Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przystanek na Drobnera i śmiertelne wypadki

Michał Potocki
Michał Potocki
Przystanek tramwajowy przy ul. Drobnera jest przystankiem wysokiego ryzyka. W ciągu ostatnich dwóch tygodni zginęły tu dwie osoby.

Jak podaje Magdalena Kruaze z Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu w zeszłym roku na Drobnera miały miejsce cztery wypadki z udziałem pieszych. Jedna osoba zginęła, trzy zostały ranne. Na pobliskiej ul. Dubois dwie osoby zginęły, a dwie zostały ranne. W tym roku na samym przystanku tramwajowym zginęły dwie osoby.

- Nie liczyliśmy kolizji i zdarzeń z udziałem pieszych, gdzie nikt nie stracił życia lub nie został ranny - wyjaśnia Kruaze.

Podwójny przystanek tramwajowy u zbiegu ulic Drobnera i Dubois powstał razem z torowiskiem tramwajowym na początku lat 70. Jedna z wysepek ma 1,5 m szerokości, co przy słupku przystankowym i dwóch koszach daje o wiele mniej. W tamtych czasach na ulicach miasta jeździły jeszcze konne wozy, a ruch był znacznie mniejszy niż dziś.

Niebezpiecznie, bo za mało miejsca

- Kiedy przystanek był budowany jego szerokość była wystarczająca, teraz 70 cm to zdecydowanie za mało - komentuje Ewa Mazur, rzeczniczka prasowa ZDiUM-u. - Na jednym peronie przystankowym stanęła wiata i barierka, na drugim jest to niemożliwe, ponieważ wiata zajmuje 1,25 m, a barierka 25 cm. Dobrym wyjściem byłoby przeniesienie przystanku w inne miejsce. Na razie nie mamy konkretnych planów przebudowy tego miejsca. Jeśli taki przystanek powstawałby teraz, musiałby mieć min. 2 m szerokości - dodaje.

Przepisy dotyczące budowy przystanków są uzależnione od rodzaju środków komunikacji, które go obsługują oraz otoczenia. Przykładowo, jeśli obok znajduje się główna ulica, wysepka musi mieć min. 2 metry, a jeśli jest do niego dojście podziemne to 4,5 m. Ważny jest również środek transportu, więcej miejsca przewidziane jest na tramwaje niskopodłogowe niż na stare 102 N czy 105. Długość takiej wysepki powinna wynosić min. 30 metrów, a jej wysokość 17 cm.

Przystanek będzie przebudowany..., ale za trzy lata

- Zaplanowana jest już przebudowa skrzyżowania Drobnera/Dubois. Projekt sporządzony będzie w latach 2013-2014 - mówi Katarzyna Kasprzak z biura prasowego urzędu miasta. - Prawdopodobnie jezdnia zostanie poszerzona, a niebezpieczne przystanki przebudowane - dodaje.

Podobne przystanki były kiedyś przy ul. Sienkiewicza i pl. Bema. Zostały już zmienione. Na pl. Bema, według nowych przepisów, nie mogły stać równolegle dwa perony, dlatego jeden został przeniesiony za skrzyżowanie.

Wrocławianie mają określone zdanie na temat przystanku Dubois.

- Ten przystanek jest za wąski. Obok jeżdżą samochody, nie ma żadnej barierki. Niech jakiś uczeń dla zabawy popchnie innego, tragedia gotowa - mówi Józef Maciejczak. - Powinni coś z tym zrobić, przebudować to. Chodnik po drugiej stronie jest szeroki, może da się go zmniejszyć, przesunąć jezdnię i powiększyć przystanek - dodaje.

Lepiej nie ryzykować

Niektórzy wolą omijać ten punkt przesiadkowy.
- Ja się boję tu stać. Jak nie muszę, to tu nie wsiadam. Samochody czasem jeżdżą tu szybko, a trzeba stać między nimi i tramwajem - mówi Dorota Żeleszkiewicz. - Co by było, gdyby ktoś nagle zemdlał? Tylko się modlić, żeby upadł na pustą jezdnię lub torowisko, a nie pod pojazd. Trudno jest też, gdy ktoś chce wnieść lub wynieść wózek dziecięcy z tramwaju. Brakuje miejsca - dodaje.

Problemem jest nie tylko wąski peron tramwajowy bez barierki. Wokół wysepek tramwajowych znajdują się trzy przystanki autobusowe. Pasażerowie bardzo często się w tym miejscu przesiadają. Czekają np. na autobus, ale jeśli podjedzie tramwaj, biegną nawet na czerwonym świetle, żeby na niego zdążyć. Wtedy może dojść do tragedii.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przystanek na Drobnera i śmiertelne wypadki - Wrocław Nasze Miasto

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto