Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura 2009 z chemii: zobacz odpowiedzi, arkusze, pytania i rozwiązania zadań

Amoralia
Amoralia
Za maturzystami kolejny dzień egzaminów. Dzisiaj zdający zmierzyli się z chemią. Publikujemy dla was arkusze maturalne i odpowiedzi.

W całej Polsce fizykę zdawało ponad 40 tys. maturzystów, z czego większość wybrała poziom rozszerzony.

Po 14.00 do egzaminu dojrzałości przystąpiła kolejna grupa maturzystów, tym razem ci, którzy wybrali historię muzyki oraz geografię w języku obcym.

Tegoroczne pisemne egzaminy maturalne potrwają do 21 maja. Egzaminy ustne zakończą się 29 maja. Codziennie publikujemy dla was arkusze z kolejnych przedmiotów maturalnych.

Oficjalne odpowiedzi CKE opublikuje kilka tygodni po egzaminie, u nas jednak powinny być szybciej! Namawiamy Was, abyście po powrocie do domu wysłali nam swoje typy odpowiedzi poprzez dodanie komentarzy pod artykułem **

po zarejestrowaniu

, bądź na [email protected]**. Pomożecie innym sprawdzić się przed oficjalnymi wynikami!

Czekamy na Wasze odpowiedzi! Pomóż innym się sprawdzić i prześlij swoje odpowiedzi poprzez dodanie komentarzy pod artykułem po zarejestrowaniu, bądź na [email protected].
Arkusze maturalne 2009 -język polski

indent poziom podstawowy - pobierz plik
indent poziom rozszerzony - pobierz plik


Język polski dla niesłyszących

indent poziom podstawowy - arkusz
Arkusze maturalne 2009 - język angielski

indent poziom podstawowy - arkusz + transkrypcja

indent poziom rozszerzony cz.I - arkusz
indent poziom rozszerzony cz.II - arkusz + transkrypcja


Język angielski dla niesłyszących
indent
poziom podstawowy - arkusz
indentpoziom rozszerzony cz.I - arkusz
indent poziom rozszerzony cz.II - arkusz


Język angielski w klasach dwujęzycznych

indentczęść I - arkusztranskrypcja
indent część II - arkusz

Arkusze maturalne 2009 - wiedza o społeczeństwie
indent poziom podstawowy - arkusz
indent poziom rozszerzony - arkusz

Wiedza o społeczeństwiedla niesłyszących
indent poziom podstawowy -arkusz
Arkusze maturalne 2009 - Język włoski
indent poziom podstawowy - arkusz+ transkrypcja
indent poziom rozszerzony cz.I -arkusz
indent poziom rozszerzony cz.II - arkusz + transkrypcja
Arkusze maturalne 2009 - język niemiecki


indent poziom podstawowy - arkusz + transkrypcja
indent poziom rozszerzony cz.I - arkusz
indent poziom rozszerzony cz.II - arkusz+ transkrypcja


Język niemiecki dla niesłyszących

indent
poziom podstawowy -arkusz
indentpoziom rozszerzony cz.I - arkusz
indent poziom rozszerzony cz.II - arkusz


Język niemiecki w klasach dwujęzycznych


indentczęść I -arkusztranskrypcja
indent część II - arkusz

Arkusze maturalne 2009 - geografia


indent poziom podstawowy - arkusz
indent poziom rozszerzony - arkusz
indentmapa

Arkusze maturalne 2009 - język łaciński i kultura antyczna


indent poziom podstawowy - arkusz
indent poziom rozszerzony - arkusz

Arkusze maturalne 2009 - biologia                                                             


indent poziom podstawowy - arkusz
indent poziom rozszerzony - arkusz

Arkusze maturalne 2009 - Wiedza o tańcu


indent poziom podstawowy - arkusz
indent poziom rozszerzony - arkusz

Arkusze maturalne 2009 - historia

indent poziom podstawowy - arkusz
indent poziom rozszerzony - arkusz


Historia dla niesłyszących

indent poziom podstawowy - arkusz

 

Arkusze maturalne 2009 - matematyka                                                      


indent poziom podstawowy - arkusz
indent poziom rozszerzony - arkusz


Arkusze maturalne 2009 - fizyka i astronomia                                                 

indent poziom podstawowy - arkusz
indent poziom rozszerzony -  arkusz

Akusze maturalne 2009 - chemia15 maja 2009 r.

indent poziom podstawowy - arkusz
indent poziom rozszerzony - arkusz


Harmonogram egzaminów maturalnych 2009

Część pisemnaegzaminu maturalnego

Maj

godz. 9.00
obydwa poziomy

godz. 14.00
obydwa poziomy

4

poniedziałek

język polski


5

wtorek

język angielski i język angielski w klasach dwujęzycznych


6

środa

wiedza o społeczeństwie

fizyka w języku obcym*, język włoski

7

czwartek

język niemiecki i język niemiecki w klasach dwujęzycznych

 

