Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybką koleją do Warszawy pojedziemy dopiero za 10 lat

Michał Potocki
Michał Potocki
PKP planuje skrócenie podróży z Wrocławia do stolicy. Budowa nowej linii rozpocznie się za cztery lata, za dziesięć pojedziemy do Warszawy w półtorej godziny.

Dzisiaj do Warszawy możemy pojechać czterema trasami, średnia prędkość na każdej z nich to nieco ponad 70 km/h. Za 10 lat nowoczesne pociągi mają kursować na nowej trasie do stolicy z prędkością 350 km/h.

- Studium wykonalności tej trasy powstanie do roku 2011. Cała budowa powinna kosztować około 20 miliardów zł - mówi Jan Raczyński, dyrektor Biura Linii Dużych Prędkości. - Taka kolej powstaje teraz w Portugalii, gdzie kilometr trasy kosztuje około 7,35 mln euro, w Polsce będzie to kosztować około 16 mln zł. Chcemy też poprawić łączniki przy stacjach głównych, gdzie pociągi jadą z prędkością 40 km/h. Szybką kolej będziemy włączać w system komunikacyjny i integrować z innymi środkami transportu - wyjaśnia.

Na razie w Polsce używa się infrastruktury kolejowej w większości powstałej w latach 70. i 80. Wrocławski węzeł kolejowy wygląda podobnie jak sto lat temu. Co ciekawe niektóre pociągi jeżdżą wolniej niż w przeszłości, bo np. z Wrocławia do Jeleniej Góry pojedziemy dwa razy dłużej niż 50 lat temu, gdy na tej trasie kursowały lokomotywy spalinowe.

Jest tylko kilka odcinków w Polsce, gdzie pociągi rozwijają prędkość 160 km/h, na pozostałych torach nie można pojechać szybciej niż 120 km/h.

- Szybka kolej pojedzie na zupełnie nowych trasach, które będą dopasowane do naszego węzła - mówi Zbigniew Gzik, dyrektor PKP PLK Oddział Regionalny we Wrocławiu. - Cena przejazdu zależy od przewoźnika, przewidujemy że będą to kwoty zbliżone do cen biletów na PKP Intercity. Tabor również musi być nowy i nowoczesny, złożony z zestawów samojezdnych, a nie jak teraz z wagonów doczepianych do lokomotywy - wyjaśnia.

Według symulacji PKP na trasie z Wrocławia do Warszawy powinny jednocześnie kursować cztery szybkie pociągi. Według statystyk przewiduje się, że za 10 lat na odcinku z Warszawy do Łodzi w ciągu dnia przemieszać się będzie 34,5 tys. pasażerów, a na trasie Warszawa - Wrocław 6,7 tys.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto