Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Hybrydowe volvo na ulicach Wrocławia. MPK ma nowy autobus [zdjęcia]

Redakcja
Od piątku (10 stycznia) po wrocławskich ulicach będzie poruszać się najnowszej generacji pojazd hybrydowy. To pierwszy taki autobus kursujący na regularnej linii komunikacji miejskiej w Polsce.

Nowy pojazd we wrocławskiej flocie Volvo 7700 wyprodukowano we Wrocławiu. Od 2011 roku przechodził testy w różnych miastach w Polsce, a od piątku wyruszy na ulice w stolicy Dolnego Śląska.

Czytaj:

- Ten autobus na ten moment należy traktować jako ciekawostkę niż wyznaczenie kierunku w taborze - tłumaczy Agnieszka Korzeniowska z wrocławskiego MPK.

MPK dzierżawi pojazd od Volvo w kwocie ok. 5 tys. zł miesięcznie. Do tej sumy dochodzą również koszty paliwa oraz wynagrodzenie dla kierowców. Umowę zawarto na trzy lata.

- Pojazd hybrydowy eksploatowany na regularnej linii miejskiej to doskonała okazja, by w dłuższym okresie czasu przyjrzeć się nowoczesnym technologiom - wyjaśnia Zdzisław Ferenz z zarządu MPK. - [...] Do 2030 r. z centrów dużych miast mają zniknąć pojazdy z napędem spalinowym. Już teraz musimy rozglądać się za alternatywnymi technologiami, by w przyszłości wiedzieć, na które z nich postawić.

Po pierwsze ekologia

Obecnie trendy w dużych miastach na całym świecie są dwojakie: metropolie korzystają z autobusów elektrycznych lub hybrydowych. Najbliższe trzy lata mają dać odpowiedź czy Volvo 7700 Hybrid trafi na stałe do wrocławskiej floty.

Nowy autobus jest znacznie bardziej ekologiczny od pojazdów tylko i wyłącznie napędzanych olejem napędowym. W Volvo 7700 silnik diesla wyłącza się automatycznie podczas zatrzymania się na światłach i przystankach. Natomiast uruchamia się po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h. Dzięki temu model hybrydowy spala o 36% mniej paliwa niż tradycyjny pojazd.

Volvo 7700 emituje również o 39% mniej spalin i dwutlenku węgla. W 2015 roku wrocławska fabryka Volvo planuje seryjną produkcję autobusów 7900 Plug-in - redukujących zanieczyszczenia o kolejne 40% względem 7700 Hybrid.

Po drugie wygoda

- Odczuwam duży komfort jazdy. Jest dużo ciszej niż w starszych modelach - podkreśla Jerzy Korman, jeden z piętnastu specjalnie przeszkolonych do jazdy hybrydą kierowców.

Hybryda może pomieścić do 90 pasażerów (60 miejsc stojących i 30 siedzących, w tym jedno dla osób niepełnosprawnych). Wnętrze (rozkład foteli, umiejscowienie poręczy) nie różni się znacznie od innych autobusów Volvo. Ze względu na klimatyzację, pojazd nie posiada otwieranych okien.

Volvo wyprodukowało ponad 1000 pojazdów hybrydowych, poruszających się po ulicach miast m.in. w Danii, Niemczech, Holandii czy Hiszpanii. We Wrocławiu będzie poruszać się po wszystkich liniach w zależności od potrzeb.

Zobacz galerię zdjęć autobusu hybrydowego

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto