Malowniczą linię z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego właśnie przejął od PLK samorząd dolnośląski. Ostatni pociąg przejechał tam w 2016 roku

Alina Gierak
Alina Gierak
Wiadukt w Pilchowicach jest najsłynniejszym obiektem inżynieryjnym na trasie linii kolejowej z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego
Wiadukt w Pilchowicach jest najsłynniejszym obiektem inżynieryjnym na trasie linii kolejowej z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego Alina Gierak/Polska Press
Linia z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego to jedna z najpiękniej poprowadzonych tras kolejowych w Polsce. Wiedzie malowniczą Doliną Bobru między innymi przez słynny wiadukt w Pilchowicach, który na potrzeby filmy Mission Impossible 7, planował wysadzić Tom Cruise. Lwówek Śląski, Wleń, Pilchowice i inne miejscowości powiatu lwóweckiego przez lata były pozbawione komunikacji kolejowej. Teraz jest szansa, że to się zmieni.

Spis treści

Samorząd dolnośląski przejął linię kolejową Jelenia Góra-Lwówek Śląski

Na tę wiadomość czekali mieszkańcy, turyści i samorządowcy. Starania o przejęcie przez samorząd województwa dolnośląskiego linii kolejowej nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego zakończyły się sukcesem. A sprawa nie była prosta, gdyż w grę wchodziły skomplikowane sprawy własności gruntów. Z tego powodu samorząd przejął od PLK SA linię na okres 30 lat. Jeżeli będą takie możliwości, przejmie ją na własność.

- Dobra współpraca z władzami województwa dolnośląskiego przekłada się na realizację ważnych projektów, które wpisują się w realizowaną, m.in. w ramach programu Kolej Plus, walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Na Dolnym Śląsku ta współpraca zaowocowała już przywróceniem połączeń. Po niezbędnych pracach możliwe będą także ponowne przejazdy pociągów między Jelenią Górą a Lwówkiem Śląskim oraz na odcinku Kłodzko Nowe - Stronie Śląskie – powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.

PLK SA, za zgodą Ministerstwa Infrastruktury, przekazały nieodpłatnie na okres 30 lat dwa odcinki tras.

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) będzie zarządzać ponad 30-kilometrowym odcinkiem między Jelenią Górą a Lwówkiem Śląskim, na którym ruch pasażerski nie był prowadzony od 2016 r.

DSDiK zarządzać będzie także 15-kilometrowym szlakiem Kłodzko Nowe - Stronie Śląskie, który nie był obsługiwany przez pociągi pasażerskie od 2004 r. Pozostały odcinek tej linii, liczący ok. 12 km, pozostaje w zarządzie PLK SA - jest wykorzystywany w ruchu towarowym przez pociągi obsługujące kopalnię kruszywa.

- Dzięki efektywnej współpracy z samorządami możliwe jest lepsze wykorzystanie infrastruktury nieobjętej w najbliższych latach przez Spółkę planami inwestycyjnymi. Przekazanie takich odcinków w zarząd samorządów umożliwi mieszkańcom lepszy dostęp do kolei - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Kiedy na linię Jelenia Góra - Lwówek Śląski powrócą pociągi?

Dla mieszkańców Wlenia, Lwówka Śląskiego i innych miast powiatu lwóweckiego to historyczna chwila. Po latach wykluczenia komunikacyjnego pojawiła się szansa na łatwiejszy dojazd do pracy, szkół, lekarza, urzędów. Rewitalizacja linii kolejowej nr 283 ma być sfinansowana z unijnych funduszy. Po przejęciu linii w zarząd przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei ta spółka ogłosi przetarg na prace rewitalizacyjne. Pierwszy krok został zrobiony i linia jest już w rękach samorządu dolnośląskiego. Na razie trudno jednak podać jakikolwiek termin rewitalizacji tej linii i powrotu pociągów.

O rewitalizacji innych linii kolejowych na Dolnym Śląsku czytaj tutaj:

Kolej Doliny Bobru ze słynnym wiaduktem

O budowę linii kolejowej łączącej Lwówek Śląski i Wleń z Jelenią Górą zabiegali przedsiębiorcy prowadzący wydobycie kamienia w licznych w tej okolicy kamieniołomach, właściciel lwóweckiego browaru, leśnicy, organizacje turystyczne i władze. Sprawa ruszyła z miejsca, gdy 3 lipca 1900 r. zapadła decyzja o budowie zapory wodnej w Pilchowicach. Rząd niemiecki podjął również decyzję o niezwłocznej budowie kolei, która miała transportować materiał na budowę a w przyszłości być motorem napędowym okolicznego przemysłu i turystyki.

Budowa kolei ruszyła w 1904 roku i trwała pięć lat. Trzeba było wybudować wiele mostów, w tym ten w Pilchowicach, najokazalszy i jedyny o konstrukcji łukowej odwróconej. Wybudowano również okazały wiadukt nad szosą w Pilchowicach. Wydrążono trzy tunele. Wzdłuż linii kolejowej wybudowano również 7 stacji kolejowych:

  • Jeżów Sudecki,
  • Siedlęcin,
  • Pilchowice- Zapora,
  • Nielestno,
  • Wleń,
  • Marczów,
  • Dębowy Gaj,
  • Lwówek Śląski.

Kolej Doliny Bobru cieszyła się dużym powodzeniem wśród turystów.
"Niejednokrotnie dech w piersi zapierało, kiedy z okiem wagonów dostrzegaliśmy wijący się kilkadziesiąt metrów poniżej strumień lub gdy pociąg jechał tuż nad brzegiem rwącej rzeki, czy przemierzał most wiszący nad Jeziorem Pilchowickim" - opisywali.

Linia z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego działała do 2016 roku. Potem ją zamknięto z powodu złego stanu technicznego torowisk. Trasa zarastała samosiejkami, podkłady rozkradano, stacyjki popadały w ruinę.

Swoje pięć minut sławy miała w 2020 roku, gdy światło dzienne ujrzały plany filmowe Toma Cruisa.
Przeczytacie o tym tutaj:

Samorząd województwa dolnośląskiego już rok temu mówił o zamiarze przejęcia linii nr 283, tak jak to zrobił z trasami do Karpacza, Świeradowa-Zdroju czy Sobótki. O ile z nimi poszło szybko, to z linią Jelenia Góra-Lwówek Śląski było gorzej. Problemem blokującym jej przejęcie były kwestie własnościowe, ponieważ liniami zarządza PKP PLK, a nieruchomości w obrębie linii należą do PKP SA. Zarząd województwa dolnośląskiego nie czekał, aż obie spółki dojdą do porozumienia i wnioskował do ministra infrastruktury o przejęcie na 30 lat w zarząd linii nr 283. Taka sama decyzja zapadał w sprawie linii nr 322 do Stronia Śląskiego. Gdy tylko minister infrastruktury wydał na to zgodę, podpisano umowę z PLK SA.

Czytaj także:

Obejrzyj także:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie