Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Najszybszy parowóz świata we Wrocławiu [wideo]

Arek Gołka
Arek Gołka
Parowóz na stacji Stefanowo w maju 2008 r.
Parowóz na stacji Stefanowo w maju 2008 r. R. Boduszek
23 kwietnia lokomotywa przejedzie po trasie Wrocław Główny - Wrocław Nadodrze. Maszyna potrafi osiągnąć prędkość 180 km/h.
Nowe szynobusy we Wrocławiu i nowi przewoźnicy z Czech i Niemiec we Wrocławiu

Niemiecki parowóz, należący do Towarzystwa LDC eV Cottbus, przyjedzie do stolicy Dolnego Śląska z Chemnitz wraz z wielbicielami kolejnictwa. W drodze do Wrocławia pokona ponad 300 kilometrów.

Lokomotywa powinna pojawić się na Dworcu Głównym ok. godz. 11. Będzie można ją podziwiać przez pół godziny, po czym luzem (tendrem, czyli częścią lokomotywy przeznaczonej na węgiel, do przodu) wyruszy do stacji Wrocław Nadodrze (peron 1, tor nr 4), zatrzymując się po drodze na Mikołajowie. W drogę powrotną z Nadodrza wyruszy w samo południe, robiąc przystanek na stacji Wrocław Popowice i docierając na Dworzec Główny o godz. 12.30. Stamtąd zjedzie na obrządzenie do lokomotywowni.    

Organizatorem wyjazdu jest Sonderzugveranstaltungen Chemnitz wraz ze spółką PKP Cargo.

Historia na kółkach

Parowóz został zbudowany w 1939 r, jednak w 1961 r. został przebudowany na klasyczny parowóz pospieszny.

- Lokomotywa może rozwinąć maksymalną prędkość 180 km/h i z początku służyła tylko do testowania wagonów pasażerskich. Nigdy nie weszła do seryjnej produkcji ze względu na zbyt duże koszty - wyjaśnia Ryszard Boduszek z wrocławskiego Klubu Sympatyków Kolei.

Parowóz w celu zwiększenia mocy był przebudowywany.

- Zyskał olbrzymie koła o średnicy 2,3 metra, potrzebne do uzyskania odpowiedniej siły zamachowej cylindrów w tłokach silnika. Jest on napędzany nie węglem, lecz mazutem, czyli mieszanką oleju napędowego i ropy. W ten sposób parowóz przystosowano do bardzo szybkiej jazdy - wyjaśnia Boduszek.

Techniczne cudo swojej epoki

Na efekty nie trzeba było długo czekać. W 1972 r. podczas jazdy testowej legendarna lokomotywa rozpędziła się do ponad 182 km/h. Rekord nie został do dziś pobity przez żaden inny parowóz. W parowozie zastosowano również największa koła napędowe na świecie.

W 1980 r. parowóz został przeznaczony do celów muzealnych, choć ciągle był zupełnie sprawny. Od tej pory prowadzi pociągi specjalne i okolicznościowe. Na co dzień stacjonuje w saksońskiej parowozowni Nossen.   

XVI Parowozowy Show - Para Parowozów w Wolsztynie - lokomotywa trakcji parowej 18 201


W marcu 2006 r. lokomotywa znalazła się na liście zabytków techniki.

Dane techniczne Lokomotywy parowej BR 18 201:
Układ osi: 2'C1'
Długość ze zderzakami: 25145 mm
Ciężar służbowy: 113,6 t , z tendrem 172,0 t
Prędkość max: 180km/h
Moc: 1581 kW
Średnica kół napędowych: 2300 mm
Ilość cylindrów: 3
Średnica cylindra: 520 mm
Ciśnienie kotła: 16,3 bar

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maksym Chłań: Awans przyjdzie jeśli będziemy skoncentrowani

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto