Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Większość torowisk we Wrocławiu znajduje się w kiepskim stanie? [grafiki]

Redakcja
Na profilu na Facebooku "MPK-owcy też ludzie" pojawiły się grafiki opisujące stan kilku newralgicznych torowisk we Wrocławiu. Kondycja części z nich jest fatalna.

- "Torowiska we Wrocławiu są zarządzane i utrzymywane w skandaliczny sposób. Brak szlifowania, podbijania czy regularnego napawania szyn skutkuje tym, że tramwaje coraz częściej chcą korzystać z lepszej infrastruktury chodników (wykolejenie na pl. Powstańców Wielkopolskich), przytulają się do latarni (pl. Wróblewskiego), lub po prostu driftują (Dolmed, Stawowa)" - napisano na profilu MPK-owcy też ludzie.

Cztery grafiki przedstawiają stan torowisk na Arkadach/pl. Legionów, Dworcu Nadodrze, pl. Jana Pawła II/Rynek oraz na Rondzie Reagana. W każdym z tych miejsc znajdują się torowiska o bardzo niskim stopniu zużycia, jednak większość z nich ma pojedyncze ubytki i pęknięcia lub zdecydowanie większe wybicia i rozstaw.

Czytaj: REMONT KRUPNICZEJ. Ulica została zamknięta [objazdy i zmiany w komunikacji]


- "Stan torowisk jest mocno kompromitujący. Właściwie to kompromitujące są zdania, że ponad 75 proc. torowisk we Wrocławiu jest w dobrym stanie" - podkreślono na profilu.

Według autorów grafik w najgorszym stanie są tory na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego i Świdnickiej, gdzie większość z nich domaga się generalnego remontu. Warto podkreślić, że 10 lat temu wymieniano tam wszystkie szyny.

- "10 lat wystarczyło, aby po tym skrzyżowaniu zostało wspomnienie" - czytamy dalej.

Skoda niszczy tory

Za ten stan rzeczy mogą odpowiadać m.in. tramwaje 16 T i 19 T. Zdaniem wielu motorniczych skody doprowadzają do szybszej eksloatacji szyn, co ma być widoczne na łukach nowych torowisk przy przystankach Pilczycka i na Ostatnim Groszu.

- Tramwaje skoda mogą mieć wpływ na szybsze zużycie torowisk, szczególnie łuków o małym promieniu, gdy motorniczowie nie przestrzegają obowiązujących ograniczeń prędkości - przyznaje Krzysztof Kubicki z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. - Na wszystkich węzłach rozjazdowych, które tego wymagają przeprowadza się prace konserwacyjne. Na ul. Kazimierza Wielkiego - ul. Mikołaja oraz na zwrotnicy ul. Podwale - pl.Jana Pawła II nie było w ostatnich latach wykolejenia tramwaju z winy torów.

"MPK-owcy też ludzie" podkreślają, że trwający remont ul. Krupniczej nie musi zmniejszyć liczby wykolejeń na skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego. Przypomnijmy, że na przełomie lutego i marca tramwaje przynajmniej kilkukrotnie wypadały tam z szyn.

Kliknij na grafikę, żeby przejść do galerii

- "Łuki na Kazimierza w Krupniczą są nadal niewymienione, a to w zasadzie o nie najbardziej chodziło. Aby je wymienić, trzeba całkowicie zamknąć południowy pas Kazimierza Wlk." - piszą autorzy profilu "MPK-owcy też ludzie".

Z tym stwierdzeniem nie zgadza się ZDiUM. - Podczas remontu ul. Krupniczej wymieniony będzie rozjazd tramwajowy od ul. Kazimierza Wielkiego wraz z łukami tramwajowymi. Torowisko na Kozanowie jest na gwarancji, odbywają się przeglądy i wszystkie uwagi, jeżeli są, wpisywane zostają do protokołu - podkreśla Kubicki.

Przypomnijmy, że jeszcze w czerwcu miasto chciało zakupić 25 nowych tramwajów T19, jednak wycofało się z tego pomysłu, gdy nie otrzymało dofinansowania od Unii Europejskiej. Koszt jednej skody wynosi 9,6 mln złotych.

Łuki na Rondzie Reagana? Fatalne

Pomimo zapewnień ZDiUM-u o dobrej sytuacji torów, twórcy grafik nie pozostawiają suchej nitki m.in. na torowiskach przy pl. Jana Pawła II i rynku. Ich zdaniem z powodu złego stanu torów najczęściej do wykolejeń dochodzi podczas lewoskrętu z Podwala w ul. Legnicką oraz przy ul. św. Mikołaja.

Podobnie sytuacja wygląda na Rondzie Reagana, gdzie poza nienaruszonym torowiskiem mają znajdować się ubytki oraz pęknięcia.

"- Biorąc pod uwagę wiek torowiska, jego stan jest zatrważający. Warto przypomnieć, że nie dalej jak rok temu nawierzchnia autobusowa przechodziła ekspresowy remont - płyty betonowe były luźne co groziło kontuzjami układów zawieszenia (strach pomyśleć, gdyby płyta ustawiła się pod włos i zahaczyła o element podwozia). Kondycję skrzyżowania uważam za dobrą, jednak w fatalnym stanie są na nim wszystkie łuki. Wydaje mi się, że zastosowano "miękkie" i kiepskiej jakości szyny. O ile metal można nazwać miękkim, to koło tramwajowe w zastraszającym tempie zniszczyło właściwie każdy łuk wjazdowy na perony."

Na grafice przedstawiającej Rondo Reagana zaznaczono gwiazdką złą nawierzchnię pieszą i zapadającą się kostkę brukową, natomiast dwoma gwiazdkami złą nawierzchnię drogowę - samotną płytę betonową, która jest wyłamana i ma pęknięty materiał.

Z tymi opiniami nie zgadza się ZDiUM.

- Na podstawie przeprowadzonych przeglądów okresowych odcinków torowych w 2013 roku oraz z przeglądów bieżących nie wynika, aby stan torowisk zaznaczony kolorem czerwonym na grafikach odpowiadał rzeczywistemu stanowi tych torowisk. Trudno odnieść się do zaznaczonych na kolor czerwony odcinków torowych, gdyż nie wiadomo, jakimi kryteriami kierował się sporządzający te grafiki - dodaje Krzysztof Kubicki.

Zły stan torów? 7,5 proc.

Sporym utrudnieniem dla motorniczych jest również piasek w szynach, który przeszkadza na skrzyżowaniu ul. Ruskiej z Legnicką oraz na Nadodrzu. Jednakże gromadzący się piasek jest przede wszystkim winą samych motorniczych. - Piasek wysypywany jest na tory, gdy motorniczowie niewłaściwie używają hamulców w tramwajach, które wyposażone są w piasek do hamowania awaryjnego - kwituje Kubicki.

Odnosząc się do wymienionych grafik, ZDiUM podkreśla, że zostaną przeprowadzone remonty na większości węzłów rozjazdowych, które oznaczono czerwonym bądż żóltym kolorem. Remont czeka m.in.:

- Węzeł rozjazdowy na pl. Legionów, gdzie jeszcze w tym roku planowana jest wymiana rozjazdu od ul. Sądowej,
- Węzeł rozjazdowy na ul. Świdnickiej - ul. Piłsudskiego, gdzie już pospawano i wyregulowano skrzyżowanie tramwajowe i wymieniono dwie zwrotnice zjazdowe w rozjeździe od strony ul. Stawowej,
- Na ul. Kazimierza Wielkiego - ul. Mikołaja zostanie wymieniona szyna przed skrzyżowaniem torowym,
- Na pl. Powst. Wielkopolskich wykonano w tym roku napawanie szyn i rozjazdów,
- Na pl. Jana Pawła II w 2015 r. planowane jest napawanie szyn i rozjazdów.

ZDiUM uspokaja i radzi, żeby nie sugerować się podanymi przez "MPK-owców" grafikami. Zarząd odsyła do opublikowanego w 2013 roku raportu z przeglądu okresowego torów, wg którego na blisko 200 km torów w bardzo złym stanie znajduje się zaledwie 8,7 km, a w złym 6 km. Stanowi to łącznie 7,5 proc. wszystkich torów.

Miasto do 2017 roku planuje na remont torowisk przeznaczyć 24 mln złotych, z czego spora kwota zostanie przeznaczona na nowoczesne zwrotnice i rozjazdy, które pozwolą tramwajom szybciej pokonywać skrzyżowania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto