W przygotowanym przez nas podsumowaniu 2010 roku zebraliśmy najważniejsze inwestycje, które rozpoczęły się lub były kontynuowane w 2010 roku.
Budowa stadionu na Euro 2012
Piłkarska arena na wrocławskich Pilczycach rośnie w oczach, pomimo kłopotów i zerwania umowy z poprzednim wykonawcą. W grudniu tego roku zakończył się montaż konstrukcji żelbetowej (zobacz: Wrocław: zima opóźni budowę stadionu? [wideo]). Teraz budowla czeka na montaż dachu i prace wykończeniowe wewnątrz stadionu. Arena ma być gotowa w czerwcu 2011 roku, pomieści 43 tys. widzów. Wiadomo już, że krzesełka na stadionie będą zielone, a właściwie o odcieniu szmaragdowym. Niestety, w mijającym roku dowiedzieliśmy się też, że we Wrocławiu nie zostaną rozegrane ćwierćfinały mistrzostw. Na stadionie na Pilczycach 16 czerwca 2011 roku zagra natomiast reprezentacja Polski.
Tuż obok stadionu stanie galeria handlowa. Znajdzie się w niej 150 sklepów, kawiarnie, punkty usługowe, fitness, kręgle i 2,5 tys. miejsc parkingowych.Właścicielem obiektu będzie WKS Śląsk Wrocław.
Po lewej budowa stadionu na Euro 2012, po prawej Dworzec Główny
Remont Dworca Głównego
Na przełomie kwietnia i maja 2010 roku rozpoczęła się modernizacja Dworca Głównego we Wrocławiu, która ma odmienić stację kolejową przed Euro 2012. Przebudowywany jest gmach główny Głównego, remontowane są również perony, które mają zostać unowocześnione, z ruchomymi schodami i windami.
- W nowym Dworcu Głównym galeria handlowa będzie wyglądać inaczej niż teraz - mówi Teresa Kalisz, wicedyrektor PKP S.A. Oddział Dworce Kolejowe. - Usunięte zostaną budki. Chcemy, żeby punkty gastronomiczne znalazły się przed dworcem tak, jak to było w dawnym Wrocławiu.
Modernizacja obiektu, mająca mu przywrócić jego dawną świetność, jest realizowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakłada ona m.in. remont budynku dworca, placu przed obiektem, peronów i wiat. Całość będzie kosztowała 265,7 mln zł i ma się zakończyć przed Euro 2012.
Sky Tower będzie przed Euro 2012
Pod koniec 2012 roku na mapie miasta pojawi się wieżowiec, Sky Tower. Drapacz chmur będzie mierzył 212 metrów. Cała inwestycja, której koszt wyniesie niemal miliard złotych, ma zostać zrealizowana do końca 2012 roku.
- Zakładamy, że w marcu lub kwietniu 2012 roku wrocławianie będą mogli przyjść na zakupy do centrum handlowego w Sky Tower - mówi Marek Kozów, kierownik budowy.- Zakończenie budowy powierzchni apartamentowej i biurowej planujemy na wrzesień 2011. Przed nami staje wielkie wyzwanie - mamy wybudować 50 kondygnacji w 16 miesięcy, na jeden miesiąc przypadają trzy kondygnacje. By zdążyć w terminie, będziemy pracować siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę - zapewnia.
W kompleksie Sky Tower pojawią się powierzchnie biurowe, część handlowa - butiki, kawiarnie i restauracje i część rekreacyjna ze SPA, centrum sportowym i centrum medycznym. Przy drapaczu chmur powstanie również około 1500 miejsc parkingowych.
Budowa Sky Tower i wizualizacja Odry Tower
Rozpoczyna się budowa Odry Tower
Zamiast 134 metrów, budynek będzie mierzył 61 metrów. Z drapacza chmur, który miał powstać na Starym Mieście, została tylko nazwa. Nowy właściciel Odry Tower - firma Gant Development, znacząco zmienił projekt luksusowego budynku.
- Nowa Odra Towerod poprzedniego projektu różni się niemal wszystkim - mówi Anna Newerla, przedstawicielka biura architektonicznego Zbigniewa Walasa, które przeprojektowało budynek. - Jedyne, co zostało po "starej Odrze", to wjazd na działkę i linia zabudowy, którą określał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Prace na działce przy ul. Sikorskiego 1 rozpoczną się jeszcze w grudniu 2010 i potrwają do sierpnia 2012 roku. Realizacją inwestycji zajmie się wrocławska firma Budopol. Gant Development zapłaci jej ponad 50 mln złotych. Koszt całej inwestycji to ok. 75 mln.
Powstaje nowy terminal Wrocławskiego Portu Lotniczego
Nowy terminal Wrocławskiego Portu Lotniczego to ponad 300 tys. metrów sześciennych. Będzie cztery razy większy od obecnie działającego terminalu i przyjmie dwa razy więcej pasażerów. Lotnisko będzie mogło obsługiwać 36 operacji na godzinę (przy 12-14 obecnie), czyli co półtorej minuty będzie możliwy start albo lądowanie samolotu.
- Konstrukcja żelbetowa i stalowa jest już w pełni gotowa - informuje Dariusz Kuś, dyrektor Portu Lotniczego we Wrocławiu. - Ukończone jest też blaszane zadaszenie terminala, trwa montaż ocieplenia i jego zewnętrznego pokrycia. W tej chwili prace wodno-kanalizacyjne, elektryczne i teletechniczne zmierzają ku końcowi. Przed nami jest jeszcze ukończenie szklanej fasady wschodniej terminala. Rozpoczęliśmy także prace wykończeniowe na poziomie minus jeden. Będzie to jeden z największych terminali lotniczych w kraju - dodaje.
Obiekt ma być gotowy - według zapowiedzi - na początku maja 2011 roku. Pasażerowie odlecą z niego jednak dopiero jesienią, prawdopodobnie w październiku. - Do przełomu września i października potrwają bowiem odbiory techniczne. Testowane będą wszystkie systemy i instalacje działające w obiekcie - tłumaczy Dariusz Kuś.
Budowa terminalu lotniczego i fragment obwodnicy Wrocławia
Otwarcie części Północnej Obwodnicy Śródmiejskiej
29 października otwarty został
fragment Północnej Obwodnicy Śródmiejskiejod mostu Milenijnego do ul. Poświęckiej we Wrocławiu.
- Dzięki tej obwodnicy usuwamy kolejną barierę drogową miasta - mówi prezydent Rafał Dutkiewicz. - Będzie mogła tędy przejechać więcej niż połowa aut z mostu Milenijnego, co udrożni podróżowanie po Wrocławiu i częściowo uwolni nas od korków. Prace przebiegały nadzwyczaj sprawnie i udało nam się oddać część obwodnicy na trzy miesiące przed planowanym terminem. Całość tej inwestycji będzie gotowa w pierwszym kwartale 2011 roku - zapowiada.
Druga część Północnej Obwodnicy Wrocławia zostanie otwarta 30 stycznia 2011 roku i będzie obejmować odcinek od mostu Milenijnego do ulicy Obornickiej. Całkowita wartość inwestycji to 256 mln zł.
Most Rędziński coraz większy
Budowany Most Rędziński jest częścią Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (AOW). Zaprojektował go prof. Jan Biliszczuk z Politechniki Wrocławskiej. Betonowa konstrukcja zawieszona zostanie na jednym 122-metrowym pylonie i będzie najwyższą tego typu konstrukcją w Polsce. Długość mostu to 612 metrów. Koszt budowy obiektu wyniesie 576 mln zł. Most ma zostać oddany do użytku w czerwcu 2011 roku.
- To największy element Autostradowej Obwodnicy Wrocławia - przyznaje Jan Biliszczuk, projektant przeprawy. - Jeśli chodzi o powierzchnię, to będzie to również największy most na świecie. Do tego jest prototypowy. Pracuje tu 75 inżynierów. Teraz wytwarzamy ponad 300 metrów mostu miesięcznie, czyli dwa mosty Pokoju w miesiąc - wyjaśnia.
Budują szpital na Stabłowicach
Nowy Szpital Wojewódzki powstanie w zachodniej części miasta, przy ulicy Kosmonautów. Po jego otwarciu z mapy Wrocławia znikną Dolnośląski Szpital Specjalistycznego im. Marciniaka oraz Okręgowy Szpital Kolejowy.
- Będzie to z pewnością jeden z najnowocześniejszych szpitali w Polsce - mówił Marek Łapiński, marszałek województwa dolnośląskiego (obecnie wicemarszałek). - Został pomyślany tak, aby spełnić potrzeby medyczne zachodniej części Wrocławia i okolic.
Szpital na Stabłowicach ma być gotowy pod koniec 2013 r. Budowa nowej placówki medycznej wraz z wyposażeniem ma kosztować 305 mln zł.
Wśród innych inwestycji z 2010 warto wspomnieć również o:
Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?