Nowy terminal na Strachowicach jest już zadaszony, oszklony i przygotowany do testów systemu grzewczego. Powierzchnia dachu przekracza rozmiar dwóch piłkarskich boisk a na przeszklenie fasad poszło 11,5 tys. metrów kwadratowych szkła.
- Zdążyliśmy przed zimą. Zostały nam prace wykończeniowe związane z instalacjami i montowaniem systemów lotniskowych - mówi Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego portu lotniczego. - To był ambitny plan, ale inwestorowi, czyli firmie Hochtief, udało się go zrealizować - dodaje.
Czterokondygnacyjny terminal będzie mógł odprawić 3,5 mln pasażerów rocznie, dwa razy więcej niż obecny. Na poziomie -1 znajdować się będzie część magazynowa i socjalna, poziom 0 to hala przylotowa i odlotowa, poziom +1 stanowią biura w części północnej i hala przylotowa w części południowej. Na najwyższym poziomie znajdzie się również kilka biur oraz kawiarnie i taras widokowy.
- Taras widokowy już widać w zarysie nad halą przedodlotową. Będzie można z niego o do ostatniej chwili żegnać się z ukochaną osobą oraz sprawdzić czy teściowa wsiadła do samolotu - żartuje Kuś.
Płyta postojowa przed terminalem pomieści 16 samolotów a kolejne 14 znajdzie się w jej pobliżu. W odróżnieniu od obecnego terminalu samoloty będą mogły być obsługiwane z rękawa, a do tych czekających dalej pasażerów będą dowozić autobusy.
W hali głównej, ktoóej połowę powierzchni wyłożono już kamiennymi płytami, przygotowywane jest 20 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej. Zaraz za nimi znajdzie się siedem stref kontroli bezpieczeństwa. Stąd pasażer ruchomymi schodami wjedzie na wyższy poziom do wspomnianej hali przedodlotowej.
Poziom 0 (hala główna) i poziom +1 (hala przedodlotowa)
W strefie przedodlotowej zaczął się montaż ruchomych szklanych ścian, które oddziela strefę Schengen od non-Schengen. W zależności od natężenia danego ruchu będzie można zmieniać wielkość tych stref. W okresie wakacyjnym, gdy jest dużo wyjazdów do Tunezji, Egiptu, Turcji czy Bułgarii strefa non-Schengen będzie tak duża jak strefa Schengen.
Na pierwszym piętrze pojawią się również sklepy wolnocłowe, księgarnia i część kawiarni.
- Zaawansowanie prac szacujemy na 60-70 proc. - twierdzi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu. - Rozpoczęła się dostawa urządzeń typu system bagażowy, sprzęt do kontroli bagażu czy ruchome schody. Przewidywany termin rozpoczęcia pracy terminalu to jesień 2011. Prace budowlane skończymy w połowie przyszłego roku.
Stary terminal będzie nadal eksploatowany. Zostanie wykorzystany do obsługi piłkarskiego Euro 2012, a docelowo prawdopodobnie będzie służył lotnictwu ogólnemu. Cały ruch pasażerski będzie skoncentrowany na nowym terminalu.
Czytaj również:
- Nowy terminal lotniczy będize gotowy w październiku 2011 [wideo, foto]
- Lotnisko we Wrocławiu: budowa nowego terminala [wideo, foto]
- Budowa terminala lotniczego pod ziemią [wideo, foto]
Zmień swoje drogowe miasto | Wybory samorządowe 2010 we Wrocławiu |
Ale obciach! Czego wstydzi się Wrocław | Twórz z nami MM Wrocław |
Pomeczowe wypowiedzi po meczu Włókniarz - Sparta
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?