18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Agata Zubel - kompozytorka i wokalistka, nagrodzona w Pradze

Małgorzata Matuszewska
materiały prasowe
Utwór "Not I" Agaty Zubel został uznany za najlepszy podczas Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w Pradze.

Audiowizualna kompozycja Agaty Zubel, kompozytorki i wokalistki związanej z wrocławską uczelnią muzyczną, została najwyżej oceniona podczas Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów, najważniejszego forum informacji i wymiany radiofonii publicznych całego świata, w zakresie muzyki współczesnej.
Akademia Muzyczna we Wrocławiu może być z niej dumna.
W tegorocznej edycji przedstawiciele trzydziestu radiofonii z całego świata zgłosili 51 utworów. Polskie Radio zaproponowało utwór "Not I" Agaty Zubel na sopran, zespół instrumentalny i elektronikę, który nie tylko znalazł się w prestiżowym gronie 10 dzieł rekomendowanych do emisji, ale miażdżącą przewagą głosów uznany został za utwór spośród nich wyselekcjonowany.
Wśród laureatów Trybuny, do tej pory, znalazły się m.in. takie znakomitości jak: Luciano Berio, Henri Dutilleux, Benjamin Britten, Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Eugeniusz Knapik.
Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów organizowana jest od 1955 roku przez Międzynarodową Radę Muzyczną afiliowaną przy UNESCO.

Zobacz, kto będzie gwiazdąŚwiatowych Dni Muzyki we Wrocławiu

Światowe Dni Muzyki potrwają we Wrocławiu od 3 do 12 października 2014 roku.

Podczas Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów zaprezentowany został nowy utwór: Agata Zubel skomponowała go do monologu "Not I" Samuela Becketta.
"Kompozycja Agaty Zubel [...] napisana została do dramatycznego monologu "Not I" (1972) Samuela Becketta, potoku słów, strzępów historii życia opowiadanej przez starą kobietę. Porzucona przez oboje rodziców tuż po przedwczesnych narodzinach, żyła mechaniczną egzystencją – bez miłości, bólu, przyjemności. Niemowa od dzieciństwa, nagle, pod wpływem nieokreślonego traumatycznego zdarzenia wyrzuca z siebie całą swoją historię.
Beckett przeznaczył swój tekst do wykonywania w niemal całkowicie zaciemnionej sali, ze strumieniem światła skupionym jedynie na ustach aktorki. Ustach, które traktował jako >organ emisji, poza intelektem<. Agata Zubel, respektując ten zapis, przygotowała towarzyszącą wykonaniu warstwę wideo – bladoniebieskie usta na tle zaczernionej twarzy (jej usta) wypowiadające/śpiewające poszczególne fragmenty tekstu. Na scenie cała uwaga skupiona jest na solistce oświetlonej punktowym światłem. Cała pozostała przestrzeń pozostaje w mroku.
Już od pierwszych głosek tekstu – zduszonych, z trudem wydobywanych, przez coraz bardziej wyrafinowane sonorystycznie relacje głosu z instrumentami aż do elektronicznie zmultiplikowanych dźwięków w partii głosu, tworzących szepczące chóry, Agata Zubel kreuje przykuwającą uwagę, niepokojącą atmosferę" – pisze Joanna Grotkowska, dziennikarka radiowej Dwójki, jurorka Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów).

Zobacz, jak śpiewa Agata Zubel

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto