„3XW” To Spektakl – Pytanie.
Czy otaczająca Nas rzeczywistość, która w całym swoim dynamizmie, ruchu i bezcelowym dążeniu do jakiejś wyprodukowanej i skomentowanej formy jest jeszcze światem prawdziwym, czy tylko pozorem świata?
Czy interpretacja tego współczesnego nadmiaru rzeczywistości buduje jakąś Wartość idącą w stronę Wolności, która była zawsze Naszym pragnieniem, czy buduje w Nas poczucie coraz większego zniewolenia?
Jak bardzo ta interpretacja burzy Nasz bezpośredni stosunek do rzeczywistości? Zamiast zajmować się rzeczami samymi w sobie, ustawicznie poddajemy się interpretacji i komentowaniu.
Stajemy się producentami komentarzy, które narzucamy rzeczywistości, której prawdziwe poznanie jest już niemożliwe.
To napierające na Nas nagromadzenie współczesnej rzeczywistości, ten nadmiar komentarzy, buduje w Nas potrzebę przewartościowania Naszych celów, odnalezienia na nowo sensu życia, aby przetrwać, aby nie doprowadzić się do szaleństwa.
Świadomość sytuacji, w której musimy dokonać nowej interpretacji rzeczywistości, rodzi pytanie, czy nowa interpretacja jest naszym osobistym wyborem, jeżeli jest tylko interpretacją i czy Wybór jest dla Nas odpowiedni?
Przedstawiona rzeczywistość „3XW” ulega ciągłej interpretacji, wartościowaniu, negowaniu, budowaniu i burzeniu. Rzeczywistości tej przypisujemy sens poprzez udowodnienie braku sensu. Jedynym zdrowym rozwiązaniem w tym nadmiarze interpretacji jest powrót do wartości, wynikających z dotychczasowych obiegowych poglądów na temat życia.
Rozwiązanie proste, powszechne i bezpieczne, ale jak się okazuje banalne i stereotypowe.
W warstwie literackiej „3XW” nawiązuje do wizji rzeczywistości Witolda Gombrowicza zaprezentowanej w Kosmosie.
Warstwa wizualna wynika z inspiracji malarstwem Witolda Wojtkiewicza, jednego z najciekawszych twórców Młodej Polski.
Wytańczona w Intro – „3XW”, III część Partity na skrzypce i orkiestrę Witolda Lutosławskiego jest złożeniem hołdu jednemu z największych i najciekawszych polskich kompozytorów.
Ci trzej twórcy budowali swoje artystyczne dzieła na wzór muzycznej formy wariacyjnej: W.G. słownej, W.W. malarskiej i W.L. dźwiękowej.
Do takiej też konstrukcji nawiązuje spektakl „3XW”.
Yola Wesołowska
Klementyna Suchanow, podróżniczka i znawczyni twórczości Witolda Gombrowicza, absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Wrocławskim. Autorka niezwykle interesujących pozycji literackich „ Argentyńskie przygody Gombrowicza”
i„ Królowa Karaibów”. Jest współredaktorką niedawno wydanego intymnego dziennika Gombrowicza zatytułowanego „ Kronos”. Obecnie pracuje nad biografią pisarza.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?