We Wrocławiu powstanie Inteligentny System Transportu |
Projekt, zgłoszony przez MPK Wrocław, uzyskał tak wysokie dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, ponieważ dla Unii transport jest jedną z priorytetowych kwestii. Wszystkie zmiany w MPK do III kwartału 2013 r. będą kosztowały prawie 48 mln zł, z czego dofinansowanie pokryje aż 85 proc. Z systemem SMS-owych powiadomień i portalem o komunikacji publicznej spółka chce zdążyć przed Euro 2012.
Będą cięcia i podwyżki, zapowiada nowy prezes wrocławskiego MPK
- Najważniejszy jest dla nas system monitorowania pojazdów czy zakłóceń w rozkładzie jazdy. Narzędzie to pomoże nam zarządzać całą komunikacją publiczną w mieście i będzie służyć pasażerom - mówi Patryk Wild z zarządu wrocławskiego MPK. - We wszystkich autobusach, których będziemy używać przez minimum pięć lat i w nowych tramwajach oraz części zmodernizowanych składów 105, pojawi się monitoring. W tych samych pojazdach będą po 3-4 wyświetlacze LCD z informacją o przystankach czy ewentualnych objazdach, a także o wydarzeniach kulturalnych czy sportowych w mieście.
Przykładowo, przejeżdżając obok Muzeum Miejskiego, będziemy mogli przeczytać na ekranach, jaka wystawa jest w nim prezentowana. Nie będzie na nich reklam.
Informacja o opóźnieniach przez SMS i inne nowości
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne chce wprowadzić system SMS-owych powiadomień o aktualnych rozkładach jazdy. Pasażer będzie mógł się zapisać do takiego systemu i dostawać informacje o interesującej go linii w danym przedziale czasowym, np. w godz. 8-10. Za takie powiadomienie zapłacimy według stawki operatora sieci komórkowej.
W ramach projektu "Poprawa jakości i bezpieczeństwa systemu komunikacji publicznej Wrocławia poprzez działania podejmowane przez MPK Sp. z o. o." zapisano osiem zadań:
- pokrycie kosztów zamówionych w 2010 roku ośmiu tramwajów 205 WrAs - 24 mln zł,
- zakup pojazdu pogotowia technicznego - 5,5 mln zł,
- system monitoringu w pojazdach - 7,8 mln zł,
- system informacji pasażerskiej - 4,6 mln zł,
- system zarządzania flotą MPK - 1,9 mln zł,
- internetowy serwis obsługi pasażerów - 1,6 mln zł,
- system monitoringu korzystania z autobusów (dla 8 pojazdów) i tramwajów (dla 10 pojazdów) - 0,9 mln zł,
- wymiana kasowników w 2010 r. - 0,6 mln zł.
Portal internetowy dla pasażerów
- Portal obsługi klienta będzie powiązany ze zintegrowanym systemem zarządzania flotą MPK. Jedna strona serwisu będzie obsługiwała firmę, druga pasażerów - mówi Łukasz Bukowski, kierownik projektu portalu. - Pasażer będzie miał wszystkie informacje o biletach i przystankach oraz mapy, mówiące gdzie są w danej chwili wszystkie pojazdy MPK. Do tego będziemy projektowali aplikacje na telefony komórkowe z kodami 2D.
Planuje się też stworzenie aplikacji na telefon, która będzie nawigacją komunikacji publicznej. Może nawet uda się to połączyć z systemem wypożyczalni rowerów miejskich.
Przetargi na wszystkie nowe zamówienia będą ogłaszane do końca czerwca 2011.
Czytaj również:
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?