Teatr Polski Wrocław. Historia Wrocławia dla Krzysztofa Garbaczewskiego, reżysera Burzy w Teatrze Polskim, jest – jak mówi – ciekawym punktem odniesienia.
– Wszyscy nosimy pamięć odziedziczoną po przodkach, wiele tematów kryje się w miejskiej przestrzeni, ale nie znamy ich z bezpośredniego kontaktu – tłumaczy Krzysztof Garbaczewski.
– Kim jest Prospero, co to znaczy być wygnanym w dzisiejszym świecie? – zastanawia się Garbaczewski. W roli Prospera obsadził Ewę Skibińską, więc Miranda (Małgorzata Gorol) będzie mówić matko, zamiast ojcze, jak w zapisanym oryginale. – Prospero to dojrzały mężczyzna, to słowo łatwo przekłada się na człowiek. Naszą główną bohaterką jest kobieta, a Miranda spotyka się z matką, nie ojcem i ich relacje są inne – tłumaczy. Ale Kaliban (oprowadzający rozbitków po wyspie) pozostanie mężczyzną, zagra go Paweł Smagała. – Kaliban to barbarzyńca, kobieca postać nie byłaby kulturowo wiarygodna – dodaje Krzysztof Garbaczewski. Wyspa, na którą trafia Prospero, jest czarną przestrzenią. – To metafora utopii, jest obrazem możliwości organizowania społeczeństwa – mówi Aleksandra Wasilkowska, scenografka. – Scenografia zaburza spektakl, będzie się to niełatwo oglądać. Tak dziś oglądamy świat, podobny do zaburzonej magmy. Scenografia jest żałobą po utopii niemożliwej – dodaje Aleksandra Wasilkowska.
Równie interesująco zapowiada się muzyka. Jan Duszyński, jej autor, tłumaczy: – Instrumentem dla mnie stał się teatr i aktorzy, nagrałem głosy aktorów, pojawią się mroczne chóry, wykorzystałem m.in. fisharmonię – opowiada.
Tekst Szekspira w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka opracował Marcin Cecko, autor dramaturgii. – Podeszliśmy do tekstu z szacunkiem, od początku traktowany był jako komedia, potem nawet musical i operetka. Wyspa Prospera jest niezwykłym światem – uważa Marcin Cecko.
Teatr Polski Wrocław – kto wystąpi w
Obok Ewy Skibińskiej i Pawła Smagały, na scenie zobaczymy: Małgorzatę Gorol (Miranda, córka Prospera), Annę Ilczuk (Gonzalo, doradca króla), Halinę Rasiakównę (Alonzo, król Neapolu), Adama Cywkę (Anto-nio, brat Prospera), Andrzeja Kłaka (Ferdynand, syn króla Neapolu), Rafała Kronenbergera (Sebastian, brat króla Neapolu), Cezarego Łukaszewicza (Bosman), Marcina Pempusia (Ariel), Andrzeja Szeremetę (Trinkulo) i Wojciecha Ziemiańskiego (Ste-fano). Premiera 7 lutego o godz. 19.
Teatr Polski Wrocław – nie rozrywka, a refleksja
Krzysztof Mieszkowski, dyrektor Teatru Polskiego, podczas próby prasowej przypomniał, że w tym roku mija 250 lat od założenia Teatru Narodowego, tym samym powołania teatru publicznego w Polsce. – Wojciech Bogusławski uważał, że teatr to miejsce, w którym artyści bronią społeczeństwa – mówił. – Nie myślał o rozrywce. Trzeba przez teatr publiczny poważnie rozmawiać z ludźmi – dodał.
Krzysztof Mieszkowski przypomniał też, że w 1969 roku na tej scenie Burzę wystawiła Krystyna Skuszanka. – Razem z Jerzym Krasowskim budowali program teatru na Szekspirze. My kontynuujemy najlepsze tradycje – dodał.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?