8

piątek

geografia

język łaciński i kultura antyczna

sobota, niedziela

11

poniedziałek

biologia

wiedza o tańcu, matematyka w języku obcym*

12

wtorek

historia

chemia w języku obcym*,

13

środa

matematyka

biologia w języku obcym*, historia w języku obcym*

14

czwartek

fizyka i astronomia

historia sztuki

15

piątek

chemia

historia muzyki, geografia w języku obcym*

sobota, niedziela

18

poniedziałek

język rosyjski

kultura Hiszpanii*

19

wtorek

język francuski i język francuski w klasach dwujęzycznych


20

środa

języki mniejszości narodowych, język kaszubski,

filozofia

21

czwartek

język hiszpański i język hiszpański w klasach dwujęzycznych

informatyka




*dotyczy absolwentów klas dwujęzycznych.

Część ustna egzaminu maturalnego

Od 4 do 29 maja

Część ustna egzaminu maturalnego przeprowadzana jest w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących szkolnych zespołów egzaminacyjnych.

źródło : Centralna Komisja Egzaminacyjna

Zobacz też:

Fizyka i astronomia poziom rozszerzony, sugerowane odpowiedzi

Zadanie 1. Piłka (12 pkt)

Zadanie 1.1 (2 pkt) Na rysunku powyżej naszkicuj tor ruchu piłki kopniętej przez zawodnika oraz zaznacz wektor siły działającej na piłkę w najwyższym punkcie toru.

Zadanie 1.2 (1 pkt) Oblicz czas lotu piłki z punktu A do punktu B. t = 3,2 s

Zadanie 1.3 (1 pkt) Oblicz wartość prędkości początkowej, jaką zawodnik nadał piłce. v0 = 20 m/s

Zadanie 1.4 (2 pkt) Oblicz maksymalną wysokość, jaką osiągnęła piłka. h max = 12,8 m

Zadanie 1.5 (2 pkt) Wyprowadź równanie ruchu piłki, czyli zależność y(x). t = x/5, y = 6/5*x - 1/5x do kwadratu

Zadanie 1.6 (2 pkt) Irlandzkiemu zawodnikowi Stevenowi Reidowi udało się nadać kopniętej piłce prędkość o rekordowej wartości 52,5 m/s.

Oblicz, jaki byłby maksymalny zasięg dla piłki, która po kopnięciu zaczyna poruszać się z wyżej podaną wartością prędkości przy zaniedbaniu oporów ruchu. z = 275,625 m

Zadanie 1.7 (2 pkt) Piłkę do gry w piłkę nożną napompowano azotem do ciśnienia 2000 hPa. Objętość azotu w piłce wynosiła 5,6 dm sześciennych, a jego temperatura 27 stopnia C. Masa molowa azotu jest równa28 g/mol. Oblicz masę azotu znajdującego się w piłce. Przyjmij, że azot traktujemy jak gaz doskonały.m = 22,25

Zadanie 2. Kalorymetr (12 pkt)

Zadanie 2.1 (1 pkt) Wyjaśnij, dlaczego kalorymetr składa się z dwóch naczyń umieszczonych jedno wewnątrz drugiego. Aby zminimalizować wymianę ciepła z otoczeniem; powietrze pełni funkcję izolującą.

Zadanie 2.2 (4 pkt) Narysuj wykres zależności temperatury wody od czasu oraz naszkicuj linią przerywaną przewidywany dalszy przebieg krzywej do końca drugiej godziny, kiedy temperatura wody praktycznie przestała się zmieniać.

Zadanie 2.3 (1 pkt) Napisz, czy szybkość przepływu ciepła z naczynia do otoczenia (ÄQ/Ät) w miarę upływu czasu rosła, malała, czy pozostawała stała. Szybkość przepływu ciepła malała w czasie.

Zadanie 2.4 (2 pkt) Oblicz ciepło oddane przez wodę w czasie 10 minut od momentu rozpoczęcia pomiarów. W obliczeniach przyjmij, że ciepło właściwe wody jest równe 4200 J/kg.K. Delta Q = 6720 kJ

Zadanie 2.5 (2 pkt) W kolejnym doświadczeniu, aby utrzymać stałą temperaturę wody równą 90oC, umieszczono w wodzie grzałkę, którą zasilano napięciem 12 V. Oblicz opór, jaki powinna mieć grzałka, by pracując cały czas, utrzymywała stałą temperaturę wody w naczyniu. Przyjmij, że w tych warunkach szybkość przepływu ciepła z naczynia do otoczenia wynosi 80 J/s. R = 1,8 Ohma

Zadanie 2.6 (2 pkt) Oblicz, z dokładnością do 0,001 stopnia C, temperaturę zewnętrznej powierzchni naczynia kalorymetru. Przyjmij, że wartość współczynnika przewodnictwa cieplnego aluminium wynosi 235 W/m.K.

Tz = ok. 89,966 stopnia Celsjusza

Zadanie 3. Zwierciadło (12 pkt)

Zadanie 3.1 (1 pkt) Zapisz, jakim zwierciadłem (wypukłym/wklęsłym) i (skupiającym/rozpraszającym) jest wewnętrzna powierzchnia miski w tym doświadczeniu zwierciadłem wklęsłym, skupiającym

Zadanie 3.2 (2 pkt) Oblicz odległość ogniska tego zwierciadła od sufitu. h=1,8m

Zadanie 3.3 (2 pkt) Oblicz czas spadania kropli. t = ok. 0,693 s

Zadanie 3.4 (1 pkt)

Określ, jakim ruchem poruszają się względem siebie dwie kolejne spadające krople. Podkreśl właściwą odpowiedź. ruch jednostajny

Zadanie 3.5 (3 pkt) Przy odpowiednim oświetleniu spadającej kropli, w pewnym jej położeniu, na suficie powstaje ostry obraz kropli.

a) Wykaż, że obraz kropli na suficie jest wtedy powiększony trzykrotnie, przyjmując, że ogniskowa zwierciadła wynosi 0,6 m.

b) Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując pozostałe dwie cechy obrazu kropli.

Obraz kropli na suficie jest powiększony, rzeczywisty i odwrócony

Zadanie 3.6 (3 pkt) Wykorzystaj informację, że zaznaczony na rysunku punkt F, jest ogniskiem zwierciadła przed wypełnieniem wodą.

Zadanie 4. Fotorezystor (12 pkt)

Zadanie 4.1 (2 pkt) a) Zapisz pod rysunkami właściwe nazwy materiałów (izolator, półprzewodnik, przewodnik)

Oznaczenia: pp - pasmo przewodnictwa, pw - pasmo walencyjne, pe - przerwa energetyczna

w kolejności tak, jak w arkuszu: przewodnik, półprzewodnik, izolator

b) Podkreśl nazwy tych pierwiastków, które są półprzewodnikami. (miedź żelazo german rtęć krzem)

Zadanie 4.2 (1 pkt) Przez domieszkowanie wykonuje się półprzewodniki, w których nośnikami większościowymi są elektrony lub dziury. elektrony

Zapisz, jak nazywają się nośniki większościowe w półprzewodniku typu n.

Zadanie 4.3 (3 pkt) Przeanalizuj wykres i ustal, jak opór elektryczny fotorezystora zależy od natężenia oświetlenia (rośnie, maleje, nie ulega zmianie). Wyjaśnij tę zależność, odwołując się do mikroskopowych własności półprzewodników.

Większe natężenie światła powoduje powstawanie większej ilości elektronów, które sprzyjają przewodzeniu prądu

Zadanie 4.4 (3 pkt) Wyznacz natężenie oświetlenia fotorezystora w przedstawionej sytuacji. Dokonaj niezbędnych obliczeń. Przyjmij, że mierniki są idealne, a opór wewnętrzny baterii jest równy zeru. E=100 lx

Zadanie 5. Cefeidy (12 pkt)

Zadanie 5.1 (2 pkt) Zapisz, w którym z zaznaczonych obszarów I, II, III, IV na diagramie Hertzsprunga-Russella znajduje się cefeida ? W obszarze III

Zapisz nazwę gwiazd znajdujących się w obszarze I.

białe karły

Zadanie 5.2 (2 pkt) Oszacuj (w watach), w jakim przedziale zawiera się moc promieniowania gwiazd leżących na ciągu głównym.

Pmin = 3,82 * 19 do 22 [W], Pmax = 3,82 * 10 do 32 [W]

Zadanie 5.3 (1 pkt) Oszacuj i zapisz okres zmian jasności tej cefeidy. Wykorzystaj dane zawarte na wykresie. ok. 6 dni

Zadanie 5.4 (1 pkt) Moc promieniowania emitowanego z jednostki powierzchni gwiazdy zależy od temperatury jej powierzchni. Wyjaśnij, dlaczego cefeida ? Cephei emituje znacznie więcej energii niż Słońce, mimo podobnej temperatury powierzchni.Ponieważ ma dużo większą powierzchnię

Zadanie 5.5 (2 pkt) Odległości do galaktyk, w których zidentyfikowano cefeidy, można wyznaczać, wykorzystując zależność pomiędzy okresem zmian jasności dla różnych cefeid i ich średnią mocą promieniowania. Na wykresie poniżej przedstawiono zależność między średnią mocą promieniowania a okresem zmian jasności.

Oblicz średnią moc promieniowania cefeidy o okresie zmian jasności 10 dni, korzystając z informacji zawartych w tekście wprowadzającym oraz na wykresie.

Zadanie 5.6 (2 pkt) Oblicz odległość tej cefeidy od Ziemi.

r = 10 do 20 metra

Zadanie 5.7 (2 pkt) Wyraź odległość 10 do potęgi 17 km w latach świetlnych. 10570,8 lat świetlnych


od 7 lat
Wideo

Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto