Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Schron przy Dworcu Głównym będzie wysadzany [foto, wideo]

Arek Gołka
Arek Gołka
W ściany bunkra wwiercone zostaną setki kilogramów ładunków wybuchowych.

Ogromny bunkier wysadzany będzie za pomocą małych ładunków wybuchowych dzień po dniu aż do lutego 2011. Wtedy na jego miejscu zostanie rozpoczęta budowa żelbetowego podziemnego parkingu na 217 aut. Wjazd do parkingu będzie prowadził od strony ulic Peronowej i Piłsudskiego.

Bunkier wysadzany w powietrze

- Schron przeciwlotniczy został wybudowany w latach 1936-38 i ma pięć tysięcy metrów sześciennych - mówi Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu. - Jego ściany mają różną grubość, od trzech do nawet 12 metrów. Nie prowadzą idealnie naokoło, lecz czasami przechodzą w tunel - dodaje.

Schron znajduje się na głębokości około półtora metra pod ziemią, zaś wykop na parking będzie osadzony na głębokości 5,5 do 6 metrów pod poziomem ulicy.

Najpierw przeprowadzone zostaną serie próbnych odstrzałów, by sprawdzić plastyczność betonu, z którego w większości zrobiony jest schron.

- Nie wiem, co zastaniemy w środku, tak więc ze względów bezpieczeństwa próbne wybuchy są konieczne - informuje Marek Łukowski, kierownik robót strzałowych. - Zastosujemy metodę łukową, gdyż jest najbardziej pewna i bezpieczna. Materiałem wybuchowym jest amonit, używany do wysadzania skał. Setki kilogramów ładunków będą wwiercane w korpus bunkra i osadzone w dużych odległościach od siebie, zapewniamy też odpowiednie przykrycie schronu. Rozrzut odłamków będzie mały, tak żeby żadnej z przechodzących wokół osób nic się nie stało - zapewnia.

Rozbiórka schronu przy Dworcu Głównym PKP we WrocławiuWnętrze Dworca PKP we Wrocławiu w trakcie remontu

Każdą eksplozję będą poprzedzały serie długich i krótkich syren alarmowych, które będą głośniejsze od samych odstrzałów. Mieszkańcy okolicznych budynków zostali powiadomieni o wyburzaniu bunkra.  

Sprawny remont Dworca

Prace na Dworcu Głównym postępują. Remontowana jest główna hala oraz dwa perony.

- Wzmocniliśmy już odpowiednio fundamenty w ryzalicie centralnym, stropy dworca są zdemontowane w 80 proc. - mówi Piotr Biedalak, kierownik budowy. - Demontujemy stropy pod parterem i piwnicami, a w ich miejsce stawiamy stropy z konstrukcji stalowej. Zachowane zostaną stropy dekoracyjne, do których dołączą nowe żelbetowe. Prace remontowe przebiegają sprawnie, nic nie wskazuje na opóźnienie w oddaniu dworca do użytku - podsumowuje.

Jednocześnie trwa modernizacja czwartego i piątego peronu, które są przebudowywane. Powstaje nowe zadaszenie piątego toru.
- Na peronach trwają prace malarskie, ślusarskie, piaskowanie i demontaż torów. Będzie też nowa hala, łącząca hale peronowe - komentuje Sarna.

Gdy Dworzec Główny będzie już gotowy, na wszystkie perony wjedziemy ruchomymi schodami. Do dyspozycji pasażerów będą również nowoczesne windy. Z kolei od strony ul. Suchej trwa budowa ścianki szczelnej, która pozwoli na przeprowadzenie wykopów pod budowę Pawilonu Południowego, czyli tzw. dworca nocnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto