Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Znany głos w tramwaju i autobusie? Co Ty na to?

SZUCH, N
Janusz Wójtowicz
Warszawa i Kraków już ten pomysł zrealizowały. Poznań na razie nie planuje. A jak jest we Wrocławiu? Czy to możliwe, żeby niedługo głos pani Iwony został zastąpiony przez inny?

Niedawno pisaliśmy o pracowniczce MPK Wrocław, która użyczyła swojego głosu do komunikatów w pojazdach komunikacji miejskiej. Wrocław zdecydował się na głos żeński, gdyż miał on "ocieplać klimat" (CZYTAJ WIĘCEJ). Postanowiliśmy sprawdzić jak jest w innych miastach.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA - codziennie dostarczymy Ci świeże informacje

- Głosem warszawskiej komunikacji jest Tomasz Knapik, jeden z najlepszych i najbardziej znanych głosów w Polsce. Warszawiacy go zaakceptowali i nie ma na razie planów zmiany. Głosem metra jest z kolei Ksawery Jasieńki, również bardzo znany lektor. - mówi nam Igor Krajnow, rzecznik prasowy stołecznego ZTM-u.

Czytaj też: Bilet okresowy na linie normalne podrożeje

Na głos profesjonalisty zdecydowano się również w Krakowie. - Obecnie w tramwajach i autobusach przystanki zapowiada głos męski, ten sam od kilku lat. Do nagrania został zaproszony profesjonalista, pracownik jednej z rozgłośni radiowych - opowiada Marek Gancarczyk, rzecznik MPK Kraków.

Motorniczy tramwaju Plus dostanie zarzuty

Wcześniej, a dokładnie w 2008 roku MPK SA wspólnie z "Dziennikiem Polskim" zaprosiło do nagrania pod Wawelem nazw przystanków znane i lubiane osoby: Annę Dymną, Krzysztofa Globisza oraz Grzegorza Turnaua. O wyborze tych osób zadecydowali czytelnicy "Dziennika Polskiego", którzy przysyłali swoje propozycje do redakcji. Znane osoby można było usłyszeć w krakowskich tramwajach najczęściej w wakacje.

Będzie protest w sprawie cen biletów MPK

- Chodziło o to, aby zamiast anonimowego męskiego głosu, który zapowiadał przystanki w tramwajach - zapowiadali je popularni aktorzy i piosenkarze, umilając podróż krakowianom i turystom. Pomysł bardzo spodobał się mieszkańcom miasta - tłumaczy Gancarczyk i nie obiecuje, że to rozwiązanie w stolicy Małopolski jeszcze wróci.

W Poznaniu funkcjonuje obecnie komputerowe nagranie męskiego głosu. Wcześniej przystanki zapowiadał radiowiec. - Korzystaliśmy z nagrania w profesjonalnym studiu Radia Merkury - opowiada Iwona Gajdzińska z MPK Poznań, która nie ukrywa jednocześnie, że rozwiązanie zastosowane w Krakowie bardzo jej się podoba.

- Krakowski pomysł wzbudził u nas duże zainteresowanie. Kraków to miasto Globisza, celebrytów i wielu znamienitych postaci ze świata kultury i sztuki. Myślę, że ich głosy w tramwaju czy autobusie to dla pasażerów miła zachęta do podróży po mieście środkami miejskiej komunikacji - mówi.

Czemu zatem Wrocław nie postawił na kogoś znanego? - Rozważaliśmy ten pomysł. Jednak biorąc pod uwagę konieczność nagrania około tysiąca nazw przystanków, związane z tym honoraria dla profesjonalnych lektorów czy wręcz znanych artystów, uznaliśmy to zbytek - tłumaczy rzeczniczka wrocławskiego MPK, Agnieszka Korzeniowska

- Poza tym z tego co nam wiadomo, w Krakowie to się nie sprawdziło. Ludzi narzekali, że czytane przez artystów komunikaty brzmią "zbyt aktorsko" i na dłuższa metę drażnią ucho. Kilka lat temu chcieliśmy pasażerom umilać czas podróży muzyką, ale to się nie przyjęło - dodaje.

Przyjęcia koncepcji znanego głosu w tramwajach i autobusach jednak nie wyklucza. - Jeśli oczywiście któryś z artystów zgodziłby się na naganie pro publico bono, jesteśmy otwarci.

Jak podoba Wam się obecny "głos" w pojazdach MPK? Czy chcielibyście usłyszeć w nich kogoś znanego? Zapraszamy do dyskusji na ten temat i zgłaszania swoich kandydatur!

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto