Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

We Wrocławiu powstanie Inteligentny System Transportu

Arek Gołka
Arek Gołka
IST obejmie 153 skrzyżowania i będzie największym tego typu przedsięwzięciem w Polsce.
Przeczytaj o szczegółach działania Internetowej Mapy Utrudnień we Wrocławiu

30 grudnia miasto podpisało umowę z dwoma wykonawcami tego projektu - polskim konsorcjum Wasko oraz francuską firmą Gertrude Bordeaux. Prace nad Inteligentnym Systemem Transportu (IST) ruszą na początku 2011 r., a zakończą się planowo z końcem 2012 r. Ich efektem będzie komputerowe sterowanie wszystkimi światłami w centrum w grudniu 2011 roku. Natomiast od stycznia 2013 roku pod system zostaną podpięte 153 skrzyżowania na terenie całego miasta.

Do skoordynowania jest 227 sygnalizacji świetlnych, z czego 126 z nich działa w tzw. trybie stałoczasowym. Reszta działa w trybie akomodacyjnym - co oznacza, że zielone światło dla poszczególnych kierunków zapala się w momencie pojawienia się samochodu na dojeździe do skrzyżowania. W takich sytuacjach żeby przejść, piesi muszą wciskać przycisk zamontowany na słupkach z sygnalizatorami.

Kompleksowe zarządzanie ruchem

- W ramach Inteligentnego Systemu Transportu przy ul. Strzegomskiej 148 zostanie utworzone Centrum Zarządzania Ruchem - mówi Sławomir Gonciarz, dyrektor ds. inwestycji Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, zleceniodawcy wykonania całego projektu. - Znajdzie się w nim specjalna ściana wizyjna z podglądem skrzyżowań, złożona z kilkudziesięciu monitorów. Obraz będzie mógł być wyświetlany na poszczególnych ekranach bądź na całej ścianie. Będą w nim pracować dyspozytorzy ruchu z Wydziału Transportu Urzędu Miasta, Centrum Zarządzania Kryzysowego, MPK, policjanci oraz być może przedstawiciele innych służb. Szczegóły będziemy jeszcze ustalali - informuje.

W ramach centrum powstanie komputerowy System Sterowania Ruchem, obejmujący około 153 skrzyżowań w mieście, choć w razie potrzeby będzie mógł być rozbudowany aż do 400. 

- Na tych skrzyżowaniach pojawią się kamery, które będą przesyłały obraz do centrum - wyjaśnia Gonciarz. - Każdy kierowca będzie mógł do niego zadzwonić, uzyskać informacje o aktualnych utrudnieniach w ruchu i zrobić poprawkę w planie jazdy. Obraz będzie przesyłany do centrum także z kamer w autobusach. Oprócz tego powstanie System Informacji dla Kierowców w postaci specjalnych tablic, zamieszczonych w różnych punktach miasta. Będą one wyświetlały informacje dotyczące sytuacji meteorologicznej, korków w mieście i wolnych miejsc parkingowych w okolicach centrum.

Powstanie także specjalistyczny Nadzór nad Komunikacją Zbiorową - co oznacza, że każdy tramwaj i autobus będzie miał swój lokalizator.

podpisanie umowypodpisanie umowy

Po lewej - podpisanie kontraktu przez udziałowców


W IST zostaną włączone również 44 ciągi koordynacji skrzyżowań, a także pięć stacji ważenia preselekcyjnego, osiem stacji pomiarowych warunków pogodowych oraz trzy stanowiska odbioru informacji o ruchu, które funkcjonują już dziś. Od 2011 r. dojdzie do tego System Sterowania i Informacji Autostradowej Obwodnicy Wrocławia.

Usprawnić komunikację miejską

Poruszanie się po mieście powinna ułatwić także Dynamiczna Informacja Przystankowa, taka jaka znajduje się dziś choćby na placu Grunwaldzkim. Na ekranach będą wyświetlane informacje o tym o której przyjedzie dany autobus czy tramwaj i w którym miejscu akurat się znajduje.

- Inteligenty System Transportu we Wrocławiu będzie największą tego typą inwestycją w całym kraju. Do naszej firmy dołączył także wrocławski Elektrotim - opowiada Wojciech Wajda, prezes konsorcjum Wasko, jednego z wykonawców. - Na początku trzeba będzie się liczyć z pewnymi utrudnieniami w ruchu przy montażu kamer, detektorów i innych instalacji elektronicznych wraz z oprogramowaniem. Długofalowo jednak przyniesie korzyści dla wszystkich mieszkańców miasta. Jest on wprowadzony głównie w celu usprawnienia komunikacji publicznej.

W związku z wdrażaniem IST do końca października 2011 r. zostaną uprzywilejowana tramwaje na wszystkich odcinkach Tramwaju Plus (z Gaju na Kozanów i spod stadionu na Pilczycach na Stadion Olimpijski). Wtedy też zacznie już działać na tych trasach Dynamiczna Informacja Przystankowa, która rozciągnie się później na inne miejsca we Wrocławiu. Komputerowe sterowanie nad sygnalizacją świetlną ruszy w okolicach centrum już w grudniu przyszłego roku. 

Koszt realizacji całego projektu wyniesie 109,7 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wrocławianie długo czekali na to rozwiązanie

- Pomysł jest bardzo dobry i jeżeli uda się go zrealizować zgodnie z zamysłem, może w końcu ułatwić poruszanie się po mieście - mówi Adriana Czerny. - Obecnie w sytuacji, kiedy autobus nie pojawia się długo czasu na przystanku, człowiek jest zupełnie bezsilny. Dzięki IST będzie możliwe zorientowanie sie kiedy autobus przyjedzie i co spowodowało opóźnienie. Być może pasażerowie MPK będą się mniej irytowali - dodaje.

Wieloletni kierowca Adam Grot nie jest zadowolony z nowego pomysłu miasta.
- Na początku będzie jeden wielki nieporządek, to pewne - prognozuje Grot. - Jeśli chaos przy wprowadzaniu tego systemu potrwa około miesiąca, to jeszcze przeboleję. Te zmiany to dosyć duża sprawa. Mam nadzieję, że rzeczywiście będzie to wszystko działać i zmniejszy wrocławskie korki- ocenia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto