Zanim jednak przystąpimy do zakupu, musimy pomyśleć, doczego będziemy wykorzystywać nowy pojazd. W zależności od tego warunku, możemy wybrać typ roweru i jego klasę. Obecnie możemy spotkać się z kilkunastoma rodzajami rowerów. W 90 proc. przypadków będziemy jednak wybierać między czterema typami: górskim, crossowym, miejskim i trekkingowym (turystycznym).
Nie ma wyraźnej granicy między modelem górskim, miejskim czy też trekkingowym. W pewnych zakresach pojęcia te pokrywają się. Najbardziej uniwersalnym modelem jest właśnie model "górski". Wystarczy, że dołożymy do niego błotniki, światełka i bagażnik, a już będzie to nasz miejski rower, na którym również możemy wyruszyć w wielokilometrową wyprawę.
WARTO ZAGLĄDNĄĆ DO PRZEWODNIKA ROWERZYSTY
W dobrym sklepie rowerowym sprzedawca doradzi nam, jaki rozmiar roweru wybrać(a właściwie ramy). Jeśli jednak chcemy obyć się bez jego pomocy, to powinniśmy wiedzieć, jak to zrobić. Generalna zasada jest prosta: musi nam się dobrze siedzieć na rowerze. Sylwetka, którą przyjmiemy, powinnabyć wygodna. Pamiętajmy, że w droższych modelach są montowane wsporniki kierownicy typu A-head, które nie mają możliwości regulacji wysokości (lub w bardzo niewielkim zakresie).
Jaką ramę wybrać
Dawniej ramy rowerów produkowano ze zwykłej stali. Obecnie też się ją stosuje, ale jest ona specjalna, wysokogatunkowa. Są też ramy z aluminium, kompozytów i różnych innych nietypowych stopów (tytan, magnez). Większość kupujących rower pierwszy raz myśli, że aluminium będzie o wiele lepsze niż stal - rower będzie ważył mniej i będzie bardziej wytrzymały. Nic bardziej mylnego: aluminium nie jest wcale lepsze, a ma inne właściwości. Co do wagi, to ramy dobrych producentów ze stali Cro-Mo ważą mniej niż aluminiowe (ale też stanowczo więcej kosztują).
Co wybrać?
W rowerach klasy cenowej do około 3000 zł nie mamy zbyt wielkiego wyboru:w najtańszych konstrukcjach (do 300 złotych) będzie to zwykła stal, a w tych droższych - aluminium. Wybierając aluminiową ramę, miejmy na uwadze, że jest ona sztywniejsza i jeśli nie będziemy mieli przedniego amortyzatora, odczujemy to podczas jazdy w trudniejszym terenie.
WARTO ZAGLĄDNĄĆ DO PRZEWODNIKA ROWERZYSTY
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?