tzw. riksze.

- Postulowane przez rowerzystów poprawki znalazły się w poselskim projekcie zmian ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, który czeka aktualnie na pierwsze czytanie - wyjaśnia - Ewa Wolak z Parlamentarnej Grupy ds. Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej. - Jeszcze do końca tego roku przepisy dotyczące udziału rowerów w ruchu drogowym powinny zostać poprawione.

Wrocławianie zgromadzeni na specjalnie z tej okazji przygotowanym seminarium nie kryją zadowolenia.

- Niestety w polskim prawie są dziury, ale nie oznacza to, że nie można ich sukcesywnie naprawiać i łatać - twierdzi Maciek Leśko, student i miłośnik jednośladów. - Czas najwyższy, żeby rowerzyści mogli normalnie uczestniczyć w ruchu drogowym - dodaje.


Czytaj też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto