Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Historia MPK: Lata 1997-2005

Janusz Korzeniowski
W latach 1997-1998 MPK wspólnie z firmą AdTranz zmodernizowało 4 wagony tramwajowe wyposażają je w układ Chopperowy.

Doczepy były wagonami biernymi. Rok 1998 ZDiK z ramienia miasta ustala – podpisuje umowy z MPK Sp. z o.o. na świadczenie usług przewozowych. W komunikacji autobusowej podpisuje umowę przewozową na rok, w komunikacji tramwajowej do 2007 roku.

MPK w tym czasie przekazuje ZDiKowi kolejne zadania w zakresie:
• Kontroli opłat pasażerskich
• Emisji i dystrybucji biletów komunikacji Miejskiej
• Konserwacji i remontów torów tramwajowych
• Realizację funkcji z planowaniem komunikacji tramwajowej i autobusowej
• Likwiduje się Zakład Napraw Autobusów.

Rok bolesny w sferze usług socjalnych. MPK musi zrezygnować z ośrodka wczasowego w Ustce. W roku 1999 następuje likwidacja Zakładu Napraw Tramwajów tworzy się jednocześnie Spółkę córkę o nazwie PROTRAM Sp. z o.o., która usamodzielnia się. Wspólnie z MPK Poznań i MPK Szczecin Spółka ogłasza przetarg na zakup niskopodłogowych tramwajów.

MPK Sp. z o.o. wprowadziła w roku 1999 do katalogu swoich usług przewozy osób niepełnosprawnych. Na początek przejęło 2 busy które będąc własnością Gminy Wrocław były dotąd obsługiwane przez osoby prywatne.

Rok 2000 to 55 lat działalności MPK w polskim Wrocławiu. W uroczystościach które odbyły w Auli Leopoldina Uniwersytetu Wrocławskiego wzięła również udział Maria Koterbska. Od 16 maja do 4 czerwca na ulicach miasta testowany jest nowoczesny o 100% niskiej podłogi - tramwaj firmy Adtrans typu - GT6. Prezentacja tramwajów CITADIS 200 z Magdeburga i Bombardiera NGTG z Krakowa to kolejny element przygotowań do kupna nowych tramwajów. Przetargu i tak nie rozstrzygnięto, został unieważniony.

Rok 2001 w nowy wiek XXI wrocławski przewoźnik strategiczny – MPK Sp. z o.o. wkroczył jako największa tego typu firma na terenie województwa dolnośląskiego, zatrudniał 2430 pracowników w tym 595 motorniczych i 720 kierowców. Rocznie wrocławskie tramwaje pokonują 21 mln. km. autobusy tyle samo. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne od momenty przekształcenia w Spółkę z o.o. prowadziło i prowadzi proces racjonalizacji zatrudnienia. Przygotowania do nowego przetargu rozpoczęto myślą o połączeniu w całość zadań związanych z przebudową ulicy Szewskiej i taborem obsługującym linie 6 i 7. Miał to być przetarg transgraniczny. Trafiają do Wrocławia pierwsze autobusy Volvo 7000. Rok 2002 PROTRAM Sp. z o.o. na zlecenie MPK Sp. z o.o. przygotowuje się do remontów kapitalnych tramwajów typu 105N w rozszerzonym zakresie. Oprócz zastosowania przetwornic statycznych pudła wagonów z czterodrzwiowych stają się trzydrzwiowe. Wygląd tramwajów zmieniają elementy kompozytowe z „Bieramotu”.

Rok 2003 z dniem 1 września tego roku zlikwidowano wszystkie tramwajowe linie nocne. Tramwaje zostały zastąpione przez autobusy. Zakupiono tokarkę podtorową, którą wbudowano w tory hali rewizyjnej zajezdni IV, hali przeznaczonej do obsługi nowoczesnego taboru. Zakończono prace nad budową systemu cyfrowej łączności trakingowej w standardzie Tetra. Rozpoczęto prace nad modernizacją tramwaju wyposażonego po raz pierwszy w silniki prądu zmiennego i niezbędne do tego falowniki. Rok 2004 zmiana na stanowisku Prezesa firmy przynosi wiele nowego. Jeden z modernizowanych tramwajów zestawiony z wagonów 2474 – 2473 otrzymuje wyposażenie na prąd zmienny. Z dniem 23 sierpnia 2004 roku Dyrekcja MPK opuszcza pl. Solny i przenosi się do budynku przy ulicy Bolesław Prusa 75/79. Ogłasza się przetarg na zakup 8 wagonów tramwajowych z całkowicie lub częściowo niską podłogą. Powołano specjalistę ds. Jakości ISO 1901. W Protramie rozpoczęto prace nad nowym tramwajem na prąd zmienny, prace zakończono w roku 2005.

Tekst udostępniony dzięki uprzejmości Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto