Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na Dolnym Śląsku będzie szybsza kolej? Dzięki inwestycji za miliard zł

Redakcja
Modernizacja wiaduktów kolejowych na wrocławskim odcinku linii E ...
Modernizacja wiaduktów kolejowych na wrocławskim odcinku linii E ... arch.mm
Modernizacja wiaduktów kolejowych na wrocławskim odcinku linii E 59 Wrocław – Poznań, skróci podróż pociągiem i usprawni ruch drogowy w mieście - zapowiada PKP.

Największa powojenna przebudowa trasy obejmuje wiadukty, przystanki i stacje. Znacznie poprawi się komfort obsługi podróżnych na stacjach Wrocław Popowice i Wrocław Mikołajów. Inwestycja za ponad miliard złotych skróci czas podróży między Wrocławiem a granicą województwa o 20 minut.

Czytaj: Nowy rozkład jazdy PKP od 1 września. Sprawdź zmiany we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku [pociągi]

Prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowa linii kolejowej E 59, to największa inwestycja kolejowa w obszarze aglomeracji, w ostatnich dziesięcioleciach. Zmienia się całkowicie kilkunastokilometrowa trasa w stolicy Dolnego Śląska oraz mosty, wiadukty, przejścia podziemne i perony. Sprawniejsze zarządzanie pociągami, zapewni nowy system sterowania ruchem kolejowym (srk). Lokalne centrum sterowania powstaje już na stacji Wrocław Popowice.

- Efektem modernizacji toru, sieci trakcyjnej, urządzeń srk będzie nie tylko szybszy przejazd pociągów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych przez Wrocław, ale również wygodniejsza obsługa pasażerów na stacjach i przystankach: Wrocław Świniary, Wrocław Osobowice, Wrocław Popowice, Wrocław Mikołajów i na nowym obiekcie Wrocław Osobowice Cmentarz - tłumaczy Mirosław Siemieniec z PKP S.A.

Obecnie we Wrocławiu przebudowywane są wiadukty m.in. na ul. Grabiszyńskiej, Robotniczej, Strzegomskiej, Starogranicznej, Starogroblowej, Grobli Kozanowskiej oraz Osobowickiej. Łącznie przebudowa obejmuje kilkaset metrów konstrukcji inżynieryjnych, ich wymianę, wzmocnienie i dostosowanie do nowych potrzeb kolei i ruchu miejskiego.

Szczególne znaczenie dla rosnącego w aglomeracji ruchu kolejowego, ma przebudowa układu torowego i wiaduktu na ul. Grabiszyńskiej. Tędy na dworzec Wrocław Główny wjeżdżają wszystkie pociągi od strony zachodniej. Na dobę kursuje tędy ponad 250 składów pasażerskich w kierunku: Oleśnicy, Trzebnicy, Poznania, Głogowa, Legnicy, Wałbrzych i Jeleniej Góry. Nowe konstrukcje i tory zwiększą płynność przejazdu pociągów.

Przebudowa i wydłużenie kolejowej przeprawy na Starogroblowej ułatwi również ruch drogowy. W miejscu wąskiej ulicy, powstaną dwie szerokie jezdnie i torowisko tramwajowe. Remont kolejnego wiaduktu nad ważną ul. Legnicką, zapewni sprawne kursowanie pociągów na wiele lat.

Na 50 km odcinku Wrocław - granica województwa dolnośląskiego, ruch pociągów już prowadzony jest po nowych, przebudowanych torach. Na stacjach i przystankach ukończone zostały zasadnicze prace. Trwa montaż małej architektury, wygrodzeń, podjazdów do peronów, wykańczanie przejść podziemnych i przejazdów kolejowo-drogowych.

Modernizacja linii objęła 12 przystanków i stacji kolejowych. Poza odrzańskim mostem, to również około 100 obiektów inżynieryjnych, w tym most nad Widawą i 5 innych przepraw.

Dzięki inwestycji PLK, czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 minut. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Obsługę podróżnych zapewnią dostępne dla osób niepełnosprawnych perony, z pełnym systemem informacji.

Koszt projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego” to ponad 1,3 miliarda złotych, z czego prawie 800 milionów złotych pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Linia E 59 to międzynarodowy ciąg transportowy z Malmö – Ystad do Wiednia, Budapesztu i Pragi. Najkrótsze i najdogodniejsze połączenie Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami. Objęta jest „Umową Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych” (AGC), stanowi fragment Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN). W Polsce łączy Szczecin, Poznań, Wrocław, Międzylesie.

Projekt „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto