Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Polregio ma wywiązywać się z wykonywania przewozów kolejowych, a brak taboru nie jest wymówką. Znamy stanowisko Urzędu Marszałkowskiego

Karolina Kwiatek
Kary dla Polregio za odwoływane pociągi. Czy będzie rekompensata dla podróżnych?
Kary dla Polregio za odwoływane pociągi. Czy będzie rekompensata dla podróżnych? Fot. Tomasz Hołd / Polska Press
Opóźnienia pociągów i odwoływanie kolejnych przejazdów to chleb powszedni dla pasażerów korzystających z usług Polregio. Skontaktowaliśmy się z Urzędem Marszałkowskim, który podpisał umowę z przewoźnikiem. Już wiemy - będą kary. Ale co z rekompensatami dla podróżnych?

W grudniu 2020 roku Województwo Dolnośląskie podpisało z Polregio 10-letnią umowę na wykonywanie połączeń regionalnych. Zwiększono liczbę realizowanych tras o 10%, co miało przyczynić się do uruchomienia dodatkowych linii. Nikt jednak nie sądził, że kontrakt na ponad 309 mln złotych nie będzie mógł być w pełni zrealizowany ze względu na braki taboru.

Przez ostatnie miesiące prawie codziennie nie odbywają się połączenia na części z zamówionych tras. 21 lipca informowaliśmy o odwołaniu ponad ośmiu przejazdów. Wówczas Andrzej Piech - dolnośląski rzecznik Polregio poinformował nas, że sytuacja wiąże się z brakiem taboru. Dzisiaj, 2 sierpnia o godzinie 12:30 można było zobaczyć na stronie: portalpasazera.pl, że do godziny 17:07 znowu są odwołane cztery pociągi z czego jeden na części trasy. Skontaktowaliśmy się z rzecznikiem Urzędu Marszałkowskiego, aby dowiedzieć się, czy zostaną wyciągnięte konsekwencje dla przewoźnika, niewywiązującego się z postanowień zawartej umowy.

- Zgodnie z umową przewoźnik ma wywiązywać się z wykonywania przewozów kolejowych. Umowa przewiduje mechanizm sankcji karnych, a więc stosownie do jej zapisów. Przewoźnikowi naliczane są kary za nienależyte jej wykonanie. Urząd Marszałkowski na bieżąco monitoruje kwestie realizacji przewozów przez przewoźników kolejowych - mówi Michał Nowakowski, Rzecznik Prasowy Marszałka Województwa Dolnośląskiego z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Ogłoszenie o bezpośrednim zawarciu umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego w wojewódzkich przewozach kolejowych, które zostało zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, mówi wprost, że przewoźnik zobowiązał się do posiadania odpowiedniej liczby sprawnego taboru, a organizator ma prawo naliczyć przewoźnikowi karę umowną.

Z oświadczenia dowiadujemy się także, że organizator naliczy Polregio karę umowną każdorazowo w przypadku:

  • niezachowania punktualności wykonania Przewozów przez pociągi objęte daną Umową Roczną na poziomie wskazanym w §2 ust. 12 pkt 1 Umowy;
  • opóźnienia pociągu, którego różnica pomiędzy faktycznym czasem odjazdu ze stacji początkowej a czasem odjazdu wynikającym z rozkładu jazdy jest większa niż 5 minut.[1];
  • opóźnienia pociągu, którego różnica pomiędzy faktycznym czasem przyjazdu do stacji końcowej a czasem przyjazdu wynikającym z rozkładu jazdy jest większa niż 10 minut.[2];
  • odwołania pociągu objętego daną Umową Roczną w całej relacji lub części relacji, z wyjątkiem przypadku odwołania pociągu przy zapewnieniu przewozu zastępczego na zasadach określonych w § 2 ust. 12 pkt 13 i 14 oraz § 2 ust. 13 Umowy, oraz z wyjątkiem odwołania pociągu, które wynikać będzie z działania siły wyższej lub ograniczeń wynikających z art.8 i art. 9 ustawy Prawo przewozowe

Jeśli przewoźnik nie ma możliwości wykonania połączenia, do którego się zobowiązał w Umowie Rocznej, to jest zobligowany do zapewnienia podróżnym przewozu zastępczego. Może być to inny środek transportu lub najbliższy pociąg tej samej lub wyższej kategorii, obsługiwany przez dowolnego przewoźnika kolejowego. W takiej sytuacji pasażerowie nie powinni ponosić dodatkowych opłat.

Co mają zrobić ci, którzy kupili bilety, a ich połączenia są wciąż odwoływane? Wówczas zgodnie z Regulaminem Przewozu (RPR) Polregio zwraca całkowicie lub częściowo zapłaconą należność. W niektórych przypadkach może zostać pobrane potrącenie odstępne w wysokości 10%, lecz nie stosuje się go, jeśli niewykorzystanie biletu nastąpiło po stronie PR. Zgłoszenie roszczeń w większości przypadków, które szczegółowo określa regulamin, powinno nastąpić do 10 dnia ważności biletu, a w przypadku REGIOkarnetu w terminie jego ważności.

Przypomnijmy jednak, że o odwołanych lub przepełnionych składach Gazeta Wrocławska pisała już nie raz. Pasażerowie nie chcą zwrotu pieniędzy, a wolą dotrzeć do celu. Odwołane składy składy to często problem przy dotarciu na lekarską wizytę, do pracy, a nawet na... ślub.

Jak wynika z informacji dostępnych na stronie Urzędu Marszałkowskiego, w tym roku Polregio zobowiązało się do realizacji poniższych połączeń:

  • Wrocław – Oleśnica – (Ostrów Wielkopolski),
  • Wrocław – Jelcz Laskowice – (Opole),
  • Wrocław – Wołów – Ścinawa – Głogów – (Zielona Góra),
  • Wrocław – Strzelin – Ziębice – Kłodzko – Bystrzyca Kłodzka – Międzylesie,
  • Wrocław – Żmigród – (Rawicz – Leszno – Poznań),
  • Wrocław – Oleśnica – Bierutów – (Namysłów – Kluczbork),
  • Wrocław – Oława – (Brzeg – Opole/Nysa),
  • Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba,
  • (Görlitz) – Zgorzelec – Węgliniec – (Żary – Żagań/Zielona Góra),
  • (Zielona Góra) – Głogów – (Wschowa – Leszno),
  • (Nysa) – Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko.
od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto