Zgodnie z koncepcją podziału podmiotów życia społecznego, możemy wyróżnić trzy sektory gospodarcze: I sektor – władze państwowe, II sektor – biznes oraz III sektor - NGO (ang. Non-Govermental Organizations). NGO wspierają rozwój społeczeństwa w różnych obszarach, zachowując przy tym pełną odrębność i suwerenność od władz państwowych. Według raportu „Organizacja pozarządowe na Dolnym Śląsku”, przygotowanym przez Centrum Monitoringu Społecznego i Kultury Obywatelskiej, NGO są otwarte na współpracę z biznesem, a 25 procent z nich deklaruje realizowanie projektów z przedstawicielami II sektora.
NGO i CSR
Rozwój organizacji pozarządowych zmierza w kierunku większej ich profesjonalizacji. NGO uruchamiają metody zarządzania znane z II sektora oraz specjalizują się w wybranych obszarach. To sprawia, że są pożądanym partnerem dla przedstawicieli biznesu. Firmy zaczynają dostrzegać pozytywne aspekty współpracy z NGO i angażują je w realizację projektów CSR (ang. corporate social responsibility). Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu zakłada, że firmy - choć powstały głównie dla pomnażania zysku - powinny niwelować negatywne skutki swojej działalności (np. środowiskowe). Podstawową odpowiedzialnością przedsiębiorstw jest zapewnianie miejsc pracy oraz przestrzeganie obowiązujących przepisów prawnych. Jednak CSR zachęca, by II sektor poszedł o krok dalej i tworzył nowe standardy działania wykraczające poza standardowe , określone przez prawo, poczynania. Oznacza to wplatanie w działalność organizacji wszelkich inicjatyw biznesu, których celem jest nie wypracowanie zysku, ale rozwój społeczeństwa, edukacja, ochrona środowiska naturalnego czy pomoc potrzebującym.
Modele współpracy
NGO służą firmom w realizacji działań CSR – inspirują i wspierają je merytorycznie, ułatwiają kontakt z wybraną grupą interesariuszy oraz wymianę doświadczeń w obszarze działań społecznych. Firma może współpracować z organizacjami pozarządowymi, wspierając je finansowo lub wiążąc się w ramach wspólnego działania na zasadzie partnerstwa strategicznego. Bardzo często polskie firmy włączają się w kampanie społeczne popularnych fundacji w ramach marketingu społecznie zaangażowanego. Warto podkreślić, że na Dolnym Śląsku 31 procent firm regularnie podejmuje współpracę z organizacjami pozarządowymi („Badanie sektora MŚP z zakresu znajomości koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu i praktyki jej wdrażania ze szczególnym uwzględnieniem aspektu współpracy z NGO”, 2011). To pokazuje, że jest to wciąż obszar wymagający obopólnego zaangażowania.
Dzień Społecznej Super Mocy
Dolnoślązacy, którzy chcieliby sprawdzić moc organizacji ze swojego regionu, mogą w tym roku wziąć udział w trzeciej już edycji Dnia Społecznej Super Mocy – start 25 maja o godzinie 11.30 na terenie kompleksu Hali Stulecia i na wrocławskiej Pergoli. Wydarzenie rozpocznie się o 11.30 konferencją na temat współpracy między sektorowej oraz targami NGO. Po godzinie 14:00 rozpoczną się występy, koncerty oraz ruszy specjalna strefa rozrywek dla najmłodszych.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody