reklama

Najsłynniejszy wrocławski autobus zyska drugie życie [ZDJĘCIA]

Celina Marchewka
Celina Marchewka
Zaktualizowano 
Tomasz Surowiec, kierowca Jelcza 043, który zablokował wyjazd z zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej we Wrocławiu, czym rozpoczął w mieście strajk. Fot. Tomasz Ho£Od / Polskapresse
Jelcz 043, zwany popularnie ze względu na swój charakterystyczny wygląd "ogórkiem", przejdzie gruntowną renowację. Nie będzie to jednak zwykły autobus. To właśnie nim 26 sierpnia 1980 roku kierowca Tomasz Surowiec zablokował wyjazd z zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej na znak solidarności z gdańskimi protestami.

Pojazd dzisiaj stoi na terenie Centrum Historii Zajezdnia. Zniszczony jest cały jego środek, w przeszłości wymontowano silnik. Przedstawiciele Politechniki Wrocławskiej, spółki Jelcz, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Ośrodka Pamięć i Przyszłość i NSZZ "Solidarność" Region Dolny Śląsk podpisali wczoraj list intencyjny w sprawie współpracy przy remoncie autobusu. Z założenia ma być on nowoczesny i ekologiczny.

Pierwszym etapem prac, czyli wykonaniem ekspertyzy stanu technicznego, zajmie się Politechnika Wrocławska.

- Na bazie tego dokumentu określimy możliwości realizacyjne i sporządzimy projekty. Następnie określimy koncepcję napędu: od elektrycznego, przez hybrydowy, do tradycyjnego spalinowego jeśli nie będzie innych możliwości. Politechnika przygotuje także cały projekt wyposażenia od strony informatycznej - monitory i aparaturę multimedialną, aby podróżni zwiedzający miasto "ogórkiem" mogli dowiedzieć się ciekawych informacji na temat historii miasta, dolnego śląska, a także sierpnia `80. Jako zasilanie tego sytemu zaproponujemy dach solarny, który będzie wspomagany bateriami - mówi rektor Politechniki Wrocławskiej, prof. Cezary Madryas.

Po wykonaniu ekspertyzy, wszystkich planów i rysunków, samym remontem od strony wykonawczej zajmie się spółka Jelcz, w której te autobusy produkowano. Nie zapadła jeszcze decyzja o tym, czy "ogórek" po remoncie ma wozić turystów, czy jeździć na regularnej linii.

- W odbudowie tego Jelcza jest niesamowity potencjał promocyjny, edukacyjny i także pewnego rodzaju sztafeta pokoleń. Połączenie tradycji i nowoczesności. Podobne autobusy jeździły po Wrocławiu w latach 70. i 80. , ale ważny jest on dla nas głównie z tego powodu, że za jego sprawą rozpoczął się strajk w sierpniu 1980 roku - mówi dyrektor Ośrodka Pamięć i Przyszłość, Marek Mutor.

26 sierpnia 1980 roku o godzinie 4:30 rano Tomasz Surowiec, kierowca Jelcza 043, zablokował nim wyjazd z Zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej we Wrocławiu, czym rozpoczął w mieście strajk. Zaowocował on utworzeniem w stolicy Dolnego Śląska regionalnych struktur "Solidarności". Strajk rozlewał się na kolejne zakłady i według historyków był to kluczowy moment w formowaniu się tożsamości współczesnych mieszkańców Wrocławia i województwa dolnośląskiego.

Według planu "ogórek" w nowej odsłonie ma być gotowy na 40. rocznicę sierpnia `80, czyli za rok.

Expose premiera - orto najważniejsze obietnice Morawieckiego

Wideo

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomasz Słomianny

Autobus powinien odzyskać pełną sprawność i zostać odbudowany w oryginale. Hybryda czy elektryk jak dla mnie całkowicie chybione koncepcje.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3