Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy barierki na Moście Zwierzynieckim są zbyt niskie? Mieszkańcy boją się, że kiedyś doprowadzą do tragedii

Konrad Bałajewicz
Konrad Bałajewicz
Jakub Mielcarz
Jakub Mielcarz
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Most Zwierzyniecki jest stale w remoncie. Jedną z ostatnich inwestycji było wyłożenie nowych płyt chodnikowych. Jak się okazuje, nie przyniosła ona oczekiwanych korzyści, bo barierki chroniące przed wpadnięciem do wody mają teraz niecały... metr wysokości. Mieszkańcy obawiają się, że kiedyś doprowadzi to do tragedii. Problemem jest jednak fakt, że Most Zwierzyniecki to zabytek, a w ich przypadku, aktualne przepisy budowlane nie obowiązują...

Problemy przy budowie Mostu Zwierzynieckiego

Remont Mostu Zwierzynieckiego miał się zakończyć we wrześniu 2022 roku. Zostało jeszcze trochę prac do wykonania: wyłożenie całości nawierzchni z płyt, a także wypełnienie fug.

- W tym przypadku kluczowa jest pogoda. Dodatkowo, trzeba też wykonać m.in. pozostałe prace antykorozyjne – mówi Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, spółki odpowiedzialnej za inwestycję.

Kiedy w końcu remont się zakończy? - pytają zdenerwowani mieszkańcy. Tego nie wiemy. Jak twierdzi ZDiUM, prace potrwają jeszcze co najmniej kilka tygodni. Zakładając, że pogoda będzie sprzyjająca. Zwłoka w oddaniu mostu od użytku to jednak nie jest jedyny kłopot...

Po wyłożeniu płyt chodnikowych okazało się, że barierki ochronne nie spełniają aktualnych wymogów budowlanych i stwarzają niebezpieczeństwo dla przechodniów. Nieprawidłowości w wymiarach barierek jako pierwszy zgłosił Tomasz Lichota, architekt, mieszkaniec Wielkiej Wyspy.

- Wiemy, że remont Mostu Zwierzynieckiego terminowo nie idzie tak, jak oczekiwano. Niestety, w kwestii bezpieczeństwa ruchu pieszego również jest rozczarowanie: podniesiono poziom chodników pieszych, zostawiając niepodwyższone balustrady. I tak oryginalnie bardzo niskie. W efekcie barierka jest dużo niżej niż przed remontem i aż strach do niej podchodzić. Tylko czekać, aż ktoś się skąpie ostatni raz w życiu - opisuje Tomasz Lichota, architekt.

Jak twierdzi ZDiUM, miasto nie zakaże ruchu rowerowego na Moście Zwierzynieckim
Paweł Relikowski / Polska Press

Wysokie chodniki zmieniły także wygląd całego Mostu Zwierzynieckiego, m.in. przez niezachowanie proporcji balustrady. Dziennikarze "Gazety Wrocławskiej" dokonali pomiarów wysokości barierek i, jak się okazało, mierzy ona 97,5 cm. Według obowiązujących przepisów, minimalna wysokość balustrad dla nowo projektowanych przepraw wynosi 110 cm dla ruchu pieszego i 120 cm dla ruchu rowerowego. To ponad 20cm więcej od aktualnej wysokości barierek!

Most nie musi spełniać norm aż do końca trwania remontu

Remont zabytkowego mostu Zwierzynieckiego jest realizowany zgodnie z projektem wykonanym przez firmę PBW Inżynieria na zamówienie Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Jak się okazuje, budowle wpisane do rejestru zabytków nie muszą spełniać obowiązujących norm budowlanych (zgodnie z art. 2, pkt. 2 ustawy Prawo budowlane).

- Autor projektu przyznaje, że na etapie jego tworzenia, wnioskował do właściwego ministerstwa o odstępstwo od przepisów w zakresie wysokości balustrad na moście. Otrzymał odmowę zajęcia się tematem, bo obiekt ten podlega ustawie O ochronie zabytków, a nie ustawie Prawo budowlane. Przepisy prawa budowlanego mają zastosowanie wtedy, gdy mówimy o projektowaniu, budowie, przebudowie lub odbudowie mostu, a ZDiUM realizuje jedynie prace remontowe zabytkowego mostu – tłumaczy Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy ZDiUM.

Czy według architekta Tomasza Lichoty wymiana płyt chodnikowych jest w dalszym ciągu remontem mostu?

- Według mnie, jest to przebudowa, a nie remont. Podwyższenie poziomu chodnika jest taką samą przebudową, jaką byłoby podwyższenie balustrady - tak wynika z art. 3 ust. 7a ustawy Prawo Budowlane: "ilekroć w ustawie jest mowa o: (...) przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego" – mówi Tomasz Lichota.

Mieszkańcy nie czują się bezpiecznie

Jak podkreśla Tomasz Jankowski ze ZDiUM, w dawnych przepisach balustrady musiały osiągnąć wysokość 100 centymetrów. To o 20 centymetrów mniej niż teraz.

- Przyznał, że w swojej pracy zawodowej spotykał takie balustrady bardzo często. Zazwyczaj dało się bez problemów podwyższyć wysokość balustrady do wysokości 110 lub 120 cm. Tak się dzieje, kiedy słupki balustrad mają odpowiednie rezerwy nośności na zginanie w miejscach utwierdzenia w płycie pomostowej. W przypadku mostu Zwierzynieckiego ewentualne konieczne zmiany konstrukcyjne balustrad, wiązałby się ze zbyt dużą ingerencją w konstrukcję zabytkowej przeprawy. Trzeba też pamiętać, o wprowadzeniu istotnych zmian w obiekcie zabytkowym decyduje konserwator zabytków, a nie inżynier mostowy. Reasumując, w zabytkowych obiektach nie obowiązują żadne normy na wysokość barierki, natomiast według aktualnych przepisów minimalna wysokość balustrad dla nowoprojektowanych przepraw wynosi 110 cm dla ruchu pieszego i 120 cm dla ruchu rowerowego – zaznacza Jankowski.

Czy to sprawia, że balustrady na Moście Zwierzynieckim gwarantują bezpieczeństwo? 97,5 cm wysokości to faktycznie mało, zwłaszcza, gdy chodnikiem poruszają się wysokie osoby. Przypomnijmy, że ostatnio zakazano ruchu rowerowego na Moście Kilometrowym właśnie z powodu zbyt niskich barierek. Rzecznik prasowy ZDiUM twierdzi, że w przypadku most Zwierzynieckiego tak nie będzie i rowerzyści nie mają powodów do obaw.

Miasto nie zakaże ruchu w tym miejscu.

- Zostaliśmy zapewnieni przez projektanta, że przepisy, na podstawie których został przygotowany projekt, dopuszczają ruch pieszo-rowerowy przy takiej wysokości barierek, na tego typu zabytkowym obiekcie – zapewnia Tomasz Jankowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto