Wybierając się w wakacyjną podróż po krajach Europy warto zaopatrzyć się w Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, wydawaną przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Od 1 stycznia 2006 r. we wszystkich państwach, będących członkami Unii Europejskiej oraz w Szwajcarii, dotychczasowe, papierowe formularze, zostały zastąpione plastikową Europejską Kartą Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Obecnie można posługiwać się wyłącznie nią, gdyż wydawane do tej pory formularze E 111 straciły ważność.
W przypadku konieczności podjęcia leczenia za granicą, EKUZ jest dokumentem umożliwiającym skorzystanie ze świadczeń zdrowotnych podczas naszego pobytu. Jeśli owej karty nie posiadamy, może się to wiązać z obowiązkiem pokrycia kosztów opieki medycznej z własnej kieszeni.
Aby kartę uzyskać, należy w wojewódzkim oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia, mieszczącym się w miejscu zamieszkania, złożyć dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego oraz odpowiedni wniosek o wydanie EKUZ.
Na każdym egzemplarzu Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego znajdują się następujące informacje:
- imię;
- nazwisko;
- data urodzenia;
- PESEL;
- numer identyfikacyjny
instytucji, która wydała Kartę; - numer identyfikacyjny
Karty; - data ważności Karty.
Karta wydawana jest przez NFZ bezpłatnie i najlepiej się w nią zaopatrzyć tuż przed wyjazdem, ponieważ jej termin ważności to zazwyczaj tylko 2 miesiące. Szczegółowe informatory oraz druki niezbędne do wydania EKUZ można pobrać ze strony NFZ.
Reklama:
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?