Obecnie zajezdnia Borek mieści 100 tramwajów, ale w wyniku rozbudowy może być ich około 130. To właśnie z nowych miejsc mają korzystać Moderusy Gamma 2. 13 jest już we Wrocławiu, a obecnie po mieście kursuje 11 z nich. Planowo do końca czerwca będzie 24 pojazdów, a do 2023 roku po torach powinno jeździć ich 46. Wartość zamówienia obejmująca wszystkie Moderusy Gamma 2 to 372 miliony złotych.
Tak przebudują zajezdnię Borek
Modernizacja zajezdni przy ul. Powstańców Śląskich pozwoli na maksymalne pojemności zwiększenie torów postojowych. Do tego celu wykorzystane zostaną miejsca parkingowe samochodów oraz zbiornika przeciwpożarowego.
Rozbudowa zajezdni Borek przewiduje:
- budowę nowej hali obsługi codziennej tramwajów, gdzie powstaną cztery stanowiska;
- budowę budynku dla pracowników biurowych;
- poszerzenie oraz remont istniejącej infrastruktury, m.in. nowych torów z rozjazdami oraz ich modernizację na odcinku około 230 metrów.
- Rozkopany Wrocław! TORYwolucja trwa tu co najmniej od pół wieku [Z ARCHIWUM]
- Najnowsze mieszkania od gminy. Ceny za własne M od 160 000 zł! [ZDJĘCIA]
- Jednodniowe wycieczki z Wrocławia. Oto najciekawszego propozycje dla każdego!
- Te tramwaje nie jeżdżą już po Wrocławiu. Pamiętacie jeszcze ich wnętrza? [ZDJĘCIA]
Pojawi się także odwodnienie napędów zwrotnic. Inwestycja dla wybranego w przetargu wykonawcy zawiera również opcję. W jej ramach będzie mógł wybudować halę pozjazdową i wiaty: rowerową, magazynową oraz na wózki tramwajowe.
MPK na razie nie ujawnia szacowanych kosztów przedsięwzięcia, bo czeka na oferty firm które podejmą się zadania. Miejski przewoźnik zakłada, że rozbudowa zajezdni ruszy jeszcze w tym roku. Wybrany wykonawca będzie miał 14 miesięcy na zakończenie prac.
Moderusy Gamma 2 i Twisty na wrocławskich torach
MPK Wrocław złożyło zamówienia, które obejmują zakup nawet 86 nowych tramwajów. Model Moderus Gamma 2, dostarczony przez poznańskie Modertrans, jest w całości niskopodłogowy, klimatyzowany oraz przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Ma długość 32 metrów i będzie mógł zabrać na swój pokład 230 pasażerów. Dodatkowo wyposażony jest w skrętne wózki, co będzie miało wpływ na mniejsze zużycie torowiska. MPK planuje łącznie zakup 46 sztuk tych nowoczesnych pojazdów.
W grudniu 2021 roku, miejska spółka podpisała także umowę z PESA Bydgoszcz na 24 niskopodłogowe i klimatyzowane tramwaje Twist, z opcją dokupienia kolejnych 16. Pierwszy trafi do Wrocławia najpóźniej za dwa lata. Podstawowe zamówienie warte jest w sumie 204 miliony złotych, jednak gdy dobije do 40 tramwajów, kwota zwiększy się do ponad 337,5 mln zł.
Jeśli MPK zdecyduje się na zakup wszystkich 86 tramwajów, miejską spółkę będzie kosztować to 710 mln zł. Przypomnijmy, że na początku tego roku Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) zawarł umowę z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym na kwotę 165,9 mln zł. Udzielenie wspomnianego kredytu ma wspomóc zakup nowego taboru tramwajowego. Projekt zostanie zrealizowany do 2025 roku.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?