Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejne linie tramwajowe znikają na dobre z mapy Wrocławia

Marta Gołębiowska, Marek Zoellner
MP
Jeszcze pod koniec lat 80. ubiegłego wieku po mieście kursowały 33 linie tramwajowe. Dziś wielu z nich już nie ma, a wkrótce z torów znikną kolejne.

Na historycznej bocznicy stoi m.in. kursujący jeszcze w latach 80. tramwaj nr 18. Było to o tyle ważne połączenie, że dzięki niemu można było po szynach dojechać z ul. Grabiszyńskiej przez Legnicką na Pilczyce. Obecnie tę trasę można pokonać jedynie autobusem 126, który stoi w korkach na ul. Klecińskiej.

Nie ma już także trzynastki łączącej Pafawag z Grabiszynkiem. Zniknęła szesnastka kursująca najpierw z Oporowa na Sępolno, a później z parku Południowego do zoo. W ubiegłym roku ponad setka mieszkańców wystosowała pismo do władz miasta z żądaniem przywrócenia linii nr 16. Trasa od lat jest bowiem zawieszona. Podobnie jak linie nr 19 (Księże Małe - park Południowy) i 21 (Poświętne - Pilczyce).

Urzędnicy odpowiedzialni za miejską komunikację właśnie dopisują do jej historii kolejny rozdział. Do najnowszych posunięć należy likwidacja linii nr 22, kursującej z Tarnogaju na Pilczyce. Zastąpi ją nowa linia 32 Plus, ale będzie ona jeździła inną trasą (z Gaju na Kozanów). O protestach mieszkańców z tego powodu na razie nie słychać, bo dostaną oni więcej autobusów na Tarnogaj (linie 136 i 145).

Wielki żal do magistratu mają natomiast mieszkańcy Sępolna. W ratuszu zapadła bowiem ostateczna decyzja, że na tory nie wróci już zlikwidowana linia nr 12. W zamian jest już, co prawda, tramwaj 33 Plus, ale to zastępstwo jest tylko pozorne. Dwunastka od lat kursowała między Sępolnem a Pilczycami. Nowa linia nie dociera ani na Pilczyce (jedynie do ul. Wierzbowej, bo do września potrwa remont torów na ul. Legnickiej), ani na Sępolno. Dojechać nią można tylko do Stadionu Olimpijskiego, bo dalej leżą już tory, które do nowoczesnego tramwaju są niedostosowane. I nie wiadomo, kiedy będą, bo pieniędzy na ich remont w magistracie nie ma.

Protesty nie są bezzasadne. Zdaniem jednego z motorniczych z dwunastki korzystało pięć razy więcej pasażerów niż obecnie z Tramwaju Plus. Urzędnicy nie wiedzą natomiast ile osób korzystało z linii 12 i czy jest ona rzeczywiście potrzebna.

System do liczenia pasażerów w autobusach i tramwajach ma powstać w ciągu roku, ale jak nim policzyć pasażerów linii wcześniej zawieszonych?

Czytaj również: Na Euro nie zdążą z remontem dworca PKP

Czytaj również: 53 ofiary długiego weekendu i 3 tysiące pijanych kierowców

Znajdź 33 Plus
Pasażerowie tramwaju 33 Plus donoszą, że są kłopoty z kupieniem przejazdówki na tę linię w biletomacie. Jeżeli ktoś chce kupić bilet okresowy na dwie linie, może mieć kłopot z odszukaniem odpowiedniej opcji w systemie. Jak sobie z tym poradzić? Wyjaśniamy: obok tabelki z cyframi po prawej stronie znajdują się litery, których rząd należy przesunąć strzałką w dół. Na sa-mym końcu jest do wyboru opcja "33 PLUS".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto