Czy pasażerów kolei na Dolnym Śląsku czekają wielkie zmiany? Znikną niektóre pociągi?

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Zarząd województwa będzie wycofywał się ze spółki Przewozy Regionalne. Co to oznacza dla mieszkańców regionu?

Czy ta decyzja oznacza likwidację kursów wykonywanych przez państwowego przewoźnika na terenie Dolnego Śląska?

Przewozy Regionalne pod szyldem Polregio realizują połączenia kolejowe w całym kraju, więc także na terenie Dolnego Śląska. Samorząd wojewódzki natomiast jest właścicielem Kolei Dolnośląskich. Decyzja radnych wojewódzkich może wywołać zaniepokojenie pasażerów na co dzień korzystających z usług państwowej spółki kolejowej, obawiających się, czy Przewozy Regionalne nie będą planowały likwidacji połączeń.

- Relacje właścicielskie nie wpływają na działalność urzędu marszałkowskiego jako organizatora przewozów. W związku z tym żadne połączenie na terenie województwa dolnośląskiego nie jest zagrożone – uspokaja rzecznik PR Dominik Lebda.

Michał Nowakowski, rzecznik marszałka, informuje, że samorząd województwa jest właścicielem tylko 3 procent udziałów spółki Przewozy Regionalne, a zatem praktycznie nie ma wpływu na decyzje podejmowane przez PR. Przekształcenie Przewozów Regionalnych w spółkę akcyjną staje się więc dogodnym momentem dla zarządu województwa, by wycofać swoje udziały i upomnieć się o wypłatę 17,5 mln zł, bo taka jest ich wartość:

- Te pieniądze będziemy mogli przeznaczyć np. na rewitalizacje linii kolejowych, które obecnie przejmujemy od strony państwowej – PKP – w celu przywrócenia na nich ruchu pasażerskiego, a tym samym również w celu walki z wykluczeniem komunikacyjnym różnych części województwa – mówi Nowakowski.

Realizowane obecnie wycofywanie udziałów nie ma związku z wieloletnią umową, którą urząd marszałkowski ma podpisaną z Polregio. Ta obowiązuje do końca 2020 r., ale zgodnie z unijną regulacją marszałkowie, którzy decydują się powierzyć wykonywanie kursów PR, muszą z rocznym wyprzedzeniem, czyli do końca grudnia 2019, zdecydować o przedłużeniu współpracy i poinformować na jaki okres. Maksymalnie może to być do 2030 r. i, jak mówi Michał Nowakowski, prawdopodobnie taki termin zostanie przyjęty przez samorząd województwa.

Nowa umowa będzie opiewała na kwotę ponad 360 mln zł. Tak jak dotychczas dolnośląskie fragmenty relacji państwowego przewoźnika to będą trasy: Wrocław Główny – Oleśnica, Wrocław Główny – Jelcz Laskowice, Wrocław – Wołów – Ścinawa – Głogów, Rawicz - Wrocław – Kłodzko – Bystrzyca Kłodzka – Międzylesie, Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba, Oleśnica w stronę Namysłowa, od Wrocławia w kierunku Brzegu i Zgorzelec – Węgliniec.

Kolno wolne od koronawirusa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie