18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przegląd Piosenki Aktorskiej: Kinga Preis bez patosu o Powstaniu Warszawskim (ZOBACZ)

Małgorzata Matuszewska
Przegląd Piosenki Aktorskiej zaprosił do wspomnienia Powstania Warszawskiego i poważnej refleksji nad tragedią każdej wojny
Przegląd Piosenki Aktorskiej zaprosił do wspomnienia Powstania Warszawskiego i poważnej refleksji nad tragedią każdej wojny Przegląd Piosenki Aktorskiej/Marek Grotowski
Przegląd Piosenki Aktorskiej w poniedziałkowe (24 marca) popołudnie zaprosił publiczność do poważnej refleksji – wysłuchania koncertu „Białoszewski 44”.

Organizatorzy PPA nie mogli ominąć zbliżającej się 70. rocznicy Powstania Warszawskiego. Jerzy Bielunas, autor scenariusza i reżyser, wykorzystał fragmenty „Pamiętnika z powstania warszawskiego” oraz cytaty z wydanego w 2012 roku „Tajnego dziennika” Mirona Białoszewskiego. Do współpracy zaprosił Mateusza Pospieszalskiego (muzyka i aranżacje). W rolach – jak twórcy zapowiadali przed premierą – „zrozpaczonych i wściekłych, zadziornych i niepozbawionych wisielczego humoru warszawiaków” – wystąpili: Kinga Preis, Adam Nowak – lider zespołu Raz Dwa Trzy.

Kinga Preis – „wzorzec z Sevres” kunsztu wykonawczego piosenki, po prostu czapki z głów – śpiewała prostą, warszawską historię bez niepotrzebnego patosu. I warto dodać, że dykcja znakomitej aktorki, powinna stać się wzorem dla każdego śpiewającego – artystka wyśpiewała zrozumiale każde słowo. Razem z Adamem Nowakiem, Mateuszem Pospieszalskim i Maciejem Florkiem opowiedzieli o setkach tysięcy ludzi uwięzionych w burzonym, płonącym mieście.

Warto wspomnieć, że koncert był bardzo różnorodny stylistycznie. Słuchaliśmy czystego rocka, rapowania, śpiewania, liturgicznych godzinek i przejmującej litanii z prośbami o ratunek.

W koncercie – wizji Jerzego Bielunasa – nie znalazł się żaden niepotrzebny szczegół. Przeprawy warszawskimi kanałami pokazano dyskretnie, wręcz metaforycznie. W skromnej, prostej scenografii Barbary Wojtas, w zaaranżowanym „kanale” chodził człowiek. Tłem dla opowieści były wstrząsające wizualizacje Anety Głuch-Klucznik i Jerzego Szoty.

Warto też wspomnieć kunszt wszystkich muzyków. Pięknie zabrzmiały solowe dźwięki skrzypiec.
Grali: Marcin Pospieszalski - gitara basowa/kontrabas, Dariusz Bafeltowski - gitara, Marek Pospieszalski - saksofon/klarnet, Nikodem Pospieszalski – perkusja, Łukasz Pospieszalski – fortepian, Natalia Pospieszalski - flet /wokal. W kwartecie smyczkowym wystąpili: Beata Wołczyk (I skrzypce), Magdalena Ksiądzyna (II skrzypce), Szymon Kruk (altówka), Bożena Papała (wiolonczela). Znakomity chór kierownictwem Magdaleny Śniadeckiej stworzyli: Agata Majewska, Olga Kunicka, Pola Błasik, Małgorzata Saniak, Wojciech Marcinkowski, Marcin Sosiński, Artur Bocheński i Artur Caturian.

W pełnej prostoty opowieści o wojennej tragedii dostrzegłam nie tylko dramat Powstania Warszawskiego, ale też każdego aktu przemocy, po współczesne wydarzenia na Ukrainie.

Przegląd Piosenki Aktorskiej zaprasza na koncert "Białoszewski 44" także we wtorek, 25 marca o godz. 19 we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.

ZOBACZ TEŻ NASZ SERWIS SPECJALNY PPA 2014 (RECENZJE, ZAPOWIEDZI, PAROGRAM

od 7 lat
Wideo

Jak wyprać kurtkę puchową?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto