Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

AOW bezpłatna? Na razie nie dla wszystkich

Michał Potocki
Michał Potocki
Specjaliści od transportu szukają pomysłów na bezpłatną Autostradową Obwodnicę Wrocławia.

AOW ma być **bezpłatna dla samochodów osobowych**. Projekt musi zostać zaakceptowany przez Sejm, ale wszystko wskazuje na to, że nie będzie z tym problemów. Tymczasem we Wrocławiu dalej rozmawia się o przyszłości powstającej obwodnicy.

Miasto chce bezpłatnej AOW lub płatnego wjazdu do Wrocławia

- Jeszcze parę razy będziemy się w tej sprawie spotykać - mówi Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. - Widzimy dwa rozwiązania. Pierwsze, by również dla samochodów ciężarowych obowiązywał czas bezpłatnego przejazdu przez AOW, np. 7 czy 10 lat. Drugie rozwiązanie jest takie, że kierowcy ciężarówek musieliby też płacić za wjazd do Wrocławia, co ograniczyłoby liczbę tirów w mieście. 

W kwestii obwodnicy Wrocławia z prezydentem rozmawiali specjaliści z zakresu dróg i komunikacji - prof. Antoni Szydło i Marek Suchy oraz Adrian Furgalski i urzędnicy miejscy.

System winietowy czy elektroniczny?

Projekt ustawy o bezpłatnym przejeździe autostradowymi obwodnicami miast wpłynął już pod obrady Rady Ministrów. Polska przymierza się do zamiany systemu winietowego na elektroniczne naliczanie opłat za przejazd samochodów ciężarowych autostradami. W związku z tym przejazd AOW byłby dodatkowym kosztem.

- 75 proc. sukcesu już mamy w postaci ustawy, którą rząd przyjął i która zwolni samochody osobowe do płatności na autostradowych obwodnicach miast - mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych "TOR". - Na świecie są płatne obwodnice, ale nie jest to tendencja dominująca. Obwodnica Birmingham jest płatna, ale też pusta, a jej operator walczy, by nie zbankrutować. W Europie za autostrady trzeba płacić, nawet w Niemczech płacą już ciężarówki, w planach jest też pobieranie opłat od osobówek. Kompletnie darmowa infrastruktura jest niemożliwa. Wrocław czeka wprowadzenie opłat za wjazd do centrum, ale wcześniej trzeba zrobić porządek z komunikacją miejską, Warszawa planuje takie płatności już w 2015 roku - dodaje.

Płatne, prywatne autostrady w Polsce
Docelowo w 2015 roku elektroniczny pobór opłat od samochodów ciężarowych na 9 tys. km dróg ekspresowych, krajowych i autostrad ma przynieść do budżetu kraju 3 miliardy zł. Dotychczasowy projekt zakłada, że 150 km obwodnic miast ma dać jedną trzecią tej kwoty. Ale z drugiej strony pieniądze te nie zostaną w całości przeznaczone na utrzymanie infrastruktury obwodnicy, gdy obecnie na 18 tys. km dróg krajowych idzie rocznie 800 mln zł.

- Jeżeli chcemy zaoszczędzić pieniądze, trzeba zlikwidować patologię wprowadzoną w 2005 roku, czyli rekompensatę dla prywatnych koncesjonariuszy autostrad za bezpłatne przejazdy samochodów ciężarowych - mówi Furgalski. - W tym roku państwo wyda na to da 1,5 miliarda zł., a w 2012 ponad 2 miliardy. Podsyłam to rozwiązanie ministrowi Grabarczykowi. W tym wypadku A2 Jana Kulczyka i A4 Stalexsportu miałby elektroniczny pobór opłat - tłumaczy.

W najbliższych dniach na szczeblu parlamentarnym wyjaśni się, w jakiej formie i kiedy za przejazd autostradowymi obwodnicami miast będą płacić kierowcy samochodów powyżej 3,5 tony.


Czytaj również:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Laboratorium silniki hybrydowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: AOW bezpłatna? Na razie nie dla wszystkich - Wrocław Nasze Miasto

Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto