Do przebudowy drogi wojewódzkiej nr 342 konieczna jest wycinka drzew. Przepisy, które weszły w marcu 2018 roku, wymagają od inwestorów realizujących budowę dróg określonej szerokości pasów. Droga musi być więc poszerzona i według projektów drzewa znalazłyby się na nowych pasach. Burmistrz Obornik, Arkadiusz Poprawa, miał więc do wyboru: albo porzucić pomysł o przebudowie drogi i pozostawić ją w dotychczasowym kształcie, albo wyciąć drzewa, które rosły tu od dziesięcioleci.
- Burmistrz podjął taką decyzję po konsultacjach z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska i konsultacjach społecznych. Była to niewątpliwie trudna decyzja, ale projekt przebudowy drogi, jaki nam przedstawiono wskazywał, że po poszerzeniu drzewa rosłyby w pasie jezdni czy ścieżki rowerowej, dlatego ich wycinka jest konieczna - mówi Monika Wiszniowska, kierownik wydziału ochrony środowiska.
Na ulicach, których dotyczy wycinka (ul. Dworcowa, Wrocławska, Łokietka i Piłsudskiego) rosną teraz kasztanowce, akacje, topole i lipy, posadzone jeszcze w okresie przedwojennym.
- Niektóre z nich są obumarłe, część jest też w złym stanie zdrowotnym - próbuje tłumaczyć Wiszniowska.
Czy pojawią się nowe drzewa? Monika Wiszniowska zapewnia, że tak. Za wycięte drzewa zostanie posadzonych 119 nowych, o obwodzie pnia 14-16 cm oraz 405 m kw. krzewów.
- Na efekty pod kątem krajobrazowym i ochrony środowiska trzeba będzie na pewno poczekać. W zależności od przyrostu drzewa może to trwać od 10 do 15 lat - mówi Monika Wiszniowska.
Tyle, że młode drzewa nie mogą pochłonąć takich ilości dwutlenku węgla i zanieczyszczeń co te, które są teraz.
- Nam oczywiście jest szkoda tych drzew. Ale trzeba wziąć pod uwagę, że jeszcze kilka lat i te drzewa i tak nie dałyby sobie rady. Co najmniej połowa z nich jest chora, a dwa lata temu jedno drzewo poleciało na budynek szkoły - dodaje Andrzej Małkiewicz, kierownik Wydziału Inwestycji i Remontów w Urzędzie Miejskim w Obornikach Śląskich.
Inwestycja przebudowy drogi wojewódzkiej nr 342 została podzielona na dziewięć etapów. Prace rozpoczną się jeszcze w tym roku, najprawdopodobniej nawet w sierpniu (obecnie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, która jest inwestorem, czeka na pozwolenia na budowę). Droga powinna być gotowa w przyszłym roku.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?