Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Pierwszy wagon Tramwaju Plus gotowy

Marcin Torz
W fabryce Skody w czeskim Pilznie ma powstać w sumie 31 takich tramwajów
W fabryce Skody w czeskim Pilznie ma powstać w sumie 31 takich tramwajów skoda
Czesi zbudowali pierwszy wagon Tramwaju Plus. W przyszłym roku pojedziemy nim z Gaju na Kozanów i spod Stadionu Olimpijskiego na Pilczyce. A potem?

W fabryce Skody w czeskim Pilznie jest już gotowy pierwszy skład wrocławskiego Tramwaju Plus - szybkiej kolejki miejskiej, która na nasze szyny ma wyjechać pod koniec 2011 roku. Drugi skład będzie skończony lada dzień. W grudniu oba pojazdy trafią do Wrocławia.

Nowe wagony z wyglądu przypominają jeżdżące już po naszym mieście składy, które także wyprodukowała Skoda (tych jest we Wrocławiu 17). Główna różnica jest taka, że w szybkich tramwajach kabina motorniczego znajduje się na obu końcach wagonu, a drzwi zbudowano po obu bokach tramwaju (dzięki temu, tramwaj nie będzie musiał mieć pętli).

- Są i inne różnice - mówi Wojciech Grzonka, szef Skody na Polskę. I wylicza, że wszystkie nowe tramwaje będą klimatyzowane. W środku znajdzie się również miejsce na rowery. W każdym wagonie zamontowanych ma być także 13 kamer. Urzędnicy z magistratu liczą, że dzięki temu wandale nie będą niszczyli pojazdów.

Tapicerka foteli też będzie nieco inna, niż w jeżdżących już skodach. Jest ciemniejsza i ma wzory: litery "W" (jak Wrocław). Na miejscach przeznaczonych dla kobiet w ciąży czy osób starszych są wykonane odpowiednie rysunki. Zmieniono także rozkład siedzeń. - Nie będzie już foteli ustawionych na przeciwko siebie - informuje Grzonka. Takie rozwiązanie nie podobało się wielu wrocławianom, którzy zwrócili uwagę MPK, że nie czują się komfortowo, gdy siedzą na przeciwko innych osób.

Wrocław zamówił u Czechów w sumie 31 szybkich tramwajów. Wszystkie będą w stolicy Dolnego Śląska pod koniec przyszłego roku. Zapłacimy za nie 250 milionów złotych. Tramwaj Plus ma jeździć z Gaju na Kozanów i piłkarski stadion na Pilczycach. Drugą nitkę zaplanowano spod Stadionu Olimpijskiego do pętli na Pilczycach. Na Gaju torowisko już wybudowano, na Kozanowie jest dopiero projektowane (budowa ma ruszyć wiosną). Jest szansa, że linia z Gaju zostanie uruchomiona pod koniec 2011 roku. Wcześniej może działać połączenie spod Stadionu Olimpijskiego na Pilczyce, bo tam trzeba jedynie wyremontować torowiska, a nie budować nowe.

Te dwie relacje to nie koniec linii, które ma obsługiwać Tramwaj Plus. - Chcemy, aby w przyszłości wagony dojeżdżały także na Jagodno, Nowy Dwór i Psie Pole - mówi Julia Wach z biura prasowego wrocławskiego magistratu. Mają też zostać wybudowane tory, które połączą ul. Władysława Jagiełły z ul. Milenijną. Taki plan był już w czasach peerelu, ale nie został zrealizowany.

Jednak na te linie przyjdzie nam jeszcze poczekać. W magistracie mówią, że drugi etap Tramwaju Plus zaplanowano już po Euro. Wtedy rozpoczną się prace nad wstępnymi projektami. Wszystkie procedury, jak i sama budowa, zajmą kilka lat. Dlatego nowe odcinki powstaną najwcześniej ok. 2015 roku.

Jeszcze paski
Po przyjeździe do Wrocławia wagony Skody jeszcze się zmienią. Na ich karoseriach pojawią się kolorowe paski, które mają odróżniać szybkie tramwaje od pozostałych. Tramwaj Plus nie osiągnie zawrotnych prędkości, pojedzie 70 kilometrów na godzinę (podobnie jak inne tramwaje w mieście). Na czym polegać ma więc szybkość nowych wozów? Na tym, że - według zapewnień urzędników - nie będą musiały zatrzymywać się na skrzyżowaniach, bo zawsze będą miały zielone światło.

Więcej informacji o MPK

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maksym Chłań: Awans przyjdzie jeśli będziemy skoncentrowani

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto