To kolejny krok w rozwoju innowacyjnego w skali światowej odrzutowca dyspozycyjnego, stworzonego przez firmę Metal-Master w Podgórzynie pod Jelenią Górą. Wcześniej, 5 kwietnia 2019 roku, Flaris miał swój pierwszy lot. Odrzutowiec po raz pierwszy wzbił się w powietrze z lotniska Babimost w Zielonej Górze. Za sterami Flaris LAR 1 zasiadł wtedy doświadczony pilot Wiesław Cena. W następnych latach maszyna przechodziła kolejne testy, kiedy potwierdzono, że Flaris LAR 1 jest najszybszym jednosilnikowym odrzutowcem dyspozycyjnym na świecie.
- To kamień milowy dla projektu oraz lotnictwa. Ten niewielki samolot odrzutowy, napędzany wyprodukowanym w Stanach Zjednoczonych silnikiem Williams FJ33-5A, jest innowacyjną w skali światowej konstrukcją. Tworzy nową klasę High Speed Personal Jet (HPJ) - mówił wówczas Dyrektor Programowy Flaris, Rafał Ładziński.
Pomysł na mały, startujący z każdego aeroklubu, ekonomiczny odrzutowiec osobisty po raz pierwszy pojawił się w pracowni Rafała Ładzińskiego. Według polskiego inżyniera i przedsiębiorcy świat czekał na taką maszynę, jednak połączenie zalet napędu odrzutowego z ekonomiczną dostępnością i łatwością pilotażu nie udało się nikomu wcześniej. Zbudował więc grupę inżynierów.
- Tak zaczęła się wspólna praca i przygoda, która zaangażowała wielu znakomitych fachowców. Idea osobistego odrzutowca szybko też zdobyła serca tysięcy entuzjastów, którzy kibicowali i kibicują nam niemal we wszystkich zakątkach globu - mówi Rafał Ładziński.
Opracowania i pierwsze egzemplarze samolotu Flaris LAR 1 powstały w firmie Metal-Master działającej w sektorze nowoczesnych linii technologicznych dla branży motoryzacyjnej. Założone przez Sylwię i Rafała Ładzińskich przedsiębiorstwo stało się naturalnym miejscem rozwoju innowacyjnych rozwiązań na potrzeby nowego odrzutowca, co potwierdzają 22 uzyskane patenty.
Jak podaje producent, LAR 1 jest najbardziej ekonomicznym na świecie i najmniejszym dyspozycyjnym samolotem pasażerskim, który tworzy nową klasę High Speed Presonal Jet (HPJ). To jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji. Tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych, idealnych o szybkiego przemieszczania się w dowolnym celu. Łączy przeciwstawne cechy: łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca: prędkością i zasięgiem.
Prędkość wznoszenia samolotu wynosi 1800 metrów na minutę (6000ft/min). Jest ona zbliżona do prędkości wznoszenia samolotów szkolno-bojowych. To wynik o połowę lepszy od tych, które osiągają dwusilnikowe lekkie odrzutowce LJ (Light Jet) oraz trzy i czterokrotnie lepsza niż samolotów klasy VLJ (Very Light Jet), zarówno jedno i dwusilnikowych.
Twórcy Flarisa podkreślają też niskie zużycie paliwa, poniżej 120 litrów/h (33 gal/h) dla prędkości lotu 470 km/h. Zużycie paliwa jest - jak zapewniają - trzykrotnie niższe niż odrzutowców klasy VLJ oraz 50 proc. niższe niż jednosilnikowych biznesowych Turbopropów (turbośmigłowców). Według zeszłorocznych informacji cena maszyny wynosi 1,5 mln dolarów.
Spółka FLARIS została utworzona w 2012 r. na potrzeby seryjnej produkcji samolotów LAR 1. Planuje się, że w przyszłości marką Flaris będą sygnowane także inne konstrukcje lotnicze. Znakiem rozpoznawczym marki ma być innowacyjność i odwaga w podejmowaniu wyzwań technicznych, konstruowanie, produkcja i popularyzacja dostępnych cenowo samolotów GA. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?