Ogromny bunkier wysadzany będzie za pomocą małych ładunków wybuchowych dzień po dniu aż do lutego 2011. Wtedy na jego miejscu zostanie rozpoczęta budowa żelbetowego podziemnego parkingu na 217 aut. Wjazd do parkingu będzie prowadził od strony ulic Peronowej i Piłsudskiego.
Bunkier wysadzany w powietrze
- Schron przeciwlotniczy został wybudowany w latach 1936-38 i ma pięć tysięcy metrów sześciennych - mówi Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu. - Jego ściany mają różną grubość, od trzech do nawet 12 metrów. Nie prowadzą idealnie naokoło, lecz czasami przechodzą w tunel - dodaje.
Schron znajduje się na głębokości około półtora metra pod ziemią, zaś wykop na parking będzie osadzony na głębokości 5,5 do 6 metrów pod poziomem ulicy.
Najpierw przeprowadzone zostaną serie próbnych odstrzałów, by sprawdzić plastyczność betonu, z którego w większości zrobiony jest schron.
- Nie wiem, co zastaniemy w środku, tak więc ze względów bezpieczeństwa próbne wybuchy są konieczne - informuje Marek Łukowski, kierownik robót strzałowych. - Zastosujemy metodę łukową, gdyż jest najbardziej pewna i bezpieczna. Materiałem wybuchowym jest amonit, używany do wysadzania skał. Setki kilogramów ładunków będą wwiercane w korpus bunkra i osadzone w dużych odległościach od siebie, zapewniamy też odpowiednie przykrycie schronu. Rozrzut odłamków będzie mały, tak żeby żadnej z przechodzących wokół osób nic się nie stało - zapewnia.
Każdą eksplozję będą poprzedzały serie długich i krótkich syren alarmowych, które będą głośniejsze od samych odstrzałów. Mieszkańcy okolicznych budynków zostali powiadomieni o wyburzaniu bunkra.
Sprawny remont Dworca
Prace na Dworcu Głównym postępują. Remontowana jest główna hala oraz dwa perony.
- Wzmocniliśmy już odpowiednio fundamenty w ryzalicie centralnym, stropy dworca są zdemontowane w 80 proc. - mówi Piotr Biedalak, kierownik budowy. - Demontujemy stropy pod parterem i piwnicami, a w ich miejsce stawiamy stropy z konstrukcji stalowej. Zachowane zostaną stropy dekoracyjne, do których dołączą nowe żelbetowe. Prace remontowe przebiegają sprawnie, nic nie wskazuje na opóźnienie w oddaniu dworca do użytku - podsumowuje.
Jednocześnie trwa modernizacja czwartego i piątego peronu, które są przebudowywane. Powstaje nowe zadaszenie piątego toru.
- Na peronach trwają prace malarskie, ślusarskie, piaskowanie i demontaż torów. Będzie też nowa hala, łącząca hale peronowe - komentuje Sarna.
Gdy Dworzec Główny będzie już gotowy, na wszystkie perony wjedziemy ruchomymi schodami. Do dyspozycji pasażerów będą również nowoczesne windy. Z kolei od strony ul. Suchej trwa budowa ścianki szczelnej, która pozwoli na przeprowadzenie wykopów pod budowę Pawilonu Południowego, czyli tzw. dworca nocnego.
Zobacz też:
- Remont Dworca Głównego - robi się! [foto]
- Wrocław: Dworzec Główny PKP pustoszeje
- Photo Day 8.0: galerie użytkowników[foto]
- Dworzec tymczasowy przy ul. Suchej
Zmień swoje drogowe miasto | American Film Festival [program] |
Ale obciach! Czego wstydzi się Wrocław | Twórz z nami MM Wrocław: akredytacje za relacje |
**
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?