Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wynalazek miał pomagać. Niestety nie w każdym przypadku [ZDJĘCIA]

Bartosz Józefiak
Wrocławska płyta drogowa składa się z kilku elementów. Może być poszerzana. Nie wykorzystano jej jednak na placu Społecznym
Wrocławska płyta drogowa składa się z kilku elementów. Może być poszerzana. Nie wykorzystano jej jednak na placu Społecznym MPWiK
Wrocławska Płyta Drogowa - wynalazek opatentowany przez wrocławskie MPWiK ma być pomocny w czasie awarii i prac prowadzonych na rozkopanej jezdni. Nie został jednak wykorzystany ostatnio na pl. Społecznym, przez co kierowcy utknęli w gigantycznych korkach. Dlaczego?

Niedzielna awaria rury wodociągowej na placu Społecznym przez ostatnie cztery dni skutecznie utrudniła życie kierowcom. Korki w godzinach szczytu zaczynały się już na pl. Grunwaldzkim. Zdenerwowani kierowcy tracili tam kilkadziesiąt minut.

Okazuje się, że Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji zbudowało i opatentowało specjalne urządzenie właśnie na takie sytuacje. To Wrocławska Płyta Drogowa - wynalazek, który zastępuje zniszczoną nawierzchnię. Ale choć za jej powstanie zapłacili mieszkańcy Wrocławia, urządzenie okazało się zupełnie nieprzydatne.

Stalowa płyta drogowa to wspólny wynalazek MPWiK i Politechniki Wrocławskiej. Jest montowana na rozkopanej jezdni. Może zastępować nawierzchnię, którą trzeba zdemontować. Dzięki temu auta mogą jechać po drodze, a robotnicy bez przeszkód mogą prowadzić prace pod powierzchnią.

MPWiK jeszcze niedawno chwaliło się płytą, gdzie tylko można. Urządzenie zgłoszono do wydziału patentowego. Rozwiązania techniczne zastosowane w konstrukcji Wrocławskiej Płyty Drogowej są chronione prawnie. Podkreślano także to, że płyta wytrzyma nawet bardzo duży ruch aut. - Ostatnio płyta była wykorzystywana w listopadzie 2014 roku, umożliwiła wówczas przejazd ul. Świdnicką - mówi Estera Zuzel z MPWiK.

Niestety, podczas kolejnej dużej awarii wodociągowej w centrum płyta nie opuściła magazynu. Nic nie uratowało kierowców przed korkami. Dlaczego?

Estera Zuzel tłumaczy, że płyta umożliwia przykrycie wykopów o szerokości maksymalnie 2 m. W przypadku awarii na pl. Społecznym wielkość wykopu była większa - wynosiła 24,5 m na 4,8 m. Poza tym, aby przejazd po płycie był bezpieczny, grunt, na którym opiera się płyta, musi być odpowiednio zagęszczony. W przypadku awarii na pl. Społecznym ziemia była zbyt mokra.

Dodaje, że płyta stosowana jest głównie przy planowanych pracach, takich jak wymiana armatury, wymiana odcinka rury czy studzienki kanalizacyjnej. - W przypadku awarii możliwość jej zastosowania jest uzależniona od wymiarów wykopu i raz stabilności gruntu - dodaje Zuzel.

Ile kosztowała nas Wrocławska Płyta Drogowa? Urzędnicy z MPWiK stwierdzili, że to dane tajne i nie można się nimi podzielić z opinią publiczną.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto