Do przetargu zgłosiło się pięć firm, ostateczne oferty złożyła Skoda oraz Bombardier Transportation, która dostarczyła tramwaje m.in. do Krakowa i Gdańska.
- Najkorzystniejsza wydawała się nam oferta Skody, największe znaczenie miała tu przede wszystkim cena - mówi Zbigniew Komar, pełnomocnik prezydenta ds. rozwoju transportu szynowego.
System Tramwaj Plus zakłada połączenie dużych wrocławskich osiedli z centrum miasta, być może zostanie on wyprowadzony także poza linie miasta.
- Obecnie trwają prace przy ulicy Świeradowskiej i Bardzkiej, tam dopiero trwa projektowanie, stamtąd trasa wyjdzie w kierunku Jagodna - mówi Marek Szempliński, rzecznik Wrocławskich Inwestycji. - W najbliższym czasie rozpoczną się prace na skrzyżowaniu Legnickiej, Na Ostatnim Groszu i Lotniczej, dalej trasa będzie biegła w kierunku stadionu - dodaje.
Oprócz tego z centrum zostaną powiązane osiedla takie jak Psie Pole, Kiełczów, Zakrzów, Muchobór Wielki, Nowy Dwór czy Maślice.
Pierwsze takie pojazdy pojawią się około listopada 2010 roku, następnie będą dostarczane po dwa lub trzy, co miesiąc. Ogółem tramwajów ma być dwadzieścia osiem i wszystkie mają pojawić się we Wrocławiu jesienią 2011.
- Zewnętrznie nowe pojazdy będą bardzo podobne do Skód, które jeżdżą na liniach 6 i 7 - mówi Komar - Inna będzie kolorystyka, której jeszcze nie wybrano. Poza tym kabiny motorniczych będą znajdywać się na dwóch końcach tramwaju, a drzwi będą po obu stronach - dodaje.
Najistotniejsze zmiany zaobserwujemy we wnętrzach pojazdów. Inny będzie układ siedzeń, mniej krzeseł zostanie ustawionych tyłem do okien. Pojawi się za to więcej miejsc stojących. Tramwaje będą wyposażone w klimatyzację, monitory informujące o zmianach w komunikacji miejskiej i ważnych wydarzeniach kulturalnych, a także system kamer.
- Sama nazwa „Tramwaj Plus” wskazuje na to, że mają być to pojazdy o podwyższonym standardzie – tłumaczy Zbigniew Komar.
W tramwajach mają znaleźć się też stanowiska do przewozu rowerów, jednak warunki korzystania z nich będą określone ścisłym regulaminem. Z pewnością pojazdy nie będą mogły być transportowane w godzinach szczytu.
Nowością jest stanowisko opiekuna pasażerów, który będzie udzielał podróżnym odpowiednich informacji i pomagał we wnoszeniu wózka inwalidzkiego czy wózka z dzieckiem. Dzięki łączności ze strażą miejską i policją taka osoba będzie mogła też zapobiegać aktom wandalizmu. Prawdopodobnie w wybranych godzinach opiekun będzie także sprzedawał bilety.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?