Po 14.00 natomiast do egzaminu dojrzałości przystąpią kolejni maturzyści. Tym razem ci, którzy wybrali kulturę Hiszpanii.
Tegoroczne pisemne egzaminy maturalne potrwają do 21 maja. Egzaminy ustne zakończą się 29 maja. Codziennie publikujemy dla was arkusze z kolejnych przedmiotów maturalnych.
Oficjalne odpowiedzi CKE opublikuje kilka tygodni po egzaminie, u nas jednak powinny być szybciej! Namawiamy Was, abyście po powrocie do domu wysłali nam swoje typy odpowiedzi poprzez dodanie komentarzy pod artykułem **
po zarejestrowaniu, bądź na [email protected]**. Pomożecie innym sprawdzić się przed oficjalnymi wynikami!
Czekamy na Wasze odpowiedzi! Pomóż innym się sprawdzić i prześlij swoje odpowiedzi poprzez dodanie komentarzy pod artykułem po zarejestrowaniu, bądź na [email protected]. |
Arkusze maturalne 2009 -język polski |
poziom podstawowy - pobierz plik Język polski dla niesłyszących poziom podstawowy - arkusz |
Arkusze maturalne 2009 - język angielski |
poziom podstawowy - arkusz + transkrypcja poziom rozszerzony cz.I - arkusz Język angielski dla niesłyszących Język angielski w klasach dwujęzycznych część I - arkusz + transkrypcja |
Arkusze maturalne 2009 - wiedza o społeczeństwie |
poziom podstawowy - arkusz poziom rozszerzony - arkusz Wiedza o społeczeństwiedla niesłyszących poziom podstawowy -arkusz |
Arkusze maturalne 2009 - Język włoski |
poziom podstawowy - arkusz+ transkrypcja poziom rozszerzony cz.I -arkusz poziom rozszerzony cz.II - arkusz + transkrypcja |
Arkusze maturalne 2009 - język niemiecki |
Język niemiecki dla niesłyszących Język niemiecki w klasach dwujęzycznych część I -arkusz + transkrypcja |
Arkusze maturalne 2009 - geografia |
Arkusze maturalne 2009 - język łaciński i kultura antyczna |
Arkusze maturalne 2009 - biologia |
Arkusze maturalne 2009 - Wiedza o tańcu |
Arkusze maturalne 2009 - historia |
poziom podstawowy - arkusz Historia dla niesłyszących poziom podstawowy - arkusz
|
Arkusze maturalne 2009 - matematyka |
Arkusze maturalne 2009 - fizyka i astronomia |
Akusze maturalne 2009 - chemia15 maja 2009 r. |
poziom podstawowy - arkusz poziom rozszerzony - arkusz |
Arkusze maturalne 2009 - Historia muzyki 15 maja 2009 r. |
poziom podstawowy - arkusz poziom rozszerzony - arkusz przykłady nutowe |
Arkusze maturalne 2009 - język rosyjski |
poziom podstawowy - arkusz + transkrypcja poziom rozszerzony cz.I - arkusz poziom rozszerzony cz.II - arkusz + transkrypcja |
Arkusze maturalne 2009 - język francuski |
poziom podstawowy - arkusz + transkrypcja poziom rozszerzony cz.I - arkusz poziom rozszerzony cz.II - arkusz + transkrypcja
Język francuski w klasach dwujęzycznych część I - arkusz + transkrypcja |
Harmonogram egzaminów maturalnych 2009
Część pisemnaegzaminu maturalnego | ||||
Maj | godz. 9.00 | godz. 14.00 | ||
4 | poniedziałek | język polski | ||
5 | wtorek | język angielski i język angielski w klasach dwujęzycznych | ||
6 | środa | wiedza o społeczeństwie | fizyka w języku obcym*, język włoski | |
7 | czwartek | język niemiecki i język niemiecki w klasach dwujęzycznych |
| |
8 | piątek | geografia | język łaciński i kultura antyczna | |
sobota, niedziela | ||||
11 | poniedziałek | biologia | wiedza o tańcu, matematyka w języku obcym* | |
12 | wtorek | historia | chemia w języku obcym*, | |
13 | środa | matematyka | biologia w języku obcym*, historia w języku obcym* | |
14 | czwartek | fizyka i astronomia | historia sztuki | |
15 | piątek | chemia | historia muzyki, geografia w języku obcym* | |
sobota, niedziela | ||||
18 | poniedziałek | język rosyjski | kultura Hiszpanii* | |
19 | wtorek | język francuski i język francuski w klasach dwujęzycznych | ||
20 | środa | języki mniejszości narodowych, język kaszubski, | filozofia | |
21 | czwartek | język hiszpański i język hiszpański w klasach dwujęzycznych | informatyka | |
*dotyczy absolwentów klas dwujęzycznych.
Część ustna egzaminu maturalnego | |
Od 4 do 29 maja | Część ustna egzaminu maturalnego przeprowadzana jest w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących szkolnych zespołów egzaminacyjnych. |
źródło : Centralna Komisja Egzaminacyjna
Zobacz też:
Maturę da się przeżyć
**
Matura to nie koniec świata
**
Matura z języka polskiego we Wrocławiu: Jak było?
**
Chemia poziom rozszerzony, przykładowe odpowiedzi
Zadanie 1. (2 pkt) Opisz stan kwantowo-mechaniczny tych elektronów, wpisując do tabeli odpowiednie wartości trzech liczb kwantowych.
n = 4, l = 1, m = -1,0,1
[Ar] 4s²3d¹º 4p³
Zadanie 2. (2 pkt) Oblicz, jaka będzie całkowita masa kobaltu zawartego w próbce po upływie 15,9 lat.
Odp. 18,25g
Zadanie 3. (1 pkt) Uzupełnij tabelę, wpisując w odpowiednie miejsca obliczone liczby moli oraz masy substratów i produktów tej reakcji.
Si02 - 0,5 mola - 30g
Mg - 1 mol - 24 g
Si - 0,5 mola - 14 g
MgO - 1 mil - 40 g
Zadanie 4. (2 pkt) Wpisz w odpowiednie miejsca tabeli wzory wszystkich tlenków reagujących z substancjami, których nazwy podano w tytule każdej kolumny.
Tlenki reagujące z mocnymi kwasami: Na2O, ZnO
Z wodą: Na2O, SO3, P4O10
Z mocnymi zasadami: P4O10, SO3, ZnO
Zadanie 5. (2 pkt) Określ, jaką rolę (kwasu czy zasady) pełnią według teorii Brönsteda siarkowodór i amoniak w roztworach wodnych. Uzasadnij swoją odpowiedź, zapisując w formie jonowej równania reakcji tych gazów z wodą.
Wzór związku- rola związku- równanie reakcji
H2S - kwas - H2S + H2O ‹=› HS ‾ + H3O +
NH3 - zasada - NH3 + H2O ‹=› NH4 + OH ‾
Zadanie 6. (4 pkt)
Przedstaw projekt doświadczenia, które wykaże amfoteryczny charakter wodorotlenku chromu(III). W tym celu:
a) uzupełnij poniższy opis doświadczenia
Probówka I: wlewamy HCl, wytrąca się Cr(OH)3 osad
Probówka II: wlewamy NaOH, wytrąca się Cr(OH)3 osad
b) wymień obserwacje, które umożliwią wykazanie amfoterycznego charakteru wodorotlenku chromu(III)
Osad uległ rozpuszczeniu zarówno w probówce A, jak i B. Powstał klarowny roztwór
Równanie reakcji zachodzącej w probówce I:
Cr(OH)3 + 3H+ =› Cr ³+ + 3H2O
Równanie reakcji zachodzącej w probówce II:
Cr(OH)3 + 3OH‾ =› [Cr(OH)6]³‾
Zadanie 7. (1 pkt) Określ zależność pomiędzy wartościami stopni utlenienia chromu i manganu w tlenkach a charakterem chemicznym tlenków tych pierwiastków.
Tlenki o charakterze kwasowym powstaną z pierwiastków o najniższym stopniu utlenienia. Tlenki zasadowe z tych o najwyższym stopniu natlenienia. Tlenki amfoteryczne z pierwiastków o pośrednich stopniach utlenienia.
Zadanie 8. (2 pkt)
Oblicz standardową entalpię reakcji opisanej równaniem
∆H = ∆HtwAl2(SO4)3 - ∆HtwAl2O3 - 3∆HtwSO3
∆H = -3437,4 + 1671,0 + 3*395,5 = -579,9 kJ
Zadanie 9. (1 pkt) Oceń, jak zmieni się (wzrośnie czy zmaleje) wydajność reakcji tworzenia SO2 zilustrowanej równaniem jeżeli w układzie będącym w stanie równowagi:
a) podwyższymy temperaturę: maleje
b) usuniemy część wody: rośnie
Zadanie 10. (2 pkt)W dwóch nieoznakowanych probówkach znajdował się stężony i rozcieńczony roztwór kwasu azotowego(V).
Uzupełnij poniższe zdania, wybierając brakujące określenia spośród podanych: rozcieńczony, stężony, NO, NO2
Roztwór A to stężony. kwas azotowy(V), a roztwór B to rozcieńczony kwas azotowy(V). Czerwonobrunatnym gazem, który wydzielał się w probówce I, jest tlenek azotu o wzorze NO2. W probówce II powstał bezbarwny tlenek o wzorze NO.
Zadanie 11. (2 pkt) Opisz, co zaobserwowano podczas tego doświadczenia.
Etap1: Strąca się jasnozielony osad
Etap 2: Strąca się czerwonobrunatny osad
Zadanie 12. (2 pkt) Napisz równania reakcji, które zachodzą podczas tego doświadczenia. Równanie reakcji zachodzącej podczas etapu 1 zapisz w formie jonowej skróconej, a równanie reakcji etapu 2 w formie cząsteczkowej.
Równanie reakcji etapu 1 (w formie jonowej skróconej):
Fe²+ + 2OH‾ =› Fe (OH)2 strzałka w dół
Równanie reakcji etapu 2 (w formie jonowej skróconej):
2Fe(OH)2 strzałka w dół +H2O2 =› 2Fe(OH)3 strzałka w dół
Zadanie 13. (2 pkt)Do roztworu chlorku sodu o nieznanym stężeniu (roztwór I) dodano 22,00 g stałego NaCl. Otrzymano 400,00 g roztworu o stężeniu 20% masowych. Oblicz stężenie procentowe roztworu I w procentach masowych. Wynik podaj z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
Stężenie procentowe roztworu I wynosi 15,34 proc.
Zadanie 14. (1 pkt) Zbadano zachowanie cynku, miedzi i srebra w roztworach soli. Podaj numery probówek, w których zaobserwowano objawy reakcji. I, III, IV
Zadanie 15. (2 pkt) Korzystając z tabeli rozpuszczalności, zaproponuj sposób usunięcia kationów Ba2+ z roztworu zawierającego jony Ba2+ i Mg2+.
a) Spośród odczynników o podanych niżej wzorach wybierz jeden, który pozwoli usunąć wyłącznie jony Ba2+, i uzasadnij wybór. Na2CO3 (aq), Na2SO4 (aq), Na3PO4 (aq)
Wybrany odczynnik: Na2SO4(aq)
Uzasadnienie wyboru odczynnika: Po dodaniu Na2SO4(aq) do roztworu zawierającego jony Ba2+ i Mg2+, strąci się osad BaSO4, natomiast jony Mg2+ pozostaną w roztworze.b) Zapisz w formie jonowej skróconej równanie zachodzącej reakcji.
b) Zapisz w formie jonowej skróconej równanie zachodzącej reakcji.
Ba²+ + SO4 ²‾ =› BaSO4 strzałka w dół
Zadanie 16. (2 pkt) Oblicz pH roztworu kwasu o wzorze ogólnym HR i stężeniu c0 = 0,2 mol . dm-3, jeżeli stopień dysocjacji tego kwasu alfa = 5%.
Odpowiedź: pH roztworu kwasu wynosi 2
Zadanie 17. (1 pkt) Przeprowadzono doświadczenie zilustrowane poniższym rysunkiem. Określ odczyn wodnych roztworów soli w probówkach I, II i III.
Probówka I: zasadowy Probówka II: obojętny Probówka III: kwasowy
Zadanie 18. (1 pkt) Określ, jaką rolę (utleniacza czy reduktora) spełnia nadtlenek wodoru w reakcjach opisanych równaniami:
W reakcji 1 nadtlenek wodoru pełni rolę reduktora.
W reakcji 2 nadtlenek wodoru pełni rolę utleniacza.
Zadanie 19. (2 pkt) Tlenek żelaza(III) reaguje w obecności mocnych zasad z silnymi utleniaczami, np. z chlorem, według następującego schematu: Dobierz i uzupełnij współczynniki stechiometryczne w podanym wyżej schemacie reakcji. Zastosuj metodę bilansu elektronowego.
Bilans elektronowy
Utl. Fe2O3 + 10 OH‾ =› 2FeO4 ²‾ + 6e‾ + 5 H2O
Red. Cl2 + 2e =› 2Cl‾ /x3
Fe2O3 + 3 Cl2 + 10 OH‾ + 6e =› 2FeO4²‾ + 6 Cl‾ + H2O + 6e
Równanie reakcji:
Fe2,O3 + 3 Cl2 + 10 OH‾ =› 2FeO4²‾ + 6 Cl‾ + H2O
Zadanie 20. (2 pkt) Przeprowadzono elektrolizę wodnych roztworów czterech elektrolitów z użyciem elektrod platynowych. (...)Spośród związków o podanych niżej wzorach: CuSO4, Na2SO4, H2SO4, HCl, NaCl, NaOH wybierz te elektrolity, których wodne roztwory poddano elektrolizie. Wpisz wzory odpowiednich związków do poniższej tabeli.
I - NaCl, II - NaOH, III - H2SO4, IV - Na2SO4
Zadanie 21. (2 pkt) Zapisz równania reakcji zachodzących podczas elektrolizy wodnego roztworu NaOH na elektrodach platynowych.
Równanie reakcji przebiegającej na katodzie:
2H20 + 2e -> H2 + 2OH-
Równanie reakcji przebiegającej na anodzie:
4OH- -> 02 + 4e + 2H20
Zadanie 22. (2 pkt) Podczas pracy pewnego ogniwa zachodzą procesy elektrodowe, których przebieg można przedstawić sumarycznym równaniem reakcji:
a) Korzystając z szeregu elektrochemicznego metali, przedstaw schemat ogniwa, w którym zachodzi powyższa reakcja.
A (-) Zn | Zn2+ || Ag+ | Ag (+) K
b) Oblicz SEM tego ogniwa dla warunków standardowych.
SEM ogniwa wynosi 1,56 V.
Zadanie 23. (2 pkt) Zaprojektuj doświadczenie, które umożliwi redukcję jonów manganianowych(VII) do jonów manganu(II). W tym celu:
a) wybierz potrzebne odczynniki spośród wodnych roztworów: kwasu siarkowego(VI), manganianu(VII) potasu, wodorotlenku potasu, siarczanu(IV) sodu
kwas siarkowy (VI), manganian (VII) potasu, siarczan (IV) sodu
b) napisz, co zaobserwowano podczas tego doświadczenia. Z fioletowego staje się bezbarwny
Zadanie 24. (2 pkt)Przedstaw zależność między początkową i końcową szybkością tej reakcji oraz oblicz, jak zmieni się szybkość reakcji, jeżeli przy niezmienionej ilości reagentów i niezmienionej temperaturze ciśnienie reagujących gazów zmaleje dwukrotnie. Szybkość reakcji zmaleje ośmiokrotnie
Zadanie 25. (3 pkt) Pent-2-en otrzymano z pent-1-enu w wyniku dwuetapowego procesu. W etapie 1 dokonano addycji chlorowodoru do pent-1-enu i otrzymano monochloropochodną pentanu (produkt główny). ...
a) Napisz, stosując wzory półstrukturalne (grupowe) związków organicznych, równania reakcji tego procesu. W równaniu reakcji etapu 2 uwzględnij warunki procesu.
Równanie I etapu reakcji:
CH2=CH-CH-CH2_CH3 +HCl + HCl =› CH3-CHCl-CH2-CH2-CH3
Równanie II etapu reakcji
CH3-CHCl-CH2-CH2-CH3 =› CH3-CH=CH-CH2-CH3 + HCl
b) Sformułuj regułę dotyczącą przebiegu reakcji eliminacji (podobną do reguły Markownikowa dla reakcji addycji). Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w wolne miejsce słowo mniejszą albo większą.
Głównym produktem eliminacji HCl z monochloropochodnej jest związek, który powstaje w wyniku oderwania atomu wodoru od atomu węgla połączonego z mniejszą liczbą atomów wodoru.
Zadanie 26. (1 pkt) Podaj liczbę wszystkich wiązań σ i wiązań π w cząsteczce węglowodoru o wzorze:
Liczba wiązań σ : 12, Liczba wiązań π : 2
Zadanie 29. (1 pkt) Podaj nazwy systematyczne związków, których wzory oznaczono numerami III i IV.
Nazwa związku III: 3-metylobut-2-ol
Nazwa związku IV: 3-metylobut-1-ol
Zadanie 30. (1 pkt) Określ rzędowość alkoholi I, II i III.
Rzędowość alkoholu I: I-rzędowy
Rzędowość alkoholu II: III-rzędowy
Rzędowość alkoholu III: II-rzędowy
Zadanie 31. (1 pkt) Zapisz numer oznaczający wzór tego związku, który może występować w postaci enancjomerów. III
Zadanie 33. (2 pkt) Przeanalizuj przebieg pierwszego etapu doświadczenia.
a) Wyjaśnij, porównując budowę cząsteczek związków, które znajdowały się w probówkach I - IV, dlaczego w probówce III nie zaszła reakcja chemiczna. W cząsteczkach z probówek I, II, III, IV znajduje się wiele grup wodorotlenowych, natomiast w cząsteczce znajdującej się w probówce III znajduje się tylko jedna grupa wodorotlenów.
b) Opisz zmiany, jakie zaobserwowano w probówkach I, II i IV. Niebieski osad znika. Powstaje szafirowy roztwór
Zadanie 34. (1 pkt) Podaj numer probówki, w której w drugim etapie doświadczenia powstał ceglastoczerwony osad Cu2O. Osad powstał w probówce I
Źródło rozwiązań:
poziom podstawowy: www.nowiny24.pl
poziom rozszerzony: gazeta.pl
Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?