Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągi będą jeździć punktualnie. PLK wprowadzi system ERTMS

Redakcja
fot. Arek Gołka
Polskie Linie Kolejowe wprowadzą system zarządzania ruchem kolejowym ERTMS na linii kolejowej Legnica-Wrocław-Opole. System ma działać pod koniec 2015 r.

Zobacz: ZWROT PIENIĘDZY ZA BILET NA OPÓŹNIONY POCIĄG PKP

W ramach inwestycji na odcinku Legnica – Wrocław – Opole stanie 16 obiektów radiokomunikacyjnych systemu GSM-R. W skład każdego z nich będzie wchodzić wieża oraz kontener 
z urządzeniami, które umożliwią komunikację głosową oraz przesyłanie danych między centrum sterowania ruchem, a pociągami.

Europejski Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS (European Rail Traffic Managment System) ma na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu pociągów i zmniejszenie ryzyka wypadków. Wpłynie on także na punktualność pociągów. Wprowadzenie systemu wpisuje się w projekt Transport Przyjazny Środowisku.

- System służyć będzie zwiększaniu udziału przewozów, prowadząc tym samym do lepszego zrównoważenia systemu transportowego i zmniejszenia 
negatywnego oddziaływania na środowisko – podkreśla Marek Kroc, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Inwestycja o wartości ponad 120 mln zł przewiduje zaprojektowanie, montaż i uruchomienie systemu ERTMS do końca 2015 r.

ERTMS to system bezpiecznej kontroli pociągiem, który ma ujednolicić kolej na terenie państw unijnych. Składa się z podsystemu ETCS, czyli Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem, który pozwala 
na przekazywanie sygnałów z semaforów bezpośrednio do kabiny maszynisty i ciągłą kontrolę pracy prowadzącego pojazd. Druga część ERTMS to cyfrowy system kolejowej komunikacji GSM-R, który używany jest, zarówno do komunikacji głosowej dla pracowników kolei, jak i transmisji danych.

Jego wykorzystanie jest niezbędne do podnoszenia prędkości pociągów, bowiem maszynista, który prowadzi pociąg z prędkością przekraczającą 160 km/h ma ograniczoną możliwość bezbłędnego dostrzeżenia wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się przy torze. Zadanie to przejmują urządzenia ETCS i GSM-R, dzięki którym maszynista całą sytuację ruchową na linii kolejowej może śledzić na monitorze w kabinie lokomotywy. Ponadto, otrzyma od systemu wiele istotnych informacji, m.in. o maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku czy o zajętości toru przez inne składy. Co ważne, w przypadku stwierdzenia odstępstw od założeń ruchowych (np. przekroczenia maksymalnej prędkości) system będzie mógł sam reagować i dostosować jazdę pociągu do panujących warunków.

Agnieszka Gałczyńska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto