Wrocław na rowerze - Rowerowe informacje z Wrocławia i nie tylko, czyli wszystko dla miłośników dwóch kółek. |
Zobacz: **Wypożyczalnie rowerów we Wrocławiu [mapa]). Na terenie miasta stanie 140 rowerów w 17 stacjach z 210 miejscami parkingowymi. Wrocławska Inicjatywa Rowerowa**, która recenzuje działania władz miejskich w sprawie poprawy sytuacji rowerzystów, wątpi, czy to odpowiednia inwestycja rowerowa.
- Generalnie popieramy inicjatywę wypożyczalnię rowerowych - mówi Cezary Grochowski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej. - Pilniejsze jednak jest poprawienie warunków poruszania się rowerem w mieście. Duża ważniejsze problemy to nieprzyjazne centrum czy niespójna sieć dróg rowerowych - zauważa.
WIR uważa, że wypożyczalnia rowerów ma na celu potwierdzenie mitu Wrocławia jako miasta przyjaznego dla rowerzystów.
- Wrocławski Rower Miejski przy obecnych uwarunkowaniach to ekstrawagancja, na którą nas nie stać - ocenia Grochowski.
Z oskarżeniami nie zgadza się oficer rowerowy w Urzędzie Miasta.
- Paryż wprowadzał wypożyczalnię rowerową w momencie, kiedy infrastruktura nie była rozbudowana. Chcemy rozwijać system Wrocławskiego Roweru Miejskiego razem z infrastrukturą rowerową - stwierdza.
Sojusznik rowerzystów
Rowerzyści popierają postulaty WIR-u. Ich zdaniem ścieżki rowerowe potrzebne są od zaraz.
- Rower miejski zamiast ścieżek rowerowych to kiepski pomysł - ocenia Karol Biesiada, rowerzysta z Wrocławia. - To jak jeździć sportowym autem po leśnej drodze. Mówię jednak z perspektywy osoby, która ma rower i jeździ nim na co dzień. Najbardziej palącą potrzebą jest dostosowanie miasta do ruchu rowerowego.
Operator wypożyczalni NextBike obiecuje lobbowanie za ułatwieniami w poruszaniu się rowerzystów.
- Dostosowujemy się do warunków, dostępnych w mieście - mówi Rafał Malinowski z NextBike. - Chcemy jednak współpracować z Urzędem Miasta i organizacjami rowerowymi w celu poprawy jakości infrastruktury rowerowej. Obecnie naciskamy, aby zdjęto tabliczki na Rynku z zakazem wjazdu na rowerze, bo jedna ze stacji ma właśnie stanąć w tym miejscu - wyjaśnia.
Ilość ma znaczenie
Problemem jest też liczba jednośladów, którymi będzie dysponować wypożyczalnia rowerów we Wrocławiu. Daleko nam do standardów europejskich, np. Paryż ma 20 tys. jednośladów.
- Liczba rowerów nie jest w stanie wywołać rewolucji w mieście. Zamiast kilkuset potrzeba kilku tysięcy - twierdzi Grochowski.
Po lewej przedstawiciele NextBike, po prawej prezentacja rowerów z wypożyczalni w Rynku
NextBike zgadza się, że liczba jednośladów jest za mała.
- Mam świadomość, że 17 stacji i 140 rowerów to skromny początek. Rozpoczynamy jednak współpracę z sektorem prywatnym. Jestem przekonany, że rewolucja rowerowa we Wrocławiu jest możliwa - zauważa Malinowski. - Podobnie jak w Europie Zachodniej, we Wrocławiu w centrum będzie coraz więcej rowerzystów, a tym samym mniej samochodów. Bo po prostu to bardziej się opłaca.
Co z Polityką Rowerową?
Wrocław na jesieni poprzedniego roku szczycił się uchwaleniem Polityki Rowerowej (Zobacz: Wrocławska Inicjatywa Rowerowa: Prezydent stosuje propagandę sukcesu). Program ambitnie zakłada, aby ruch rowerowy w ciągu pięciu lat stanowił 10 proc. systemu komunikacji w mieście. Ze względu na cięcia budżetowa oraz inwestowanie w wypożyczalnie realizacja tego projektu stoi pod znakiem zapytania.
- Z 2,3 mln złotych, przeznaczonych na inwestycje rowerowe, 1,2 mln przeznaczamy na wypożyczalnię. Realizacja Polityki Rowerowej przy takim finansowaniu jest niemożliwa - uważa Grochowski.
Oficer rowerowy broni planu, a do 2015 roku jest jeszcze sporo czasu.
- W roku obecnym chcemy korzystać z dostępnej infrastruktury, np. poprzez rysowanie kontrapasów. W latach późniejszych będziemy zwiększać środki na scalanie infrastruktury w mieście. Pierwszy moment kontrolny Polityki Rowerowej nastąpi za trzy lata. Założenia programu są realne do osiągnięcia - twierdzi Chojnacki.
Narzekań ciąg dalszy
Mieszkańcy Wrocławia zwracają uwagę na nietrafne rozmieszczenie stacji wypożyczalni
- Stacje będą się znajdować w zasadzie w ścisłym centrum i pod akademikami - mówi Kamil Górak. - Spodziewałem się, że wypożyczalnia będzie alternatywą dla komunikacji miejskiej oraz samochodu. Rower miejski w takiej postaci skazuje na dojechanie tramwajem czy autobusem do centrum, potem przesiadkę na rower miejski. Kiepskie rozwiązanie - uważa.
NextBike prosi o cierpliwość.
- Wypożyczalnia jeszcze nie ruszyła, a już jest krytykowana. Na razie nie ma co oskarżać, bo rozmawiamy o bycie nieistniejącym. Proszę o wstrzemięźliwość. Jednocześnie zapraszam do konstruktywnej debaty - puentuje Malinowski.
Wszystkim uczestnikom debaty o stanie wrocławskiej infrastruktury rowerowej chodzi o jej poprawę. Czy zatem może być już tylko lepiej?
Czytaj też:
- Komunikacja we Wrocławiu: Jak poruszać się po mieście? [felieton]
- Masz zbędny rower? Przekaż go wrocławskim domom dziecka
- Rower będzie szpanem we Wrocławiu [felieton]
- Ukradli Ci rower we Wrocławiu? Sprawdź, czy nie czeka na Ciebie na komendzie
Ferie 2011 we Wrocławiu | Zmień swoje drogowe miasto | Photo Day - serwis |
Kąpieliska i baseny we Wrocławiu | Rozkład jazdy MPK Wrocław | Dzieje się we Wrocławiu |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?