AOW ma być **bezpłatna dla samochodów osobowych**. Projekt musi zostać zaakceptowany przez Sejm, ale wszystko wskazuje na to, że nie będzie z tym problemów. Tymczasem we Wrocławiu dalej rozmawia się o przyszłości powstającej obwodnicy.
Miasto chce bezpłatnej AOW lub płatnego wjazdu do Wrocławia
- Jeszcze parę razy będziemy się w tej sprawie spotykać - mówi Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia. - Widzimy dwa rozwiązania. Pierwsze, by również dla samochodów ciężarowych obowiązywał czas bezpłatnego przejazdu przez AOW, np. 7 czy 10 lat. Drugie rozwiązanie jest takie, że kierowcy ciężarówek musieliby też płacić za wjazd do Wrocławia, co ograniczyłoby liczbę tirów w mieście.
W kwestii obwodnicy Wrocławia z prezydentem rozmawiali specjaliści z zakresu dróg i komunikacji - prof. Antoni Szydło i Marek Suchy oraz Adrian Furgalski i urzędnicy miejscy.
System winietowy czy elektroniczny?
Projekt ustawy o bezpłatnym przejeździe autostradowymi obwodnicami miast wpłynął już pod obrady Rady Ministrów. Polska przymierza się do zamiany systemu winietowego na elektroniczne naliczanie opłat za przejazd samochodów ciężarowych autostradami. W związku z tym przejazd AOW byłby dodatkowym kosztem.
- 75 proc. sukcesu już mamy w postaci ustawy, którą rząd przyjął i która zwolni samochody osobowe do płatności na autostradowych obwodnicach miast - mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych "TOR". - Na świecie są płatne obwodnice, ale nie jest to tendencja dominująca. Obwodnica Birmingham jest płatna, ale też pusta, a jej operator walczy, by nie zbankrutować. W Europie za autostrady trzeba płacić, nawet w Niemczech płacą już ciężarówki, w planach jest też pobieranie opłat od osobówek. Kompletnie darmowa infrastruktura jest niemożliwa. Wrocław czeka wprowadzenie opłat za wjazd do centrum, ale wcześniej trzeba zrobić porządek z komunikacją miejską, Warszawa planuje takie płatności już w 2015 roku - dodaje.
Płatne, prywatne autostrady w Polsce
Docelowo w 2015 roku elektroniczny pobór opłat od samochodów ciężarowych na 9 tys. km dróg ekspresowych, krajowych i autostrad ma przynieść do budżetu kraju 3 miliardy zł. Dotychczasowy projekt zakłada, że 150 km obwodnic miast ma dać jedną trzecią tej kwoty. Ale z drugiej strony pieniądze te nie zostaną w całości przeznaczone na utrzymanie infrastruktury obwodnicy, gdy obecnie na 18 tys. km dróg krajowych idzie rocznie 800 mln zł.
- Jeżeli chcemy zaoszczędzić pieniądze, trzeba zlikwidować patologię wprowadzoną w 2005 roku, czyli rekompensatę dla prywatnych koncesjonariuszy autostrad za bezpłatne przejazdy samochodów ciężarowych - mówi Furgalski. - W tym roku państwo wyda na to da 1,5 miliarda zł., a w 2012 ponad 2 miliardy. Podsyłam to rozwiązanie ministrowi Grabarczykowi. W tym wypadku A2 Jana Kulczyka i A4 Stalexsportu miałby elektroniczny pobór opłat - tłumaczy.
W najbliższych dniach na szczeblu parlamentarnym wyjaśni się, w jakiej formie i kiedy za przejazd autostradowymi obwodnicami miast będą płacić kierowcy samochodów powyżej 3,5 tony.
Czytaj również:
Laboratorium silniki hybrydowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?