Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak samemu zlikwidować ubytki lakieru na samochodzie?

Kinga Mierzwiak
Kinga Mierzwiak
Usuwanie ubytków lakieru
Usuwanie ubytków lakieru Bartosz Gubernat
Lakier odpada po otarciach, kolizjach czy w wyniku korozji. W wielu przypadkach możemy sobie poradzić sami.

Zanim zabierzesz się za samodzielną naprawę oceń, czy dasz sobie z nią radę. Pamiętaj, że bez komory lakierniczej, pieca oraz profesjonalnych materiałów i sprzętu malarskiego można naprawić tylko niewielkie ubytki. Jeżeli blacharka twojego auta jest mocno skorodowana albo pogięta, naprawy zleć lakiernikowi.

- Kompleksowy remont jednego elementu to koszt ok. 400-500 zł. Cena zawiera rozebranie tapicerki, przygotowanie do lakierowania, a następnie malowanie, zamontowanie elementu na miejsce i powtórne uzbrojenie. Aby po naprawie nie było widać różnicy w odcieniu koloru w stosunku do sąsiednich elementów, czasami trzeba wykonać cieniowanie – tłumaczy Sławomir Pałka, mechanik z Rzeszowa.

Na czym polega cieniowanie? Załóżmy, że lakierowania wymagają tylne drzwi. W tej sytuacji lakiernik naprawia szkodę, a następnie w całości pokrywa je lakierem bazowym, czyli kolorem. Zahacza nim także o jedną trzecią powierzchni przednich drzwi oraz tylnego błotnika. Następnie całość lakieruje lakierem bezbarwnym i poleruje. Wówczas naprawa jest o ok. 30 proc. droższa, ale efekt nieporównywalnie lepszy niż w przypadku malowania pojedynczego elementu.

Tak naprawisz uszkodzenia:

Pęknięta szpachla
- Zniszczony element oczyść do gołej blachy papierem ściernym „80”.
- Przygotowane w ten sposób miejsce dokładnie zagruntuj lakierem podkładowym, najlepiej w sprayu (w odróżnieniu od nakładanego pędzlem uzyskasz estetyczny efekt).
- Po wyschnięciu podkładu nałóż na ubytek lakieru szpachlę. Po wyschnięciu dotrzyj ją papierem ściernym „240”.
- Jeśli w dalszym ciągu nie uzyskasz równej powierzchni, uzupełnij ją szpachlą wykończeniową i ponownie zagruntuj podkładem.
- Na koniec dotrzyj powierzchnię papierem wodnym „500-800”. Teraz możesz nałożyć lakier.

Zarysowanie na lakierze
- Płytką rysę możesz spróbować usunąć przy pomocy pasty lekkościernej. Zarysowany fragment trzeba umyć i wysuszyć. Następnie miękką szmatką rozetrzyj pastę aż do uzyskania połysku.
- Jeśli rysa jest głęboka i sięga aż do gołej blachy zniszczone miejsce trzeba oczyścić papierem ściernym „360”, a następnie wytrzeć przemywaczem (np. benzyną ekstrakcyjną). Następnie gruntujemy miejsce podkładem a po jego wyschnięciu nakładamy lakier.

Lakier wytarty do pokładu
- Ta usterka najczęściej pojawia w okolicach progów, słupków i drzwi, czyli tam, gdzie najczęściej uderzamy i ocieramy nogami.
- Jeśli spod wytartego miejsca nie widać korozji, wystarczy odtłuścić je benzyną ekstrakcyjną i położyć nowy lakier.

Korozja niszczy obdarty element
- Małe pęcherzyki możemy usunąć samodzielnie. Zardzewiały element należy oczyścić do gołej blachy grubym papierem ściernym, a następnie pomalować podkładem antykorozyjnym. Po wyschnięciu malujemy go farbą. Jeśli korozja zniszczyła duży kawałek, naprawę trzeba powierzyć lakiernikowi, który wstawi w miejscu ubytku łatę.

Więcej przeczytasz na Regiomoto: Naprawa ubytków lakieru - co i jak możesz zrobić samemu - poradnik
Autor: Bartosz Gubernat

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto