Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czeka nas największa rozbudowa lotniska we Wrocławiu w historii. Co się zmieni?

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Nowe elementy lotniska we Wrocławiu pozwolą na wydajniejszą pracę portu
Nowe elementy lotniska we Wrocławiu pozwolą na wydajniejszą pracę portu Tomasz Hołod/Polska Press
Tak dużej inwestycji w Porcie Lotniczym we Wrocławiu jeszcze nie było. Dzięki nowej infrastrukturze zwiększy się przepustowość lotniska, jego funkcjonowanie znacznie przyspieszy, a samoloty zyskają nowe miejsca postojowe.

Rekordowa kwota na rozbudowę lotniska we Wrocławiu

Modernizacja lotniska będzie kosztować 350 mln zł, z czego około połowa to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu "Łącząc Europę". Oficjalnie projekt nosi nazwę "Zwiększenie możliwości operacyjnych części lotniczej lotniska pod potrzeby operacji wojskowych w Porcie Lotniczym Wrocław", co oznacza że z dodatkowej infrastruktury lotniska będzie korzystało również wojsko. Przede wszystkim amerykańskie, które ma stacjonować w bazie lotniczej załadunkowo-rozładunkowej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych powstającej na części lotniska.

Z drugiej strony, na inwestycji zyskają zwykli pasażerowie.

- Pozyskanie dofinansowania to znakomita wiadomość i nasz ogromny sukces. Rozbudowa infrastruktury będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu. Zwiększy przepustowość lotniska i przyspieszy wykonywanie operacji lotniczych, dzięki czemu wrocławski port osiągnie wyższy poziom funkcjonowania - mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

Mowa m.in. o skróceniu czasu kołowania między drogą startową a płytą postojową oraz zwiększeniu liczby miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich.

Co nowego powstanie na terenie Portu Lotniczego we Wrocławiu?

W ramach inwestycji, na terenie lotniska powstaną:

Na zbudowanej płycie postojowej będzie mogło stanąć nawet 12 samolotów kodu C
Na zbudowanej płycie postojowej będzie mogło stanąć nawet 12 samolotów kodu C mat. prasowe

Dodatkowa płyta postojowa - będzie stanowiła lustrzane odbicie istniejącej płyty postojowej przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się tam 12 miejsc dla samolotów kodu C, takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).

To właśnie z tej drogi kołowania będą korzystać wojskowe samoloty
To właśnie z tej drogi kołowania będą korzystać wojskowe samoloty mat. prasowe

Dodatkowa droga kołowania - umożliwi wykonywanie operacji lotniczych samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich. Usprawni to wykonywanie lotów cywilnych i wojskowych, a także wpłynie na wydłużenie okresu eksploatacji nawierzchni lotniskowych.

Nowa droga szybkiego zjazdu Portu Lotniczego we Wrocławiu
Nowa droga szybkiego zjazdu Portu Lotniczego we Wrocławiu mat. prasowe

Droga szybkiego zjazdu - umożliwi szybsze opuszczenie przez samolot pasa startowego. Dzięki temu zwiększą się zdolności operacyjne lotniska i skróci się czas wykonywania operacji na pasie oraz oczekiwanie na start samolotów.

Nowa płyta do odladzania wpłynie na czas procedur przed startem samolotu
Nowa płyta do odladzania wpłynie na czas procedur przed startem samolotu mat. prasowe

Nowa płyta do odladzania samolotów zlokalizowana po zachodniej stronie lotniska (obecna płyta znajduje się po stronie wschodniej) - dzięki niej samoloty, w okresach gdy niezbędne jest odladzanie maszyn, będą mogły startować z obu kierunków, a na płytach będą mogły być odladzane 4 samoloty w tym samym czasie. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem samolotu.

Przebudowana zostanie istniejąca droga kołowania, dzięki której lotnisko będzie mogło przyjmować największe samoloty na świecie
Przebudowana zostanie istniejąca droga kołowania, dzięki której lotnisko będzie mogło przyjmować największe samoloty na świecie mat. prasowe

Lotnisko we Wrocławiu przebuduje też istniejącą drogę kołowania. Pozwoli to na przyjmowanie samolotów wojskowych typu F (największych samolotów na świecie) i skróci czas operacji lotniczych.

Kiedy wrocławskie lotnisko zwiększy swoją przepustowość?

Projektowaniem prac zajmie się krakowska spółka WLC Inżynierowie. Wstępny harmonogram zakłada początek budowy płyty postojowej pod koniec roku 2023, w II kwartale 2024 roku budowę drogi szybkiego zjazdu i równoległej drogi kołowania, a w 2025 roku przebudowę istniejącej drogi kołowania i budowę nowej płyty do odladzania. Całość inwestycji powinna zakończyć się do 2026 r.

Tak będzie wyglądało lotnisko we Wrocławiu o przebudowie:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Czeka nas największa rozbudowa lotniska we Wrocławiu w historii. Co się zmieni? - Gazeta Wrocławska

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto