Projekt Alei Północnej
Aleja Północna, która formalnie domknie obwodnicę śródmiejską Wrocławia, przebiegnie od ul. Krzywoustego, tworząc nowe skrzyżowanie między centrum handlowym Korona a mostem na Widawie. Trasa tej drogi, mimo że zostanie szczegółowo przedstawiona dopiero pod koniec roku, już teraz budzi zainteresowanie ze względu na swoje położenie. Przewiduje się, że w niektórych miejscach będzie przebiegać blisko istniejących i powstających bloków mieszkalnych, a także przetnie tereny działkowe, co może oznaczać ich częściową likwidację.
Aleja Północna zaprojektowana jest jako droga z jednym pasem ruchu w każdą stronę, z dodatkowymi pasami na skrzyżowaniach do skrętu w lewo i w prawo. Znaczącym elementem projektu jest również rozbudowa infrastruktury dla rowerzystów i pieszych, w tym 9,5 km dróg rowerowych oraz 9 km chodników. Ponadto, planowane jest posadzenie 3800 drzew i kilkadziesiąt tysięcy krzewów, co ma nadać nowej drodze charakter alei.
Ekologiczne aspekty inwestycji
Projekt Alei Północnej uwzględnia także ochronę środowiska naturalnego i ograniczenie wpływu inwestycji na otaczającą przestrzeń.
- Przebieg Alei Północnej w rejonie Widawy jest maksymalnie odsunięty od obszarów zabudowy, dlatego też na długim odcinku jest prowadzony wzdłuż wałów przeciwpowodziowych. Takie poprowadzenie alei maksymalnie ogranicza także ingerencję w lesie Sołtysowickim – opisuje Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Dzięki takiej lokalizacji drogi, wpływ na otaczający krajobraz i ekosystem zostanie zminimalizowany, co jest ważnym aspektem w kontekście zrównoważonego rozwoju miasta.
Finansowanie i harmonogram realizacji
Realizacja Alei Północnej jest ambitnym przedsięwzięciem, którego koszt szacuje się na około pół miliarda złotych. Wrocław liczy na wsparcie finansowe z Unii Europejskiej, które miałoby pochodzić z KPO. Kluczowym elementem inwestycji będzie wiadukt o długości 449 metrów, umożliwiający bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową. Jego budowa jest wyceniana na blisko 110 milionów złotych.
Obecnie trwają prace projektowe, prowadzone przez firmę BBKS-PROJEKT, które mają zakończyć się w grudniu 2024 roku. W przyszłym roku miasto planuje uzyskanie pozwolenia na realizację inwestycji drogowej, a w najbardziej optymistycznym scenariuszu, budowa może ruszyć w połowie 2025 roku.
Aleja Północna to projekt, który ma szansę znacząco wpłynąć na poprawę komunikacji w Wrocławiu, przyczyniając się do dekongestji miejskich arterii. Inwestycja ta, choć nastręcza pewnych wyzwań, zarówno w kontekście planowania przestrzennego, jak i ekologicznego, wydaje się być odpowiedzią na rosnące potrzeby mieszkańców miasta. Z niecierpliwością czekamy na dalsze informacje dotyczące realizacji tego ważnego dla Wrocławia projektu.
Zobacz też:
![od 7 lat](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.224.0/images/video_restrictions/7.webp)
Wyniki pierwszej tury wyborów we Francji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?