Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most Rędziński rośnie w górę i wzdłuż [wideo]

Michał Potocki
Michał Potocki
Pylon ma już 92 metry wysokości. W listopadzie most zostanie na nim podwieszony.

Budowa mostu na Rędzinie idzie zgodnie z planem. Tylko duże różnice temperatur mogłyby spowodować opóźnienia.

- Dwa tygodnie temu mieliśmy w Warszawie uroczystość dziesięciolecia istnienia mostu Świętokrzyskiego - mówi Jarosław Popiołek, prezes Mostostalu Warszawa, wykonawcy mostu Rędzińskiego. - Most Rędziński byłby pierwszą tego typu konstrukcją w Polsce. Tamten most został okrzyknięty wielkim sukcesem światowej myśli inżynierskiej. Mamy tam pylon wysoki na 97 metrów w podobnym kształcie co we Wrocławiu, a podwieszona część mostu sięga 320 metrów długości. Wtedy wydawało nam się, że to mistrzostwo świata, a tu podobną część stanowi 612 metrów - dodaje.

Most na Rędzinie będzie miał największy pylon na świecie. Osiągnie on wysokość 122 metrów. Będzie również czwartym co do wielkości betonowym mostem o jednym pylonie, a drugim w Europie po norweskiej konstrukcji. Całkowita jego długość z dojazdami wynosi 1742 metry. Będzie miał 40 metrów szerokości. Znajdą się na nim jezdnie w dwie strony, na każdej po dwa pasy ruchu plus pas awaryjny.

- To największy element Autostradowej Obwodnicy Wrocławia - przyznaje Jan Biliszczuk, projektant przeprawy. - Jeśli chodzi o powierzchnię, to będzie to również największy most na świecie. Do tego jest prototypowy. Pracuje tu 75 inżynierów. Teraz wytwarzamy ponad 300 metrów mostu miesięcznie, czyli dwa mosty Pokoju w miesiąc - wyjaśnia.

aow wrocław

Konstrukcja budzi zainteresowanie. Na plac budowy przyjeżdżają zagraniczne delegacje, najczęściej inżynierów i naukowców. Nic nie wstrzymuje planowego postępu prac.

- Most za dwa tygodnie powinien być w zarysie skończony. Trzeba zrobić jeszcze dwa elementy i je nasunąć. Wszystkie betonowe i konstrukcyjne elementy są na ukończeniu. Oddanie planowane jest w czerwcu przyszłego roku - twierdzi Maciej Abramski, kierownik budowy.

Wykonawca daje gwarancję na pięć lat. Co pewien czas służby serwisowe będą sprawdzać stan mostu wychodząc na szczyt pylonu, dokąd będzie prowadzić winda, umieszczona w jednej z jego nóg, a od drugiego rygla schody.

Na moście umieszczonych zostanie 250 czujników mierzących przechyły want, temperaturę czy wiatr. Co pół sekundy będą odczytywane stany mostu. To duży potencjał badawczy dla wrocławskich naukowców.


Czytaj również:

Zmień swoje drogowe miasto
American Film Festival [program]
Ale obciach! Czego wstydzi się Wrocław
Twórz z nami MM Wrocław: akredytacje za relacje

**Opublikuj materiał i wygraj nawet 500 zł!

**

od 12 lat
Wideo

Kierowca ciężarówki dachował w przydrożnym rowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto