Ich konstrukcja powstała we Wrocławiu. Obliczenia wytrzymałościowe tej konstrukcji wykonano na Politechnice Wrocławskiej. Tramwaje wyprodukowano w firmie PROTRAM. Cała załoga Przedsiębiorstwa bierze udział w szkoleniach związanych z systemem jakości ISO. Powstał zespół koordynujący i grupa audytorów wewnętrznych. Przetarg na nowe dostawy nowoczesnych wagonów tramwajowych wygrała firma Skoda Transportation, która jako jedyna zgłosiła ważną ofertę. Tramwaj Skody jest wagonem pięcioczłonowym długości ok. 30 m i szerokości 2,46 m. Stylizację wagonu wykonała grupa stylistów z Porche. 26.04 2005 roku w obecności Prezydenta miasta Rafała Dutkiewicza Dyrektorzy MPK Sp. z o.o. i Skody Transportation podpisali umowę na dostawę tych wagonów do Wrocławia. Pierwszy ma trafić do nas w grudniu 2006 roku. Jeden z artykułów wrocławskiej prasy nosił tytuł „Narobią nam Skody”. Jesteśmy przekonani że takich Skód będą nam zazdrościć. W chwili obecnej Wrocławskie MPK ma w dyspozycji 319 autobusów 400 wagonów tramwajowych. Dysponuje dwoma zajezdniami autobusowymi i czterema tramwajowymi zatrudniając ok. 2300 pracowników.
Tabor tramwajowy to:
• 48 wagonów typu 102Na
• 282 wagony typu 105Na
• 4 wagony typu 105N
• 2 wagony typu 105NaAdtranz
• 60 wagonów typu 105NWr
• 2 wagony typu 105NWrAs
• 2 wagony typu 204WrAs
• 2 kolejne w tym roku
Tabor autobusowy to:
• 1 autobus typu Jelcz PR 110
• 14 autobusów m-ki Jelcz M11
• 31 autobusów m-ki Jelcz 120MM
• 57 autobusów m-ki Jelcz M 121M
• 6 autobusów m-ki Jelcz M 121MB
• 3 autobusy m-ki Jelcz M 181M
• 4 autobusy m-ki Jelcz M 101
• 27 autobusów m-ki Volvo B10M
• 18 autobusów m-ki Volvo B10BLE
• 90 autobusów m-ki Volvo 7700A
• 14 autobusów m-ki Volvo 7000
• 52 autobusy m-ki Ikarus 280
• 1 autobus m-ki Ikarus 417
• 1 autobus m-ki MAN NG 313
• 4 busy do przewozu osób niepełnosprawnych m-ki VW transporter
Każda z zajezdni dysponuje tzw taborem służbowym. MPK ma także pojazdy do usuwania usterek na torach. Są to tzw. „Iskry” oraz pogotowie dźwigowe. Jak z powyższego referatu – sprawozdania a raczej Kroniki widać, każdy rok wnosi coś nowego, istnieje jakaś logiczna ciągłość Komunikacji i to od pierwszych lat jej uruchomienia, nie można sięgać wstecz tylko o te 60 lat. Trzeba zauważyć tak jak to widać jeszcze dzisiaj ile torów jest w miejskich ulicach po których tramwaje już dawno nie jeżdżą. Trzeba zachować dla potomnych ten tabor który woził nas na przestrzeni dziejów. Bez przeszłości bez związku z nią nie ma teraźniejszości nie ma przyszłości. Na tym można właściwie by skończyć.
Nie można jednak pominąć wydarzenia z dnia 30 maja 2005 kiedy to o godzinie 17.30,krótkotrwała lecz niesamowicie silna nawałnica – trąba powietrzna – trudno określić dokładnie co to było powaliła ponad tysiąc drzew powodując wielkie szkody w trakcji elektrycznej. Po jej minięciu na trasach tramwajowych pozostało sporo wagonów, które do zajezdni wrócić nie mogły, na torach leżały drzewa sieć wisiała w strzępach. Na pętli Klecina zmiażdżeniu 3 drzewami uległ tramwaj 102Na (2006). Podobny los dotknął ponad 140 samochodów osobowych. Do sierpnia 2005 roku trwało usuwanie skutków tej niesamowitej burzy.Dnia 1 września 2005 roku odbył się przetarg na zakup kolejnych 9 wagonów niskopodłogowych. Zakup związany z przebudową tzw multimedialnego węzła komunikacyjnego na placu Powstańców Wielkopolskich, współfinansowany przez Unię Europejską. Przetarg wygrała Skoda Transportation.
Tekst udostępniony dzięki uprzejmości Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?