Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocławski Rower Miejski na tróję

Mariusz Kruczek
Mariusz Kruczek
Taką ocenę dostała wrocławska wypożyczalnia rowerów w ...
Taką ocenę dostała wrocławska wypożyczalnia rowerów w ... mat. pras.
Taką ocenę dostała wypożyczalnia rowerów w europejskim raporcie.
Wrocław na rowerze - Rowerowe informacje z Wrocławia i nie tylko, czyli wszystko dla miłośników dwóch kółek.

EuroTest ocenił 40 systemów rowerów miejskich w 18 krajach. Sprawdzano je w metropoliach takich, jak Londyn (7,8 mln mieszkańców) oraz w mniejszych miejscowościach (np. w szwajcarskim Biel - 51 tys. mieszkańców).

W raporcie zastosowano pięciostopniową skalę ("bardzo dobry", "dobry", "zadowalający", "słaby", "bardzo słaby"). W badaniu sprawdzano dostępność systemu rowerów dla mieszkańców i turystów (m.in. proces rejestracji, system wypożyczania i zwracania rowerów, instrukcje obsługi), ocenie poddano też wypożyczane jednoślady.

Z polskich miast w zestawieniu znalazł się tylko Wrocław, który został oceniony jako "zadawalający".

Mocne i słabe strony miejskiego roweru we Wrocławiu

W raporcie czytamy, że atutem WRM jest dostępność wypożyczalni przez 24 godziny na dobę. Doceniony został również zautomatyzowany i szybki system wypożyczenia oraz zwracania pojazdów. Na plus zaliczono: infolinię, internetowy system informacji o koncie i instrukcję w obcych językach. W samych pojazdach pozytywnie oceniona została możliwość regulacji wysokości siodełka oraz to, że rowery posiadają: koszyk, nóżkę, możliwość zmiany biegów i dodatkowy zamek.

Za wady uznano ograniczenie wiekowe. Przypomnijmy, użytkownicy muszą mieć ukończone 18 lat, żeby skorzystać z wypożyczalni. System został oceniony jako niepowiązany z transportem publicznym. Kolejne minusy to: strona internetowa dostępna tylko w języku polskim, brak aplikacji na telefony komórkowe, płatny numer na informację. Zauważono, że rowery nie mają amortyzatorów. Nie ma również promocyjnej oferty dla stałych użytkowników.

Co dziwne, skrytykowano umieszczanie na pojazdach reklam. Wrocławski system z założenia ma się rozwijać przy wsparciu przedsiębiorców, bez reklam na pojazdach byłoby to bardzo trudne.

- To pierwsza tego typu ocena Wrocławskiego Roweru Miejskiego na tle innych miast - mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes firmy NextBike Polska, operatora wrocławskiej wypożyczalni rowerów. - Jesteśmy z niej zadowoleni, szczególnie, że we Wrocławiu bezobsługowe wypożyczalnie rowerów funkcjonują dopiero drugi sezon. Niestety podobne badanie nie było robione w ubiegłym roku, stąd nie mamy porównania z poprzednim sezonem ani z innymi systemami.

Amortyzator niepotrzebny, ale brakuje karnetów

Korzystający z roweru miejskiego we Wrocławiu wskazują na poważniejsze minusy systemu miejskiego niż te wskazane przez EuroTest.

- Amortyzator nie jest potrzebny w mieście - uważa Daniel Siwak. - Niestety często zdarza się, że WRM jest niesprawny albo ma zapięcie zablokowane, albo jest niedostępny w systemie. Do tego trudno dodzwonić się na infolinię. Chętnie korzystałbym też z karnetów, których operator nie oferuje - dodaje.

Prezes: Poprawimy się

Zdaniem prezesa WRM zarzuty EuroTestu to wskazówki, jak usprawnić wypożyczalnię. Obiecuje, że WRM będzie pracował nad bezpłatnym numerem infolinii, aplikacja na komórkę powinna zacząć działać w 2013 roku, od sierpnia 2012 strona WRM ma zostać przetłumaczona na trzy języki, w drugiej połowie obecnego sezonu pojawią się też promocje dla stałych użytkowników. Wojtkiewicz nie wyklucza udostępnienia roweru osobom niepełnoletnim, jak również wprowadzenia amortyzatorów.

- W kolejnej edycji EuroTest - Public Bicycles, będziemy celować przynajmniej oczko wyżej - deklaruje szef NextBike Polska. - Warto natomiast podkreślić, że w badaniu znacznie zaniżono liczbę stacji i rowerów we Wrocławiu. Przez ostatni rok niemal podwoiliśmy liczbę stacji z 17 na 32. Liczba rowerów również wzrosła – ze 140 do 200 - zauważa.

Francja wzorem

Najwyżej w raporcie oceniony został Lyon. Znajdują się tam 343 stacje i 4 tysiące rowerów dostępnych przez cały rok. Głównym atutem trzeciego co do wielkości miasta Francji jest powiązanie wypożyczalni z transportem publicznym. Wzorem może być też Paryż, który ma najbardziej rozbudowaną sieć roweru miejskiego - 1 751 stacji i 23 900 pojazdów. Co ciekawe, duńskie systemy w Aarhus i Kopenhadze oraz portugalski w Aveiro są bezpłatne.

EuroTest to organizacja zrzeszająca 18 automobil-klubów z 17 krajów Europy. Prowadzi badania na temat autostrad, tuneli, stacji kolejowych oraz komunikacji zbiorowej.

Na jaką ocenę według Was zasłużył Wrocławski Rower Miejski?

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto