Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejka linowa przez Odrę połączy budynki Politechniki Wrocławskiej [wideo]

Michał Potocki
Michał Potocki
Projekt kolejki nad Odrą miedzy budynkami PWr
Projekt kolejki nad Odrą miedzy budynkami PWr mat. pras.
Spod C-13 PWr w 2,5 minuty przejedziemy nad Odrą do Geocentrum. 25 czerwca ogłoszono przetarg na projekt i budowę kolejki.

Inwestycja ma kosztować ok. 8 mln zł i być tańsza od kładki, która połączyłaby dwa brzegi Odry. Kosztami po połowie podzieliło się miasto i uczelnia. Kolejka ma być gotowa w połowie 2013 roku.

Zobacz: Geocentrum PWr na wizualizacjach

- Podjęliśmy decyzję o tym projekcie wspólnie z prezydentem miasta - mówił we wrześniu 2011 roku prof. Tadeusz Więckowski, rektor PWr. - Kolejka linowa będzie przewoziła wrocławian z Wybrzeża Wyspiańskiego do budynków przy ul. Na Grobli. W połowie przyszłego roku chcemy już nią jeździć.

Kolejka o prędkości 5 m/s na UrbanCard

Wagoniki mają być bezpieczne i ogrzewane zimą. Unieruchomić może je wiatr o przekraczający 100 km/h. Mają mieć po 15 miejsc.

- Kolejka będzie pełnić funkcję transportu miejskiego, ale również atrakcji turystycznej. Przejazd będzie płatny, tak jak w tramwajach czy autobusach - przyznaje Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. - Może zorganizujemy jakieś nocne przejazdy turystyczne.

Natomiast pracownicy i studenci PWr mają jeździć kolejką za darmo.

- Mam nadzieję, że za rok pojedziemy kolejką na inaugurację Geocentrum - mówił w 2011 roku prof. Antoni Szydło, który pracował nad pomysłem przeprawy. - Trasa ma mieć około 480 metrów, prędkość maksymalnie 5 metrów na sekundę, a czas przejazdu to około 2,5 minuty. W wagonikach będzie można przewozić rowery. Zastosujemy również udogodnienia dla niepełnosprawnych - wylicza.

Świetny pomysł, ale czy zaspokoi potrzeby studentów?

Dwa wagoniki w ciągu godziny mają przewozić 370 osób w każdym kierunku. Będą poruszać się od 5,5 do 7 metrów nad powierzchnią ziemi i rzeką. Kolejka potrzebuje do pracy mocy 75 kW.

kolejka nad Odrą PWr

Co o projekcie sądzą wrocławianie i studenci Politechniki Wrocławskiej?

- To bardzo ciekawy i nowatorski pomysł, ale jeśli co 2,5 minuty będzie mogło przeprawić się na drugi brzeg 15 osób, to trochę mało - uważa Rafał Sroka, były pracownik PWr. - Przez kładkę może jednocześnie przejść o wiele więcej osób. Mogą pojawić się duże kolejki przy stacjach, a studenci będą częściej wybierać most Grunwaldzki.

Studenci również zauważają, że kolejka to znak postępu technologicznego i pomysłowości wrocławskich inżynierów, ale może nie spełnić oczekiwań żaków.

- Zaletami są: ogrzewanie wagoników zimą i ułatwienia dla niepełnosprawnych, jednak przepustowość będzie nieco za mała - komentuje Łukasz Janicki, student PWr. - Gdy sto osób będzie chciało przejechać przez Odrę z jednego wykładu na drugi, to będzie problem. Kolejka stanie się jednak na pewno fantastyczną atrakcją turystyczną.



Polish Masters we Wrocławiu - bilety


Euro 2012 terminarz turnieju


Wrocławska Strefa Kibica [koncerty]


Koncert Queen na Rock in Wrocław
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto