Zanim zabierzesz się za samodzielną naprawę oceń, czy dasz sobie z nią radę. Pamiętaj, że bez komory lakierniczej, pieca oraz profesjonalnych materiałów i sprzętu malarskiego można naprawić tylko niewielkie ubytki. Jeżeli blacharka twojego auta jest mocno skorodowana albo pogięta, naprawy zleć lakiernikowi.
- Kompleksowy remont jednego elementu to koszt ok. 400-500 zł. Cena zawiera rozebranie tapicerki, przygotowanie do lakierowania, a następnie malowanie, zamontowanie elementu na miejsce i powtórne uzbrojenie. Aby po naprawie nie było widać różnicy w odcieniu koloru w stosunku do sąsiednich elementów, czasami trzeba wykonać cieniowanie – tłumaczy Sławomir Pałka, mechanik z Rzeszowa.
Na czym polega cieniowanie? Załóżmy, że lakierowania wymagają tylne drzwi. W tej sytuacji lakiernik naprawia szkodę, a następnie w całości pokrywa je lakierem bazowym, czyli kolorem. Zahacza nim także o jedną trzecią powierzchni przednich drzwi oraz tylnego błotnika. Następnie całość lakieruje lakierem bezbarwnym i poleruje. Wówczas naprawa jest o ok. 30 proc. droższa, ale efekt nieporównywalnie lepszy niż w przypadku malowania pojedynczego elementu.
Tak naprawisz uszkodzenia:
Pęknięta szpachla
- Zniszczony element oczyść do gołej blachy papierem ściernym „80”.
- Przygotowane w ten sposób miejsce dokładnie zagruntuj lakierem podkładowym, najlepiej w sprayu (w odróżnieniu od nakładanego pędzlem uzyskasz estetyczny efekt).
- Po wyschnięciu podkładu nałóż na ubytek lakieru szpachlę. Po wyschnięciu dotrzyj ją papierem ściernym „240”.
- Jeśli w dalszym ciągu nie uzyskasz równej powierzchni, uzupełnij ją szpachlą wykończeniową i ponownie zagruntuj podkładem.
- Na koniec dotrzyj powierzchnię papierem wodnym „500-800”. Teraz możesz nałożyć lakier.
Zarysowanie na lakierze
- Płytką rysę możesz spróbować usunąć przy pomocy pasty lekkościernej. Zarysowany fragment trzeba umyć i wysuszyć. Następnie miękką szmatką rozetrzyj pastę aż do uzyskania połysku.
- Jeśli rysa jest głęboka i sięga aż do gołej blachy zniszczone miejsce trzeba oczyścić papierem ściernym „360”, a następnie wytrzeć przemywaczem (np. benzyną ekstrakcyjną). Następnie gruntujemy miejsce podkładem a po jego wyschnięciu nakładamy lakier.
Lakier wytarty do pokładu
- Ta usterka najczęściej pojawia w okolicach progów, słupków i drzwi, czyli tam, gdzie najczęściej uderzamy i ocieramy nogami.
- Jeśli spod wytartego miejsca nie widać korozji, wystarczy odtłuścić je benzyną ekstrakcyjną i położyć nowy lakier.
Korozja niszczy obdarty element
- Małe pęcherzyki możemy usunąć samodzielnie. Zardzewiały element należy oczyścić do gołej blachy grubym papierem ściernym, a następnie pomalować podkładem antykorozyjnym. Po wyschnięciu malujemy go farbą. Jeśli korozja zniszczyła duży kawałek, naprawę trzeba powierzyć lakiernikowi, który wstawi w miejscu ubytku łatę.
Więcej przeczytasz na Regiomoto: Naprawa ubytków lakieru - co i jak możesz zrobić samemu - poradnik
Autor: Bartosz Gubernat
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody