Maszyna została przewieziona w częściach ośmioma tirami. Herkules ma skrócić czas budowy segmentów, z których budowany jest pylon z ośmiu do czterech dni.
Dźwig może unieść ciężary dochodzące do 500 ton. We Wrocławiu będzie podnosił lżejsze części.
- Dźwig będzie podawał nam elementy, które teraz prefabrykujemy na poziomie terenu - mówi Krzysztof Michalak, kierownik robót z Mostostalu. - Waga tych elementów będzie się wahać od 25 do 80 ton. Zdecydowaliśmy się na użycie dźwigu, ponieważ ramię pylonu ma zaledwie 4 metry na 4, a na górze pracuje pięć brygad. Wysięgnik wynosi teraz 102 metry, a docelowo będzie miał 138. Żurawie są wyższe, dochodzą do 150 metrów, jednak mają mniejszy udźwig. Pylon budujemy segmentami o wysokości 3,6 m. Jeden segment planujemy wykonywać raz na 4 dni - wyjaśnia.
Dźwig wywiera ogromne naciski na podłoże. Dochodzą one do 80 ton na metr kwadratowy, wykonawca wymienił grunt pod maszyną na głębokości dwóch metrów i zamontował specjalną platformę rozkładającą ciężar. W Polsce są trzy dźwigi typu Herkules. Pracowały już przy budowie stadionu na Maślicach i nowego terminalu lotniczego we Wrocławiu.
W sumie pylon ma mieć 31 segmentów z czego 10 jest już zrobionych. Na 22 lipca pylon ma już 50 metrów wysokości. Estakada dojazdowa do mostu od Osobowic ukończona jest w 70 proc, a od strony Maślic w 30 proc. Jeśli chodzi o sam most, to wykonano już 70 proc. prac. Przy montowaniu pylonu pracuje około stu osób, czyli jedna piąta wszystkich zatrudnionych przy budowie mostu.
- Pogoda nas w tym roku nie rozpieszczała, jeśli chodzi o budowę Autostradowej Obwodnicy Wrocławia - mówi Joanna Wąsiel, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad. - Do maja nie było pogody na prowadzenie prac, jednak wykonawcy uwijają się jak mogą. Dźwig zdecydowanie w tym pomoże, ponieważ skróci budowę jednego segmentu pylonu o cztery dni, czyli o połowę. Jeśli chodzi o AOW, to chcielibyśmy otworzyć pierwszy odcinek, od Kobierzyc do lotniska, przed grudniem, przewidzianym w kontrakcie. Prowadzimy rozmowy z miastem, czy zdąży ze swoimi inwestycjami w tamtych okolicach - dodaje.
Niedługo na odcinku AOW między Długołęką a lotniskiem montowane będą bariery energochłonne między pasami jezdni. Budowa na Rędzinie ma potrwać jeszcze pięć miesięcy. Do końca na placu ma pracować Herkules.
Czytaj również:
- Nurkowie sprawdzili podpowy Mostu Redzińskiego [wideo]
- AOW bezpłatna? Na razie nie dla wszystkich
- AOW bezpłatna dla samochodów osobowych
- Budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia - Rędzin [wideo]
Festiwal Era Nowe Horyzonty 2010: program, bilety, recenzje |
Wakacje 2010: lato we Wrocławiu i nie tylko | Castle Party 2010 w Bolkowie: program, dojazd, bilety |
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?