Inwestycja ma kosztować ok. 8 mln zł i być tańsza od kładki, która połączyłaby dwa brzegi Odry. Kosztami po połowie podzieliło się miasto i uczelnia. Kolejka ma być gotowa w połowie 2013 roku.
Zobacz: Geocentrum PWr na wizualizacjach
- Podjęliśmy decyzję o tym projekcie wspólnie z prezydentem miasta - mówił we wrześniu 2011 roku prof. Tadeusz Więckowski, rektor PWr. - Kolejka linowa będzie przewoziła wrocławian z Wybrzeża Wyspiańskiego do budynków przy ul. Na Grobli. W połowie przyszłego roku chcemy już nią jeździć.
Kolejka o prędkości 5 m/s na UrbanCard
Wagoniki mają być bezpieczne i ogrzewane zimą. Unieruchomić może je wiatr o przekraczający 100 km/h. Mają mieć po 15 miejsc.
- Kolejka będzie pełnić funkcję transportu miejskiego, ale również atrakcji turystycznej. Przejazd będzie płatny, tak jak w tramwajach czy autobusach - przyznaje Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. - Może zorganizujemy jakieś nocne przejazdy turystyczne.
Natomiast pracownicy i studenci PWr mają jeździć kolejką za darmo.
- Mam nadzieję, że za rok pojedziemy kolejką na inaugurację Geocentrum - mówił w 2011 roku prof. Antoni Szydło, który pracował nad pomysłem przeprawy. - Trasa ma mieć około 480 metrów, prędkość maksymalnie 5 metrów na sekundę, a czas przejazdu to około 2,5 minuty. W wagonikach będzie można przewozić rowery. Zastosujemy również udogodnienia dla niepełnosprawnych - wylicza.
Świetny pomysł, ale czy zaspokoi potrzeby studentów?
Dwa wagoniki w ciągu godziny mają przewozić 370 osób w każdym kierunku. Będą poruszać się od 5,5 do 7 metrów nad powierzchnią ziemi i rzeką. Kolejka potrzebuje do pracy mocy 75 kW.
Co o projekcie sądzą wrocławianie i studenci Politechniki Wrocławskiej?
- To bardzo ciekawy i nowatorski pomysł, ale jeśli co 2,5 minuty będzie mogło przeprawić się na drugi brzeg 15 osób, to trochę mało - uważa Rafał Sroka, były pracownik PWr. - Przez kładkę może jednocześnie przejść o wiele więcej osób. Mogą pojawić się duże kolejki przy stacjach, a studenci będą częściej wybierać most Grunwaldzki.
Studenci również zauważają, że kolejka to znak postępu technologicznego i pomysłowości wrocławskich inżynierów, ale może nie spełnić oczekiwań żaków.
- Zaletami są: ogrzewanie wagoników zimą i ułatwienia dla niepełnosprawnych, jednak przepustowość będzie nieco za mała - komentuje Łukasz Janicki, student PWr. - Gdy sto osób będzie chciało przejechać przez Odrę z jednego wykładu na drugi, to będzie problem. Kolejka stanie się jednak na pewno fantastyczną atrakcją turystyczną.
Polish Masters we Wrocławiu - bilety | Euro 2012 terminarz turnieju | Wrocławska Strefa Kibica [koncerty] | Koncert Queen na Rock in Wrocław |
Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?