Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gadżety na Euro 2012: Japonki i kieliszki [foto]

Mariusz Kruczek
Mariusz Kruczek
Zobacz, jakie gadżety przygotowali producenci na mistrzostwa Europy.

Na pamiątkę Euro 2012 w Polsce można nabyć tradycyjne atrybuty piłkarskie takie, jak koszulka, piłka czy szalik. Producenci proponują też gadżety mniej związane z futbolem: pościel, ręczniki, kieliszki, karty do gry, pendrive'y czy piżamy. Wszystkie produkty opatrzone są logotypem Euro 2012.

UEFA decyduje o gadżetach

Projekty oficjalnych gadżetów zostały wybrane przez UEFA z oferty firm, które otrzymały licencję na ich produkcję.

- Obecnie największą popularnością cieszą się, idąc po kolei: breloczki, kubki, koce, koszulki, naklejki, piłki, torby, ręczniki, smycze, zapachy do samochodów oraz zapalniczki - wymienia Mariusz Markut z firmy GoMa, oferującej gadżety Euro 2012. - Głównie zamówienia otrzymujemy od indywidualnych odbiorców, ponieważ firmy chciałyby na gadżetach umieścić dodatkowo swoje logo, a tego zabrania licencja UEFA.

Przedstawicielem UEFA w sprawie licencji na produkowanie przedmiotów z oficjalnym logotypem jest Warner Bros. Firma zajmowała się tym również na mistrzostwach Europy w 2004 i 2008 roku. Licencja umożliwia produkcję i dystrybucję materiałów promocyjnych.

Opłata za takie pozwolenie waha się od kilkudziesięciu tysięcy do kilku milionów złotych. Cena uzależniona jest od zasięgu oraz liczby produktów. Oprócz tego producenci będą płacić kilka procent prowizji od sprzedanych gadżetów. W trakcie poprzednich mistrzostw UEFA zarobiła na przychodach ze sprzedaży licencji 200 milionów euro.

Dla turystów to nadal za mało

We wrocławskich sklepach z pamiątkami turyści pytają o gadżety Euro, ale na prawdziwe "żniwa" będzie trzeba jeszcze poczekać.

- Słyszymy od kibiców, że oferta gadżetów Euro 2012 jest zbyt skromna - mówi Justyna Pawłowicz ze sklepu z pamiątkami na wrocławskim Rynku. - Dopiero na kilka miesięcy przed mistrzostwami wybór będzie większy. Pytania o gadżety słyszeliśmy już w ubiegłym roku w lecie, wówczas Japończycy, którzy nie będą mogli przyjechać na Euro, chcieli mieć pamiątkę z tej imprezy. Najlepiej zdecydowanie sprzedają się kubki - dodaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto